Nekromanti Vilken browser kör ni med?

Marcus J

Hero
Efter att ha fått bredband för ett tag sedan så påpekade en kompis att IE sög dynga, han tyckte att jag skulle köra med Mozilla Firefox. Jag gjorde det ett tag. Nu har jag skaffat Opera, jag måste säga att den är bättre än både IE och firefox.

Så vilken är eran favvobrowser som ni absolut älskar?
Kom gärna med en historia liknande den ovan om hur ni vaknade ur tron att IE var den enda browsern.

/Marcus som hade Parite.B. Jobbigt.

hraufnir

Swordsman
Eldräven!

Måste få säga att jag inte har testat opera de senaste 4 åren och kan inget bedömma, men eldräven funkar finfint för mig. Speciellt då man har alla de extensions man vill ha liksom.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Eftersom jag sysslar en del med webbdesignande (eller gjorde, det har blivit lugnt på sista tiden) så har jag fyra webbläsare installerade - Opera, Firefox, Internet Explorer och Netscape. Detta för att se så allt fungerar som det ska. Tyvärr har jag inte Safari (finns det till PC?) ännu.

För vanligt surfande använder jag Opera. Det är den jag vant mig vid och som passar mig absolut bäst.
När jag administrerar Mambo-sidor och när jag kollar de webbserierna jag följer så använder jag Firefox.
Netskräp och Internet Exploiter använder jag inte för annat än att kolla designandet.

Typ.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag kör med internet exploiter, version 6. Är väl medveten om att det finns andra browsers, men är van vid den här, och den funkar tillräckligt bra för att jag inte skall anse det vara mödan värt att byta.

/Ulfgeir

EchonCique

Hero
Den som följer W3C's standarder. (Långt inlägg)

Det vill säga Firefox och/eller Safari beroende på vilket OS jag använder. Till Yassilus och alla andra kan jag tyvärr meddela att Safari finns enbert till OS X då det bygger på dess grafikmotor. I grunden är det dock KDE's motor som är hård modifierad.

Både Opera och Internet Explorer visar STORA brister vad gäller följa fastslagna standarder. Det samma gäller framförallt för IE 5 på Mac samt äldre versioner av Opera (7 och nedåt).

Intressant fakta är att alla webbläsare identifierar sig när de hämtar hem data från en webbserver, deras identifikation leder till att de får 'rätt' information till sig. Detta används väldigt ofta då man gör olika filer för olika webbläsare eftersom alla har sina egna sätt att tolka saker och ting på. Opera 7.54 och uppåt är lite speciellt på den punkten, då det säger sig vara alla webbläsare på en och samma gång. Detta innebär att det får fel data om man använder sig av serverside scripting för att ta reda på en besökares klient. Det är dåligt, det skall inte hända, det händer med Opera.

De mest vanliga felen man råkar ut för i IE som webbknackare är att det från ingenstans läggs på massa utrymme där det inte skall vara. Sedan tas det bort en massa utrymme från det man specat så att ens design skiter sig fullständigt. Sådana saker måste man för det mesta hacka sig runt för att det skall se likadant ut i alla webbläsare från IE4/NS4 och uppåt. Problemet är att det tolkas olika i olika versioner av samma fabrikat, det vill säga IE har nya sätt att tolka en fastslagen standard på i de flesta versioner sedan IE4.

Huvudvärk. Det är något man får om man skall knappra ihop en hemsida åt en kund enligt grafikerns önskemål, då grafikern för det mesta har noll koll på vad som är möjligt eller ej.

De browsers som följer standarder mest bra är därmed de jag använder. Då jag kör mac och OS X nuförtiden är mitt primära val Safari då den är en bit snabbare än Firefox. Sitter jag på en Windowsburk använder jag Firefox (även om geckomotorn i Mozilla är snabbare). Använder jag så Linux använder jag mig antingen av Lynx, Links eller Firefox.

Jag testar mina hemsidor i Firefox 0.7+, Mozilla 1.0+, IE4+, NS4+, Safari 1.2+, Lynx, & Konqueror. Beroende på specen struntar jag i att tillfredställa vissa webbläsares egensinnigheter.

Rickard

Urverk speldesign
Firefox 1.0.4

Jag testade Opera för 5-6 år sedan och det jag tyckte var otroligt ballt var muskommandona som man kunde utföra.. Dock så buggade Opera så mycket för mig att jag fick återgå till Netscape.. Idag använder jag Firefox eftersom den är tweakvänlig, vilket gör att det finns massor utav coola tillägg att ladda ner.. Exempelvis tinyurllänkskapare och muskommandon.. Som kortkommandofreak så älskar jag muskommandona.. Enda gången jag använder tagentbordet numera när jag smurfar är när jag ska skriva något.. Förr i tiden satt jag som om jag spelade Quake när jag surfar..

Opera har så liten del av marknaden (någon procent) så den orkar jag inte bry mig om och IExplorer har frångått standarden så mycket att jag inte vill använda den.. IExplorer använder jag dock när jag ska göra något med java, för jag tycker att den är stabilare än Firefox.. För de som vill byta till Firefox så kan jag säga att det ser i princip ut som i IExplorer och alla era bokmärken och stuff importeras under installation så det är inte precis någon smärtfyllt byte ni behöver göra.. Firefox har en massa finesser som IExplorer saknar..

/Han som älskar att sprida länkar till det han tycker är bra

Pom

Swashbuckler
Firefox primärt.

IE när Firefox dör pga bugg eller sidans ondska.

Opera har jag emotionellt svårt för eftersom en diktatorisk datoransvarig på min frus utländska lärosäte dagligen såg till att alla inställningar folk gjort för att kunna kommunicera med allt som luktade Microsoft återställdes till att bara kunna kommunicera på operavis.
(Ironipoäng: det var en operaskola hon gick på).

Netscape har jag till hemsideskonstruktion eftersom jag är för lat för att lära mig html och annat.

Feuflux

omjonasson.se
Netscape 7.2

Motivering till detta är att drivrutinerna till mitt uråldriga tangentbord gör så att multimediatangenterna endast funkar om jag surfar med netscape eller iexplorer samt att jag använt netscape sedan... alltid och är invand likt en gammal hund. :gremsmile:

IE används om något sidas design jävlas och man måste ha ie för att den ska funka. Sådan surfning brukar återföljas av stämningsfulla svordomar...

När jag skaffar nytt tangentbord/vänjer mig av med multimediatangenter/lär mig eventuella sätt att ta mig runt problemet så lär jag testa firefox bara för att det är så omtalat.

Krille

Super Moderator
Re: Den som följer W3C's standarder. (Långt inlägg)

"Opera 7.54 och uppåt är lite speciellt på den punkten, då det säger sig vara alla webbläsare på en och samma gång."

Nä, bara en i taget, men inte nödvändigtvis Opera. Det är en rätt trevlig finess om man stoppas av en massa serverside-script som säger att man inte får titta på deras sajt om man inte har IE. Ett tag kunde man inte bifoga filer här på WRNU om man körde Opera, men om Opera identifierade sig som MSIE så gick det bra.

Finessen fanns för övrigt med sedan Opera 6 ungefär.

Krille

Super Moderator
Opera 8

Och ståryn är ungefär att jag inte gillade vare sig MSIE eller Netscape, men kom sedan i kontakt med Opera 3.5. Jag blev snabbt tokförtjust i deras tangentbordsnavigering, som var sååå mycket mer behändigt utlagd än både MSIE och Netscape.

Och sen dess har jag varit trogen. Jag har helt enkelt aldrig hittat en webbläsare som har varit så surfvänlig som Opera. Inte ens med musgestplugin till Firefox så kommer den i närheten.

Vilket är synd, för Firefox har en sötare OS-tan än Opera:

EchonCique

Hero
Korrigering & URL

"Opera 7.54 och uppåt är lite speciellt på den punkten, då det säger sig vara alla webbläsare på en och samma gång."

Nä, bara en i taget, men inte nödvändigtvis Opera. Det är en rätt trevlig finess om man stoppas av en massa serverside-script som säger att man inte får titta på deras sajt om man inte har IE. Ett tag kunde man inte bifoga filer här på WRNU om man körde Opera, men om Opera identifierade sig som MSIE så gick det bra.

Finessen fanns för övrigt med sedan Opera 6 ungefär.

Jag tror inte det framgick exakt vad jag menade. Du har ju rätt i att man kan välja hur den skall identifiera sig, men en nyligen skriven artikel där artikelförfattaren ville göra ett serversidescript som mata ut CSS-definitioner beroende på vad klienten identifierade sig kom över det jag beskrev. Opera beskrev sig som alla webbläsare, samtidigt.

Artikeln hittas här och är läsvärd för den som utvecklar webbsidor i allmänhet. I synnerhet de som verkligen vill säkerställa att allt ser likadant ut i alla webbläsare.

Krille

Super Moderator
Re: Korrigering & URL

"Artikeln hittas här och är läsvärd för den som utvecklar webbsidor i allmänhet. I synnerhet de som verkligen vill säkerställa att allt ser likadant ut i alla webbläsare."

Det underlättar förstås om man skriver en serverside-applikation som är buggfri:

Artikelns kommentarer said:
Also, the example is pretty lousy because the sample file will print out all browser names if none was found or if the version is lower than 5... I hope you get the point anyway.
Artikeln är intressant, men faktum är att kommentarerna är ännu mer intressanta, och de är inte snälla mot serverside browser-sniffande.

[H2O]

Veteran
Firefox

Först tröttnade jag på att IE hade som vana att släppa igenom massa skit jag inte vill ha på hårddisken, så jag testade Opera, och var rätt nöjd med det.
Sedan dök Firefox upp och visade sig vara ännu bättre. Framförallt så är Firefox inte lika belamrat med funktioner, utan man får installera det man vill själv (flrutsatt att det finns dvs, vilket är enda nackdelen).

Foggmock

Myrmidon
Sopp-Opera

Kör en massa olika varianter. Har fått tillåtelse av sysadmin att installera Opera på surfdatorn i Hemliga berget, så det fick bli åttan. Hemma hos mamma är det 7.0 och på denna datorn hemma hos mig och min flickvän är det 7.54, tydligen. Musgesterna är dock rätt värdelösa utan mus, att glida på touchpaden och klicka kan man lika gärna göra upp till navigationspanelen istället för att mecka med gester.

Johan K

Gammal & dryg
Eftersom man är len lvl 498-n00b på datorer & därmed har taskig koll på att vad det finns för browsara & sådant så köra jag med IE...

/ Johan K, som fundrar att fördriva lite tid & se på en film..

Selly

Level 5 Laser Lotus
Opera 8.0 [ANT]

’Cause like, yeah. Hey, den klår Firefox med hästlängder, och IE är ju som den är… ¬_¬

Marcus J

Hero
Re: Safari och firefox

Jag har två "riktiga" browsers installerade (räknar inte IE) Opera och Firefox.

Det jag menade var den som du oftast använder.

/Marcus som kanske skulle varit klarare i grundinlägget. (visst är det kul att låtsas om att man inte förstår när folk är skämtsamma?)