Jag kör en variant av skill>=d20>svårighet, där man slår två tärningar. Resultatet tolkas så här:
* Båda lyckas: Det går som avsett.
* En lyckas: Man lyckas, men det tillstöter någon komplikation. Ditt slag träffade, men kampen övergår i brottning, du dyrkade upp låset, men nu går det inte att stänga dörren igen, du hackade fram informationen, men det loggades osv.
* Ingen lyckas. Misslyckas.
Vid motsatta slag så vinner båda lyckade över lyckat med komplikation som vinner över misslyckat. Behöver man gå djupare så vinner högsta lyckade tärningen.
Varför jag gillar det här så mycket:
* Det är enkelt och intuitivt, med minimum av räknande.
* De där komplikationerna innehåller massor av rollspelsbränsle.
* Sanolikhetsfördelningen är otroligt vacker. Även en nybörjare har skaplig chans att lyckas, men stor risk för komplikationer, medan gurun kan lyckas som avsett nästan varje gång.
* Motsatta slag är enkla.