Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
På vilka sätt är DoD1 bättre? (Obs: jag raljerar inte utan är genuint nyfiken!)
Och jag är nyfiken på vilka problem i ettan tvåan har löst!Vad menar du ettan gör bättre än tvåan?
Jag återvände för en, i sammanhanget, kort tid sedan till den första utgåvan. Det var av ren nyfikenhet. Jag har spelat en rejäl mängd DoD1 i mina dagar men det var då för mer än 35 år sedan och jag ville se hur väl/dåligt systemet hade stått sig. Till min och mina medspelares stora förvåning så var det faktiskt tämligen spelbart. Basic BRP liksom. Det var dock bitvis konstigt skrivet, hade en hel del motsägelser och en viss mängd regelmässiga underligheter.
Med testet med DoD1 i färskt minne så bläddrade jag kort därefter i DoD2. Jag kunde då konstatera att man i den utgåvan hade fixat i stort sett alla av de invändningar jag hade mot den första. Så frågar man mig så tycker jag tvåan är ettan done rigth. Andra utgåvan skulle jag utan större invändningar kunna köra rätt ur lådan.
Så jag är mycket nyfiken på varför du tycker ettan är bättre.
En sak jag gillar med ettan är att det finns regler för att slå om gubbar med dåliga grundegenskaper. För 3t6 i ordning skapar för många ospelbara rollpersoner.
Men den stora grejen är att spelet har generösare grundchanser och yrkesfärdigheter inkl trollformler och alltså skapar gubbar som är mer kompetenta än de i tvåan. Tror också ettan har lite färre färdigheter, dvs det finns mindre saker gubbarna är dåliga på (en sak som exploderade med EDD, där det infördes tjogtals med saker gubbarna antingen inte kunde eller sög på).
Tror det var ngt mer jag gillade, men det var ett tag sedan jag läste. Skulle gärna testspela etta någon gång bara för att känna på det.
Last edited: