Nekromanti Vilket är ditt favorit rollspel???

Eksem

Champion
En vansinnig idé:

Folk skriver ofta vilket favoritrollspel de har i sin presentation, så det är bara att klicka på "Användarlista" där uppe och kolla tills ögonen blöder.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mitt är också Dungeons and Dragons men det kan ändras snabbt. :gremsmile:

Borde du inte be om en motivering eller så, så att du kan få ut något vettigt ur inlägget? :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Folk skriver ofta vilket favoritrollspel de har i sin presentation, så det är bara att klicka på "Användarlista" där uppe och kolla tills ögonen blöder.

Förutom att listan inte visar detta. Man får klicka in på varje användares profil (och de flesta har inte ens fyllt i det), så både ögon och klick-pekfinger lär nog blöda ganska snabbt.

Man önskar att det fanns ett sätt att sammanställa en användarlista med de kolumner man själv helst vill se (om man nu inte tycker att "Användarnamn", "Status", "Hemsida", "Inlägg", "ICQ-nummer" och "Registrerad den" är de viktigaste).

/Mikael

Tarill

Warrior
Inget speciellt just nu. Håller mest på att spela hemmabyggen med Aceod.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Förutom att listan inte visar detta. Man får klicka in på varje användares profil (och de flesta har inte ens fyllt i det), så både ögon och klick-pekfinger lär nog blöda ganska snabbt.

Ja, en vansinnig idé... :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler
Re: Vilket är ditt favorit rollspel??? [edited]

som det står i min presentation så gillar jag oftast det spel jag spelar för tillfället. Jag har alltså väldigt lätt att ändra favvorollsel. Just nu skulle det betyda att favoriterna är Vampire:DA
och CoC

[Edit:] Andra spel jag gillar är n2 (för att jag hade en karaktär där som är något av den karaktär jag öär mest nöjd med, någonsin) och D&D: Ravenloft (för att jag också haft en jättehäftig karaktär där...)... D&D:Forgotten Realms (Än en gång pga av en karaktär...)... Och WFRP (för att jag gillade kampanjen Enemy Within och att jag spelade en riktigt rolig karaktär där...)

Spel vi har tillgång till men inte har spelat som jag är sugen på är Little Fears och Kult (som de andra har spelat då jag var borta :gremfrown: )...

Som ni märker beror mitt gillande av ett spel oftast på karaktären jag spelar. Har jag en tråkig karaktär som jag är missnöjd med kommer jag inte att gilla spelet. Eftersom jag inte är någon SL så får jag inget perspektiv på spelet genom att läsa det och då är det självklart att det färgas av karaktären.

/Herr Balderk, som nyss fick ett uppslag till ett inlägg....

Duddmannen

Hero
Eon, givetvis!

Men man kan ju alltid tänka sig en omgång Buffy the Vampire Slayer eller lite Trygg Torkel om andan faller på.

Man Mountainman

Storsvagåret
Men....

...inte kan man väl ha ett favorit-rollspel, heller. Jag kan ju säga att den trevligaste rollspelsbok jag någonsin läst är grundreglerna till Hell on Earth, men vad gäller regler och spelvärld kan jag inte fälla något omdöme.

Regler har samma funktion vilket spel de än finns i. De tillför ett hasardelement och ett sätt att objektivt övervaka en känslig spelsituation. Denna uppgift löser alla regelsystem lika bra.

Världen kan se ut hur som helst, men historier är allmänmänskliga och deras innehåll obundna av den värld de utspelar sig i.

Därför tycker jag ungefär lika bra om alla rollspel.

Eksem

Champion
Re: Men.... (OT)

"Regler har samma funktion vilket spel de än finns i. De tillför ett hasardelement "

Fast det är väl inte alltid sant? I slumplösa (alltså inga kort, tärningar eller sånt) system saknas väl själva hasardmomentet? T.ex. går det väl att spela Vampire utan tärningar? Nobilis saknar också slumpmoment.

Man Mountainman

Storsvagåret
Poäng till dig...

...men i sådana fall handlar det bara om att avgöra om man föredrar regler med eller utan hasardmoment, och det är inte särksilt specifikt.

Krille

Super Moderator
Re: Poäng till dig...

"...men i sådana fall handlar det bara om att avgöra om man föredrar regler med eller utan hasardmoment, och det är inte särksilt specifikt."

Sen tillför regler något till spelet genom sin natur. GURPS Castle Falkenstein (som använder GURPS-motorn med 3T6) borde ha exakt samma stämning som Castle Falkenstein proper (som använder två kortlekar). Det har de inte. Så något saknas i din tes, nämligen den smak som olika regelsystem kan tillföra till spelet.

Johan K

Gammal & dryg
Enkla regler, finns de ?

Som sagt finns den enkla regler ?
Jag tycker att det fins 1 som utmärker lite över de andra & det är det som finns i SW. Kan ju inte bli mer enkelt än så, elelr hur. Nackdelen kanske med enkelheten är att man förlorar "manöverförmågan" i spelet. Så att man inte har valmöjligeheterna i detalj.
Ett annat system, som åxå är bra är ju t20-systemet som är till DoD. åxå enkelt & lättfattat. Det är åxå bra höjningssystem.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Poäng till dig...

Det har de inte.

Amen det är väl i allra högsta grad subjektivt? Du tror inte att skälet till att CF-reglerna har en annan känsla än GURPS-systemet kan ha att göra med dina egna associationer, efter lång tids användande av de båda systemen?