Petter42
Swordsman
Det är en utmärkt regel och precis nåt sånt jag tänkte på förut när jag sa att det borde finnas nån form av gemensam ökning för besläktade färdigheter.
Har tänkt lite på en husregel om man tycker att det är jobbigt att fippla med färdigheter. Det är helt enkelt som så att man sätter ut sina grundchanser som vanligt och sedan helt sonika lägger dit fem på alla sina yrkesfärdigheter, eller typ 11 om man inte har nån grundchans i det. Sedan har man givetvis en hög med valfria. Alternativt lägger man dit 8 enheter eller nåt (fast då får man ju räkna ändå).
Det löser ju även problemet med att alla "normala" spelarkaraktärer har 5-6 i alla färdigheter utom tre-fyra (typ en vapenfärdighet och några till, beroende på yrke) stycken som dom har 15 i.
Inget jag skulle spela med, men något jag skulle uppmuntra mina spelare att tänka på när dom skapar karaktärer.
Har tänkt lite på en husregel om man tycker att det är jobbigt att fippla med färdigheter. Det är helt enkelt som så att man sätter ut sina grundchanser som vanligt och sedan helt sonika lägger dit fem på alla sina yrkesfärdigheter, eller typ 11 om man inte har nån grundchans i det. Sedan har man givetvis en hög med valfria. Alternativt lägger man dit 8 enheter eller nåt (fast då får man ju räkna ändå).
Det löser ju även problemet med att alla "normala" spelarkaraktärer har 5-6 i alla färdigheter utom tre-fyra (typ en vapenfärdighet och några till, beroende på yrke) stycken som dom har 15 i.
Inget jag skulle spela med, men något jag skulle uppmuntra mina spelare att tänka på när dom skapar karaktärer.