Den som följer W3C's standarder. (Långt inlägg)
Det vill säga Firefox och/eller Safari beroende på vilket OS jag använder. Till Yassilus och alla andra kan jag tyvärr meddela att Safari finns enbert till OS X då det bygger på dess grafikmotor. I grunden är det dock KDE's motor som är hård modifierad.
Både Opera och Internet Explorer visar STORA brister vad gäller följa fastslagna standarder. Det samma gäller framförallt för IE 5 på Mac samt äldre versioner av Opera (7 och nedåt).
Intressant fakta är att alla webbläsare identifierar sig när de hämtar hem data från en webbserver, deras identifikation leder till att de får 'rätt' information till sig. Detta används väldigt ofta då man gör olika filer för olika webbläsare eftersom alla har sina egna sätt att tolka saker och ting på. Opera 7.54 och uppåt är lite speciellt på den punkten, då det säger sig vara alla webbläsare på en och samma gång. Detta innebär att det får fel data om man använder sig av serverside scripting för att ta reda på en besökares klient. Det är dåligt, det skall inte hända, det händer med Opera.
De mest vanliga felen man råkar ut för i IE som webbknackare är att det från ingenstans läggs på massa utrymme där det inte skall vara. Sedan tas det bort en massa utrymme från det man specat så att ens design skiter sig fullständigt. Sådana saker måste man för det mesta hacka sig runt för att det skall se likadant ut i alla webbläsare från IE4/NS4 och uppåt. Problemet är att det tolkas olika i olika versioner av samma fabrikat, det vill säga IE har nya sätt att tolka en fastslagen standard på i de flesta versioner sedan IE4.
Huvudvärk. Det är något man får om man skall knappra ihop en hemsida åt en kund enligt grafikerns önskemål, då grafikern för det mesta har noll koll på vad som är möjligt eller ej.
De browsers som följer standarder mest bra är därmed de jag använder. Då jag kör mac och OS X nuförtiden är mitt primära val Safari då den är en bit snabbare än Firefox. Sitter jag på en Windowsburk använder jag Firefox (även om geckomotorn i Mozilla är snabbare). Använder jag så Linux använder jag mig antingen av Lynx, Links eller Firefox.
Jag testar mina hemsidor i Firefox 0.7+, Mozilla 1.0+, IE4+, NS4+, Safari 1.2+, Lynx, & Konqueror. Beroende på specen struntar jag i att tillfredställa vissa webbläsares egensinnigheter.