Nekromanti Vilken Ligans april-nyhet?

Khan

Kondottiär
Kan det vara Äventyrsspel: the RPG - spelskaparspelet du inte visste du längtade efter.

Vimes

Sillkung
Gissar på en ny version av ett klassiskt svenskt rollspel. Kult kanske?

Paal

Imaginär fantast
wilper;n317256 said:
Jag har bestämt för mig att jag redan sett reklam för ett rymdmutant från FL.
Ad Astra, ja. Men detta skulle ju vara med regn, cybernetik och neon!

Jocke

Man med skägg
Jag funderade på vilka fler fantastiska svenska IPn som finns och som skulle må bra som rollspel. Dessa kom jag på på rak arm:

Millenium - lös mysterier om män som hatar kvinnor. PbtA regler där ”barf forth apolcalyptica” är ersatt med ”vräk ur dig sexuellt våld”. Alla rollpersoner har kopplingar till Astrid Lindgren figurer.

Bobbo och Gnuttarna: Vrid ringarna till max, så de bildar ordet FLAX! Mer eller mindre bara ett snällare Symbaroum.

Goliat - OSR spel i stenålersmiljö. Finns Herman Hedning regler också om man vill gå åt det hållet.

Rederiet - egentligen båten Freja som äventyrsplats. Alla i den fasta personalen är ordentligt beskrivna och sen är det slumptabeller som genererar vem som ljuger för vem om vad osv.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jocke;n317733 said:
Rederiet - egentligen båten Freja som äventyrsplats. Alla i den fasta personalen är ordentligt beskrivna och sen är det slumptabeller som genererar vem som ljuger för vem om vad osv.
Rederiet hade jag spelat med Den Yttersta Domens regler. Det hade varit en lätt konvertering.

God45

#PrayersForBahakan
Jocke;n317733 said:
Millenium - lös mysterier om män som hatar kvinnor. PbtA regler där ”barf forth apolcalyptica” är ersatt med ”vräk ur dig sexuellt våld”. Alla rollpersoner har kopplingar till Astrid Lindgren figurer.
Oh, så det finns något potentiellt värre än Millenium böckerna. Det... Wow, jag gråter nästan. Alltså böckerna är skrivna som American Psycho fast utan ironin och är älskade av en generation människor som gjort att ingen tål ironi längre eftersom de var så känslomässigt skadade att de inte kunde ta något på allvar. Det är en trilogi som bokstavligt talat sammanfattar allt som dumma människor tror om lagen, samhället och myndigheterna. Det är vad rättshaverister runkar till. Det är ett munsår på den svenska folksjälen.

Om något, sataniskt sjuk jävel, skulle göra ett PbtA rollspel av det...

Jocke

Man med skägg
anth;n317738 said:
Om det ska vara ett svenskt IP finns det bara två författare som jag skulle vara intresserad av.

Ola Skogäns "Theos Ockulta kuriositeter"
https://seriersant.se/Theos-ockulta-kuriositeter

och Johan Ajvide Lindqvist som har dundersuccéerna "Låt den rätte komma in" och "Gräns".
Jag skulle lätt köpa vilket som av dessa! Och om jag ska ta något annat jag faktiskt vill ha så skulle det vara Johan Wanloo Pulp rollspelet där man äventyrar i samma värld som Örn Blammo, De äventyrslystna Karlakarlarna, Rock Manlyfist, Kapten Klara och så vidare.

Khan

Kondottiär
Jocke;n317733 said:
Bobbo och Gnuttarna: Vrid ringarna till max, så fe bildar ordet FLAX! Mer eller mindre bara ett snällare Symbaroum.
Om jag minns rätt fanns det ett rollspel baserat på Gnuttarna i WRNUs gamla databas med hemmabyggen när den låg uppe. Tror aldrig jag spelade det, men rollspelet Bamse fanns också på samma plats. Det spelade vi några vändor med glädje. Och nu när MLP har fått rollspel är väl inte ett officiellt Bamse-dito omöjligt?

Rangertheman

Myrmidon
Kanske dags för ett barnspel när Morwhayle tycks ligga i träda sedan några år tillbaka? Jag hade gärna sett Louise Perssons "KLUB - Kiras och Luppes Bestiarium" eller Larsson/Korsells Pax-böcker som rollspel.

Fast det mest självklara vore en svensk verion av My Little Pony: Tails of Equestria =)

Khan

Kondottiär
Rangertheman;n317745 said:
Kanske dags för ett barnspel när Morwhayle tycks ligga i träda sedan några år tillbaka? Jag hade gärna sett Louise Perssons "KLUB - Kiras och Luppes Bestiarium" eller Larsson/Korsells Pax-böcker som rollspel.

Fast det mest självklara vore en svensk verion av My Little Pony: Tails of Equestria =)
Jag tänker snarare Halvdan Viking, eller Lasse-Maja som de hetaste svenska IP om vi ska prata böcker. Men inget slår Bamse.

McKatla

Utan titel
+1 på Bamse!
Men inte mer skäck tack – den markanden är mer än mättad av det som finns eller är på gång.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jocke;n317733 said:
Hade nog kört Rederiet med reglerna för Good Society - A Jane Austen rpg. Menar spelet är ju tänkt för relationsdramor.

/Ulfgeir

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Hade gärna sett ett kriminalfallsrollspel. Genren är stor inom Film och TV serier (CSI, Criminal Minds, Beck, Wallander, När lammen tystnar, Basic instinct, etc etc) men relativt anonym som rollspelsprodukt. Handlingen är ju egentligen ganska enkel. Ett brott har begåtts och RP kallas in för att lösa detvilket sker via en mängd ledtrådar. Baler Street funkar ju såhär, men är väldigt fokuserat på sin tidsepok och London med omnejd. Detta skulle vara mer modernt och med valfri geografisk placering.

Är såklart medveten om att det finns olika varianter här där man löser brott i någon fantasy eller Cthulhu-setting, men jag vill ha ett rent thriller/deckarspel utan drakar och övernaturligheter utan med fokus på mänsklig ondska.

God45

#PrayersForBahakan
Henke;n317854 said:
Hade gärna sett ett kriminalfallsrollspel. Genren är stor inom Film och TV serier (CSI, Criminal Minds, Beck, Wallander, När lammen tystnar, Basic instinct, etc etc) men relativt anonym som rollspelsprodukt. Handlingen är ju egentligen ganska enkel. Ett brott har begåtts och RP kallas in för att lösa detvilket sker via en mängd ledtrådar. Baler Street funkar ju såhär, men är väldigt fokuserat på sin tidsepok och London med omnejd. Detta skulle vara mer modernt och med valfri geografisk placering.

Är såklart medveten om att det finns olika varianter här där man löser brott i någon fantasy eller Cthulhu-setting, men jag vill ha ett rent thriller/deckarspel utan drakar och övernaturligheter utan med fokus på mänsklig ondska.
Du vill nog ha det här spelet då :) http://www.gregstolze.com/adirtyworld/