Visst är det så, men jag kom inte sponant på något bra exempel med miniserier kontra längre serier.Han said:...och Blade- och Terminator-serierna är mycket sämre än filmerna. Jag förstår hur du tänker, men det där du skriver om Buffy-filmen kontra serien har bara med manusförfattande och vad man vill göra med serien kontra filmen. Fast jag är väl tjockskallig som vägrar inse något. Nu tycker jag förvisso film är mer enkvällsscenarion medan miniserier är kortare kampanjer på 4-5 spelmöten.
Och tjockskallig är du nog inte, det här är ju en fråga om smak och den varierar. Jag har träffat på flera som inte tycker om att följa tv-serier över huvudtaget och även folk som kan följa något på tv men inte gillar att se filmer. Finns säkert de som tycker om bara miniserier också, precis som det finns vi som gillar alla varianter.
Och visst kan man knöka in samma historia i en miniserie som i en film eller som i en långkörande tv-serie. Men de kommer att skilja sig dramaturigisk och hinna med olika mycket innehåll. Du kan inte klämma in lika mycket handling i en film på 1:40 som i en serie om 5*22*0:43 (alltså fem säsonger). För vissa blir känslan att det ena har mer dötid, medan andra upplever det som att det har mer karaktärsutveckling och eller mer stämmningshöjare (jag brukar kalla det flavour, men smak kändes som en gräslig svengelsk översättning).
-Gunnar (som åter hamnar i den tråkiga ståndpunkten att gilla alla varianter)