Nekromanti Vilken Ligans april-nyhet?

Lightshy

Hero
Wilper: Dags att kränga ut fortsättningen på Cyber M/77 snabbt som tusan!

Tant Ragnar

Gamle usling
Leon;n318554 said:
Oooh.... jag var mest ute efter ära och berömmelse, men det vadet antar jag.

*Skakar hamstertass med lejontass*
Framgick vem som vann vadet?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tant Ragnar;n318634 said:
Framgick vem som vann vadet?
Det känns fortfarande lite oklart. Jag har frågat Ligan både här och på fejjan nu, så vi får se om vi får klarhet.

Leon

Leo carcion
Rymdhamster;n318641 said:
Det känns fortfarande lite oklart. Jag har frågat Ligan både här och på fejjan nu, så vi får se om vi får klarhet.
I värsta fall får vi skriva en var ;)

NisseJ

Veteran
Vilken fantastiskt härlig överraskning! <3 Det enda som hade kunnat slå detta skulle nog ha varit Blade Runner men Alien är nog lite fetare ändå! Dra igång kickstartern nu så jag kan backa, fastän det inte blir någon kickstarter. ;-)

Mogger

Hipsteranka
NisseJ;n318655 said:
Vilken fantastiskt härlig överraskning! <3 Det enda som hade kunnat slå detta skulle nog ha varit Blade Runner men Alien är nog lite fetare ändå! Dra igång kickstartern nu så jag kan backa, fastän det inte blir någon kickstarter. ;-)
Ja, Bladerunner eller Mad Max. Men det här var riktigt kul!

Mogger

Hipsteranka
Guran89;n318626 said:
Kanske lyckas de spika ihop någon version av motorn som funkar i skräck, men jag vet inte. Jag ser det bara inte...
Det är väl inte uttalat att fokus ska vara just skräck? Personligen har jag svårt att se poängen med det. Vi vet lite för mycket om filmernas monster för att bli rädda på det viset. Men jag tycker att Alien-settingen har betydligt mer att erbjuda.

Rangertheman

Myrmidon
Henke;n318617 said:
https://alien-rpg.com/
"The rules of the game is based on the acclaimed Year Zero Engine, used in award-winning games such as Tales from the Loop and Mutant: Year Zero, but adapted and further developed to fully support and enhance the core themes of ALIEN: horror and action in the cold darkness of space."

Själv ser jag det som positivt!
Jag hoppas verkligen att de skrapar bort en del av det mekaniska och lyfter fram det cinematiska. Eftersom det i grund och botten är mycket Fate i År Noll-motorn borde det inte vara så svårt. Tyvärr gör systemvalet att jag inte är så pepp på spelet som jag hade kunnat vara. Aliens är trots allt den film som jag sett flest gånger .

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns;n318671 said:
Det är väl inte uttalat att fokus ska vara just skräck? Personligen har jag svårt att se poängen med det. Vi vet lite för mycket om filmernas monster för att bli rädda på det viset. Men jag tycker att Alien-settingen har betydligt mer att erbjuda.
I just fallet Alien får jag väl iofs säga att skräcken handlar ganska lite om att man inte känner till monstret.

Jag har testat att spela datorspelet Alien: Isolation.

Jag har sett alla filmerna, läst Dark Horse-serierna, spelat AvP1 och 2 och sett båda AvP-filmerna. Jag har dessutom läst rätt mycket om designen av varelsen, olika teorier kring dess biologi, etc. Jag vågar säga att jag har ganska bra koll på den varelsen.

Jag är fortfarande så rädd för Alien: Isolation att jag inte vågar starta spelet igen.

För jag vet hur farlig xenomorfen är.

Minimoni

Homelander
krank;n318677 said:
I just fallet Alien får jag väl iofs säga att skräcken handlar ganska lite om att man inte känner till monstret. Jag har spelat datorspelet Alien: Isolation. Jag har sett alla filmerna, läst Dark Horse-serierna, spelat AvP1 och 2 och sett båda AvP-filmerna. Jag har dessutom läst rätt mycket om designen av varelsen, olika teorier kring dess biologi, etc. Jag vågar säga att jag har ganska bra koll på den varelsen.

Jag är fortfarande så rädd för Alien: Isolation att jag inte vågar starta spelet igen.

Jävligt bra sagt! Jag kommer fortfarande ihåg när jag som barn gömde mig för att se första Alien filmen när mina föräldrar såg den. Efter det vågade jag knappt gå på toaletten själv för jag trodde facehuggers var överallt. Xenomorphen är det bästa monstret i filmhistorien! Jag tycker fortfarande att Aliens är läskiga som fan.

Paal

Imaginär fantast
krank;n318677 said:
I just fallet Alien får jag väl iofs säga att skräcken handlar ganska lite om att man inte känner till monstret.

Jag har testat att spela datorspelet Alien: Isolation.

Jag har sett alla filmerna, läst Dark Horse-serierna, spelat AvP1 och 2 och sett båda AvP-filmerna. Jag har dessutom läst rätt mycket om designen av varelsen, olika teorier kring dess biologi, etc. Jag vågar säga att jag har ganska bra koll på den varelsen.

Jag tror du har helt rätt i detta. Xenomorphen fungerar fortfarande bra. Min oro är dock att det är det enda monstret/fienden. Att allt material till spelet kommer kretsa runt xenomorphs. Filmerna följer redan människans interaktioner med den, blir kanske enformigt om spelet bara blir en upprepning av det temat, för enformigt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Paal;n318690 said:
Jag tror du har helt rätt i detta. Xenomorphen fungerar fortfarande bra. Min oro är dock att det är det enda monstret/fienden. Att allt material till spelet kommer kretsa runt xenomorphs. Filmerna följer redan människans interaktioner med den, blir kanske enformigt om spelet bara blir en upprepning av det temat, för enformigt?
Jag skrev lite om det här i den andra tråden -- gud så förvirrande med två -- men såhär tänker jag:

Hur många spelmöten är det rimligt att tänka sig att man spelar med ett och samma spel? När det var mitten av 90-talet så spelade jag och mina vänner Mutant Chronicles... jag vill säga någon gång i veckan, minst, i åtminstone ett par-tre år. Vi hade inte så många andra spel, och vi var inte sugna på så många andra spel.

Numera har jag en hylla full med spel, och jag har alltmer börjat tänka att min idealform av rollspel inte är att kunna köra enorma mängder äventyr i samma spelvärld, utan att kunna köra en stor, maffig Kampanj i varje spel. Och sedan liksom vara klar med det spelet. Jag har blivit mer fokuserad på de sammanhängande kampanjerna, helt enkelt.

Och kollar man på långa sammanhängande kampanjer så inspireras jag gärna av Call of Cthulhu. Tatters of the King är det exempel jag återkommer till om och om igen.

Så. Om jag skulle ha en vision för en "officiell Alien-kampanj" så tänker jag lite såhär:
  • Tillräckligt officiellt material för att spela 10-20 spelmöten bara med det materialet.
  • På 20 spelmöten skulle xenomorfen inte behöva vara med mer än 3-4 gånger. Max. Man måste inte möta eller slåss mot den varje gång. Det finns andra saker som kan erbjuda svårigheter. Rymden. Företags girighet. Och så vidare.
  • I Tatters of the King brukar mina grupper lägga cirka 10 spelmöten på den första delen. Under hela den tiden är det ganska o-episkt; man utreder och utforskar och besöker olika platser. Man måste inte ha en strid i varje spelmöte, man måste inte eskalera varje spelmöte. Jag tror mycket på en ganska lowtech, lowlevel-kampanj som mycket väl kan hålla sig ganska lowtech, lowlevel i 10-20 spelmöten. Man måste inte ens ha en egen handling för varje spelmöte, egentligen. Inte ens "äventyr a' 3-4 spelmöten".
  • Man skulle kunna dryga ut dessa 10-20 möten genom att kunna ha "vinjetter" vid sidan om, där spelarna spelar helt nya rollpersoner i korta, kärnfulla berättelser som är över på ett spelmöte eller två. Där spelarna ser vad som händer i andra delar av galaxen, eller får se konsekvenserna av sina handlingar och val tex.

Minimoni

Homelander
Nu står det i Fria Ligans utskick som jag fick på mailen, att spelet kommer vara skapat för långa kampanjer med en expanderad värld. Så tror det kommer finnas material så det räcker, tror även att det kommer finnas betydligt mer motståndare/faror än bara ”Aliens” i rollspelet.

entomophobiac

Low Prep High Play
krank;n318623 said:
Ända sedan det gamla bortglömda och underskattade svenska rollspelet Continuum har jag varit fascinerad vid tanken på en-kampanjs-rollspel. M:Å0 är ju också en "oneshot" om man tänker efter – man spelar en (lång) kampanj och sen är man liksom... klar.
100%! Att det här är lite av Fria Ligans styrka är det enda som gör mig riktigt intresserad av produkten. Att det råkar vara Alien spelar mindre roll för mig än att det är rymdskepp och dålig stämning som står på agendan.