Nekromanti Vilken?

sassa

Veteran
Joined
26 Apr 2004
Messages
40
Allting ger en sorts helhetsbild, så det är väldigt svårt att liksom sätta fingret på...

Men jag skulle kanske säga (utöver regelboken) Geografica Mundana, eftersom den tar upp så mycket.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Consaber

Våran spelgrupp har definitivt haft absolut mest glädje av Consaber. Sedan kommer nog Mystik och Magi och därefter alver/tiraker.


/Naug
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
mest använd, mest glädje, mest allt.

Vilken bok i Eon sortimentet har ni haft mest glädje av?
Och som har hjälpt er att höja stämmningen?
Mest använd av mig är Asharien & Soldarn som alltså har varit till mest nytta. Samma bok har antagligen gett mest glädje också. Däremot tror jag inte att någon bok har höjt stämmningen efter att vi köpt in den.

/Ceram, Tycker frågan är svårbesvarad.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Våldsfixering?

Äh... jag måste nog säga Krigarens väg och Vapenmästaren. De är de enda moduler jag faktiskt har lusläst och tagit till mig (efter några smärre modifikationer, och fler ska det bli...). Resten har jag nästan bara skummat och höftat efter mitt huvudsakliga intryck...

/Joel - äger inte Mystik och Magi
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Med tanke på att jag fortfarande inte har spelat/spellett så mycket i Mundana så är det nog Religioner: Gudarnas kamp som givit mig mest kött på benen.

/Honken
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Cirefalier är den mest glädjande modulen, den så [color:\\"red\\"] [/color] BRAAA!!
[color:\\"black\\"] [/color] tilläggas bör dock att det oxå är den minst använda, eftersom jag inhandlade den bara för nån vecka sen...

-Hjalle
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Grundboken...

Du har rätt...Spelarens Handbok suger, allt som står med finns ju i grundboken. Okej, inte Mundanagrejset, men alla har väl Geografica vid det här laget...
Annars tycker jag Religioner är trist.

/Hjalle den Alldeles Utomordentligt Finfine :gremwink:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Våldsfixering?

Jo. Vapenmästaren är kanske den modul jag används mest :gremblush:, även om den inte tillhör mina favoriter...

Er sida är finemang :gremgrin:!! I stridskonstavdelningen var reglerna om Besläktade vapen maffe! Å Momentspecialiseringsändringen. Fast att stridskonstfärdigheten inte får vara högre än 1,5 gånger vapenfärdigheten tycker jag låter lite tajt...hellre gånger ej högre än gånger två, tycker jag nog...

/Hjalle - äger inte heller Mystik&Magi, men ska köpa modulen snart, efter Drakar...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Våldsfixering?

Fast att stridskonstfärdigheten inte får vara högre än 1,5 gånger vapenfärdigheten tycker jag låter lite tajt...hellre gånger ej högre än gånger två, tycker jag nog...
Det är lugnt, kör som du vill. Men min tanke var delvis att premiera smala stridskonster med få eller likartade moment och göra dem lättare att lära sig än en universalstridskonst som innefattar svärd, yxa, dolk, sköld samt medelstor garderob.

/Joel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har haft sällsynt stor nytta av Encyklopedia Mundana, även känd som 'Frilansarens handbok'. Tidslinjen i den var oumbärlig när jag skrev Västlandens historiekapitel, och även i uppslagsdelen finns en massa smaskigt stoff här och där som man bara kan råka snubbla över.

Men mina favoriter är fortfarande 'Alver' och 'Tiraker'. De är (och tycks förbli) de mest gedigna, välskrivna och inspirerande modulerna.

Mest använd är förmodligen Krigarens Väg. Det är ju där de vettiga skadetabellerna finns praktiskt tillgängliga, tex. Mystik och Magi är också en kandidat dock.

- Ymir, tycker till
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Generellt: Geographica Mundana.

När man spelar/spelleder magiker: Mystik & Magi.

När man spelar/spelleder alv(er): Alver.

När man spelar/spelleder tirak(er): Tiraker.

När man spelar/spelleder dvärgar: Dvärgar

När man spelar/spelleder cirefalier: Cirefalier

När man spelleder i Jarla: Jarla

När man spelleder i Asharien eller Soldarn: Asharien & Soldarn

När man spelleder i Consaber: Consaber

När man spelleder till havs: Sjöfarare & Pirater

Resten är skräp.

- Lycan
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Encyklopedia Mundana..?

Förut ställde jag mig väldigt skeptisk till EM. Min (ickerollspelande men invigda) kompis bad mig skriva en lista på de moduler jag ville ha, till min fölsedag i maj, och jag skrev alla som jag inte ägde(har 14) utom Encyklopedia Mundana och äventyret Regnsynd. Anledningen var dels att jag inte har haft nån nytta alls av ordlistan i t ex Sjöfarare&Pirater, dels att jag faktiskt trodde att jag kunde tillräckligt om Eon&Mundana, och att jag inte behövde ett uppslagsverk.
Sen blev jag medlem på forumet. Och där verkade alla gilla modulen. Och skrev att den var skitbra. Och rådiggade den. Och så vidare.
Gör jag rätt i att sätta den längst ned på önskelistan? Nej, det verkar inte så...eller?
Om det stämmer att det finns med material från osläppta moduler är jag beredd att köpa den för bara det/kan jag ju lika gärna vänta tills dessa kommer ut.
Sådetså.

Samtliga rasmoduler är råbäst. Med Cirefalier i toppen... :gremsmile:

-Hjalle, tycker till
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Religioner: Gudarnas Kamp...

...är trist, ihålig och förvånansvärt oinspirerande...tycker jag iaf.

Daaktron är det ända som håller klass.

/...Hjalle
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Har inte förståt varför...

man inte betalar antalet tekniker x antal moment istället för att bara betal för moment...
Intressant tanke, men lite för ojämn. Lättare då att införa begränsningar på vilka moment man får kombinera. Klassikern är ju tvåhandssvärd och hillebard i samma stridskonst. De går inte att hantera tillsammans (troll och stora trukher undantaget) och de har ytterst få, om några likheter vad det gäller teknik. Alltså kan de två momenten inte ingå i samma stridskonst.

Vad det gäller fördyrande när man har flera moment, så hade jag nog egentligen bara ökat tiden det tar att träna in moment och tekniker. Dvs, många moment betyder att det tar längre tid att träna i nya tekniker, och många tekniker betyder att det tar längre tid att träna in nya moment.

Jag ska nog faktiskt ta itu med försöka införa nån sån regel i min egen stridskonstsmodd.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Resten är skräp.
Men när man spelar/spelleder vapenmästare, krigare och riddare då? :gremwink:

/Joel - som efter fundering nog dömer ut Religoner som i särklass sämst och Monster i Mundana som överflödig och överprioriterad.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Våldsfixering?

Okej...låt oss säga att kraggisen Kragger den Hjältelike har 27 i Bärsärkargång (med momentet Kraggsvärd). Eftersom Kragger har 27 i sin svärdstridskonst måste han ha 18 i Svärd. Sånt snobbgrejs har inte Kragger tid med att lära sig. Han har AGG (Kragger e ett riktigt monster...) 18-Anfaller(styckar, klyver och hackar) å han VILL SLÅSS!!
Okej, otroligt dåligt exempel...skit i't...

En fråga om eran Bärsärkargång dessutom...tekniken Uppföljning...lyckas man åstadkomma en tillbakaknuffning
"...får rollpersonen genast utföra ett extra snabbt anfall..." Snabbt alltså. Och en Bärsärk får enbart utföra kraftfulla anfall. Ehum? :gremconfused:
En till fråga om tekniken Bärsärk...om man har den, går man automatiskt berzerk så fort det blir strid, eller kan man bestämma själv när man vill gör'et?

-Hjalle undrar.
 
Top