Framgick vem som vann vadet?Leon;n318554 said:Oooh.... jag var mest ute efter ära och berömmelse, men det vadet antar jag.
*Skakar hamstertass med lejontass*
Det känns fortfarande lite oklart. Jag har frågat Ligan både här och på fejjan nu, så vi får se om vi får klarhet.Tant Ragnar;n318634 said:Framgick vem som vann vadet?
I värsta fall får vi skriva en varRymdhamster;n318641 said:Det känns fortfarande lite oklart. Jag har frågat Ligan både här och på fejjan nu, så vi får se om vi får klarhet.
Ja, Bladerunner eller Mad Max. Men det här var riktigt kul!NisseJ;n318655 said:Vilken fantastiskt härlig överraskning! <3 Det enda som hade kunnat slå detta skulle nog ha varit Blade Runner men Alien är nog lite fetare ändå! Dra igång kickstartern nu så jag kan backa, fastän det inte blir någon kickstarter. ;-)
Det är väl inte uttalat att fokus ska vara just skräck? Personligen har jag svårt att se poängen med det. Vi vet lite för mycket om filmernas monster för att bli rädda på det viset. Men jag tycker att Alien-settingen har betydligt mer att erbjuda.Guran89;n318626 said:Kanske lyckas de spika ihop någon version av motorn som funkar i skräck, men jag vet inte. Jag ser det bara inte...
Jag hoppas verkligen att de skrapar bort en del av det mekaniska och lyfter fram det cinematiska. Eftersom det i grund och botten är mycket Fate i År Noll-motorn borde det inte vara så svårt. Tyvärr gör systemvalet att jag inte är så pepp på spelet som jag hade kunnat vara. Aliens är trots allt den film som jag sett flest gånger .Henke;n318617 said:https://alien-rpg.com/
"The rules of the game is based on the acclaimed Year Zero Engine, used in award-winning games such as Tales from the Loop and Mutant: Year Zero, but adapted and further developed to fully support and enhance the core themes of ALIEN: horror and action in the cold darkness of space."
Själv ser jag det som positivt!
I just fallet Alien får jag väl iofs säga att skräcken handlar ganska lite om att man inte känner till monstret.Måns;n318671 said:Det är väl inte uttalat att fokus ska vara just skräck? Personligen har jag svårt att se poängen med det. Vi vet lite för mycket om filmernas monster för att bli rädda på det viset. Men jag tycker att Alien-settingen har betydligt mer att erbjuda.
Jävligt bra sagt! Jag kommer fortfarande ihåg när jag som barn gömde mig för att se första Alien filmen när mina föräldrar såg den. Efter det vågade jag knappt gå på toaletten själv för jag trodde facehuggers var överallt. Xenomorphen är det bästa monstret i filmhistorien! Jag tycker fortfarande att Aliens är läskiga som fan.krank;n318677 said:I just fallet Alien får jag väl iofs säga att skräcken handlar ganska lite om att man inte känner till monstret. Jag har spelat datorspelet Alien: Isolation. Jag har sett alla filmerna, läst Dark Horse-serierna, spelat AvP1 och 2 och sett båda AvP-filmerna. Jag har dessutom läst rätt mycket om designen av varelsen, olika teorier kring dess biologi, etc. Jag vågar säga att jag har ganska bra koll på den varelsen.
Jag är fortfarande så rädd för Alien: Isolation att jag inte vågar starta spelet igen.
För jag vet hur farlig xenomorfen är.
Jag tror du har helt rätt i detta. Xenomorphen fungerar fortfarande bra. Min oro är dock att det är det enda monstret/fienden. Att allt material till spelet kommer kretsa runt xenomorphs. Filmerna följer redan människans interaktioner med den, blir kanske enformigt om spelet bara blir en upprepning av det temat, för enformigt?krank;n318677 said:I just fallet Alien får jag väl iofs säga att skräcken handlar ganska lite om att man inte känner till monstret.
Jag har testat att spela datorspelet Alien: Isolation.
Jag har sett alla filmerna, läst Dark Horse-serierna, spelat AvP1 och 2 och sett båda AvP-filmerna. Jag har dessutom läst rätt mycket om designen av varelsen, olika teorier kring dess biologi, etc. Jag vågar säga att jag har ganska bra koll på den varelsen.
Jag är fortfarande så rädd för Alien: Isolation att jag inte vågar starta spelet igen.
För jag vet hur farlig xenomorfen är.
Jag skrev lite om det här i den andra tråden -- gud så förvirrande med två -- men såhär tänker jag:Paal;n318690 said:Jag tror du har helt rätt i detta. Xenomorphen fungerar fortfarande bra. Min oro är dock att det är det enda monstret/fienden. Att allt material till spelet kommer kretsa runt xenomorphs. Filmerna följer redan människans interaktioner med den, blir kanske enformigt om spelet bara blir en upprepning av det temat, för enformigt?
100%! Att det här är lite av Fria Ligans styrka är det enda som gör mig riktigt intresserad av produkten. Att det råkar vara Alien spelar mindre roll för mig än att det är rymdskepp och dålig stämning som står på agendan.krank;n318623 said:Ända sedan det gamla bortglömda och underskattade svenska rollspelet Continuum har jag varit fascinerad vid tanken på en-kampanjs-rollspel. M:Å0 är ju också en "oneshot" om man tänker efter – man spelar en (lång) kampanj och sen är man liksom... klar.