adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 761
Det här med dynamik i handling och olika faser fram och tillbaka känner jag säkert kan påverkas rätt mycket av reglernas intention, men någonstans är det med stridsregler precis som allt annat i rollspel: Reglerna är verktyg, hantverksskickligheten i att använda verktygen effektivt och på ett tillfredsställande sätt ligger på utövarna.
Det gäller både i tolkningar och bedömningar, men också i vad man hittar för manöverutrymmen i reglerna som de är skrivna, vilka anpassningar man gör för att passa den specifika gruppen bättre, och vilka spontana anpassningar man gör i stunden. Spelar man reglerna, eller är reglerna där för att stötta spelet osv.
Själv tycker jag att det oftast både snabbar upp och klargör förloppet om man i början av en runda något sånär deklararer vad ens intention är. Det behöver inte innebära att man delar upp det strikt i en "deklarationsfas" där varje person i tur och ordning tydligt måste proklamera exakt vad de tänker göra när det blir deras tur och sedan måste hålla sig till det oavsett vad som händer, utan funkar mer som en lägesrapport och uppdatering om vart vi befinner oss och hur vi hanterarar det, typ såhär:
SL: "Gangstrarna har tydligt samlat ihop sig och börjar gå mot er, ni ser hur någon av dem längst bak öppnar ett fiolfodral, skiten håller på att träffa fläkten, vad tänker ni göra?"
Spelarna:
"1. Jag kastar mig bakom en av sofforna och drar min pistol!
2. Jag tänker välta omkull bordet framför mig och använda det som skydd!"
3. Jag vänder på klacken och springer ut genom dörren!"
4. Jag räcker upp händerna och säger "kan vi inte prata om detta!, det måste finnas ett sätt att lugna ner situationen"
SL: "Ok, ni agerar i den här ordningen" <saker avgörs i turordning efter initiativ, DEX, kort, slump, strike ranks, stjärntecken eller vad som helst>
Spelare 4 som ville deeskalera har den rollperson med minst stridsvana och stridsfärdigheter och är alltså den spelare som får agera sist. Kulorna har redan börjat vina, någon kanske redan har blivit skadad, denne kanske redan har blivit beskjuten själv och kanske till och med blivit träffad.
Hur löser man det då?
Antingen:
1. Man håller sig strikt till det som sas i deklarationsfasen. Handlingarna bestäms i tur och ordning och sedan löses i tur och ordning. Har man sagt att man skall göra en sak så gör man också det. Deklarationsfasen är där man fattar beslut, resten av tiden handlar bara om att räkna ut utfall.
2. Deklarationen är en intention, där beskriver man vad man vill åstadkomma de närmaste sekunderna (oavsett om det är rundor eller vad man använder), men när det sedan är ens tur att agera så är det då man befinner sig i en situation och det är först när det blir ens tur som de faktiska besluten fattas. Intentionen är vägledande, inte avgörande.
Det gäller både i tolkningar och bedömningar, men också i vad man hittar för manöverutrymmen i reglerna som de är skrivna, vilka anpassningar man gör för att passa den specifika gruppen bättre, och vilka spontana anpassningar man gör i stunden. Spelar man reglerna, eller är reglerna där för att stötta spelet osv.
Själv tycker jag att det oftast både snabbar upp och klargör förloppet om man i början av en runda något sånär deklararer vad ens intention är. Det behöver inte innebära att man delar upp det strikt i en "deklarationsfas" där varje person i tur och ordning tydligt måste proklamera exakt vad de tänker göra när det blir deras tur och sedan måste hålla sig till det oavsett vad som händer, utan funkar mer som en lägesrapport och uppdatering om vart vi befinner oss och hur vi hanterarar det, typ såhär:
SL: "Gangstrarna har tydligt samlat ihop sig och börjar gå mot er, ni ser hur någon av dem längst bak öppnar ett fiolfodral, skiten håller på att träffa fläkten, vad tänker ni göra?"
Spelarna:
"1. Jag kastar mig bakom en av sofforna och drar min pistol!
2. Jag tänker välta omkull bordet framför mig och använda det som skydd!"
3. Jag vänder på klacken och springer ut genom dörren!"
4. Jag räcker upp händerna och säger "kan vi inte prata om detta!, det måste finnas ett sätt att lugna ner situationen"
SL: "Ok, ni agerar i den här ordningen" <saker avgörs i turordning efter initiativ, DEX, kort, slump, strike ranks, stjärntecken eller vad som helst>
Spelare 4 som ville deeskalera har den rollperson med minst stridsvana och stridsfärdigheter och är alltså den spelare som får agera sist. Kulorna har redan börjat vina, någon kanske redan har blivit skadad, denne kanske redan har blivit beskjuten själv och kanske till och med blivit träffad.
Hur löser man det då?
Antingen:
1. Man håller sig strikt till det som sas i deklarationsfasen. Handlingarna bestäms i tur och ordning och sedan löses i tur och ordning. Har man sagt att man skall göra en sak så gör man också det. Deklarationsfasen är där man fattar beslut, resten av tiden handlar bara om att räkna ut utfall.
2. Deklarationen är en intention, där beskriver man vad man vill åstadkomma de närmaste sekunderna (oavsett om det är rundor eller vad man använder), men när det sedan är ens tur att agera så är det då man befinner sig i en situation och det är först när det blir ens tur som de faktiska besluten fattas. Intentionen är vägledande, inte avgörande.