Nekromanti Vilket är ditt favorit rollspel???

Troberg

Sinister eater
Re: Poäng till dig...

Oftast, ja. Fast subtraktioner är hyfsat OK; multiplikationer tycker jag inte alls om och divisioner när right out!
Men om det är ett spel där man har kloner (exempelvis Paranoia) så borde väl multiplikation var OK?

Skulle du kunna hävda att Star Wars skulle få samma heroiska känsla om man körde det med Phoenix Commands regler?
Det är inte ett rättvist exempel, då de har helt olika nivåer av realism/heroism. Systemet är inte helt oviktigt, men visst har det en inverkan. Man kan inte spela heroisk SF om man blir perforerad som ett toalettpapper första gången man möter en imperial stormtrooper. Detta handlar dock inte så mycket om känslan i systemet utan snarare att systemet lägger sig på fel nivå. Ett visst omdöme i val av system förutsätts man trots allt ha.

Jag pratar om att köra en Volvo eller en BMW, du pratar om att ta ut en Formel 1 för att plöja på åkern eller att ställa upp i Formel 1 med en traktor.

En rättvisare jämförelse skulle vara att köra NeoTech med Phoenix Command, Gurps eller Delta Force. En annan jämförelse kunde vara att köra Vintersaga i D&D eller i GURPS.

Eksem

Champion
Nobilis är roligare än enhörningar

Hallå där! Är vi tre stycken ensamma Nobilis-fans i stora kalla Sverige? Finns det fler? Skall vi starta upp en online-kampanj? Vem vill vara HG? Borde jag skriva det här i kontaktannons-forumet också? Ja, det borde jag! Hör av er, alla som vill spela Nobilis online, så börjar vi klura på något!

Eksem

Champion
Men du Black Dwarf, har du aldrig funderat på att prova ELRIC!/Stormbringer? Jag spelar min Trudvang-kampanj med de reglerna, och konvertering av stats mellan reglerna är föredömligt enkel (jag äger inte ens DoD6 och har inga problem).

Det är nog mitt favoritsystem, ty det är mycket likt DoD4/Expert, fast bättre och mer slimmat (egentligen är det mer som DoD2 och 3, fast med en massa snygga tilläggsregler). Det är, kort och gott, vad Drakar och Demoner borde ha blivit.

Säkert kunde jag prova det, om jag bara slapp de fraktkostnader som tillkommer när man beställer från Sverige och råkar bo i Finland.
Har du förresten lyckats få in den rätta känslan med ELRIC!-systemet? Den lite fornnordiskt mörka känslan?

/BD, som inte har hört någon annan än Eksem prata varmt om ELRIC!.

Eksem

Champion
Inga problem. Det är ju, precis som DoD6-reglerna, egentligen bara ett generiskt fantasysystem. Det är väl inte särskilt mycket stämning i själva DoD6-reglerna, sett till själva reglerna i alla fall?

Men! Jag kom på att jag kör ju ett eget magisystem också (en variant på Kalcidis grymma magisystem som han skrivit till Usagi). Just vad det gäller böner och magi så tror jag inte orginalreglerna från ELRIC! passar till DoD6, men det är ju ett överkomligt problem.

Alla som provat talar varmt om ELRIC!/Stormbringer! Läs bara recensionerna på rpg.net och om jag inte minns fel såg jag någon rekommendera just ELRIC!/Stormbringer i den här tråden vi skriver i.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Det är för att han säger det mesta, så jag hinner inte göra det :gremsmile:. Varför ska du beställa ELRIC! från Sverige, det är ett amerikanskt rollspel och bör alltså lika väl finnas i finska rollspelbutiker (jag hoppas innerligt att ni har sådana!).

Att få in en "mörk" känsla med ELRIC! eller Stormbringer är inget problem, världen spelet skrevs för är inte särskilt munter den heller. Fornnordiskt vet jag inte, men jag ser inte vad som är mer fornnordiskt med DoD 6:s system än med tidigare.

Varför ska du beställa ELRIC! från Sverige, det är ett amerikanskt rollspel och bör alltså lika väl finnas i finska rollspelbutiker (jag hoppas innerligt att ni har sådana!).
Jadå, dom finns. Långt borta! Jag bor uppe i Jakobstad som ligger i Umeå-trakten, och den närmaste jag känner till ligger i Helsingfors, som är på samma breddgrad som Stockholm ungefär. Hemskt, äckligt.
Hursomhelst har jag ingen koll på hur det är med frakt och sånt därifrån.

Kanske det inte är mer fornnordiskt i DoD6 än tidigare, men det finns något avgörande i grundreglerna som inte fanns förut, och det är maktbönerna. Tyvärr är beskrivningen av religionerna inte stor, men ändå.

/BD, som är hungrig.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Som Eksem sagt, du kanske får göra om magisystemet, vilket är ganska världsspecifikt (nästan all magi kommer ur Kaos, om man vill ha några maffiga effekter får man frammana demoner eller elementarvarelser), och välja om du vill ha kvar systemet med religion som finns i boken (det är 1% chans att en gud svarar på en persons böner, eller PSY*3% om personen är "allierad" med kraften).

Vindhand

Myrmidon

Jag kan prata varmt om det tills dina öron trillar av om det hjälper :gremsmile:

Reglerna är IMHO vad DoD skulle kunnat bli om det inte spårat ur med mer och mer handböcker, chronopia o.s.v... En välutvecklad BRP-variant med regler som stödjer jordnära realistisk fantasy bättre än Eon och episk high-powered fantasy bättre än D&D (beroende på hur mäktiga karaktärer man gör).

Stridsreglerna är mycket bra och gör striden riktigt läskig även om man är maffigt mäktig. Den är enkel och lätthanterlig men med en klump utbyggnadsoptions för den som vill ha det. En hanterlig sådan klump då... det är inga hundratals sidor stridsmanövrer precis..

Generellt sett så är det fyllt av enkla lätthanterliga regler som ger bra och intressanta resultat. Realism utan högar av tabeller och detaljer. Episk nivå utan högar av feats och specialförmågor.

Det är (som alltid med BRP) ganska enkelt att modifiera själv också... vilket jag gör med stort nöje :gremsmile:

Svagaste biten är nog att världen är litet väl översiktligt beskriven och i princip förutsätter att man är kanska inläst på Elric!... men det är ju inget problem om man bara plockar reglerna...

Johan K

Gammal & dryg
Går det ??

Det var som tusan, trodde inte att det fanns enklareregler än till SW...
men men, inte en dag utan att ma lär sig nått nytt.... :gremwink: :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
tjaa...
Spel som jag gillar är EON, SW, VtM & VtA, n2 & en klase spel till

Johan Granberg

Swordsman
Jodå

Efter jul kommer jag förmodligen också vara Nobilis-fan så då finns det hela fyra stycken! :gremwink:

Nej, men allvarligt talat så är det förmodligen det rollspel jag ser mest fram emot att få köpa (om inte Rising tänker göra Eskapix till ett kommersiellt rollspel, dvs) framförallt på grund av hur mycket alla som har det älskar det. Layouten är ju helt fantstisk också, vilket skulle kunna vara anledning nog för mig att köpa det om det inte hade kostat femhundra pirater.

Kitzune

Swashbuckler
Oj då.

Stormbringer har jag inte hört talats om eller sett ens. Får
man be om lite upplysning, herr Vindnäve :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

Kitzune

Swashbuckler
Svagaste biten är nog att världen är litet väl översiktligt
beskriven och i princip förutsätter att man är kanska inläst på
Elric!...

Elric! är en bokserier då eller?

/Alexander Gyhlesten

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Oj då.

Stormbringer (eller ELRIC! som den näst senaste utgåvan hette) baserar sig på BRP, alltså som ursprungliga DoD, CoC, Runequest med mera. Man spelar i Michael Moorcocks Young Kingdoms, vilket leder till att det finns mycket fokus på kampen mellan Lag och Kaos. Systemet är hyfsat vettigt utan att tappa i snabbhet, det finns regler för hur man förhåller sig till högre makter och karaktärsskapande går föredömligt enkelt genom ett lättförståeligt uppslag med numrerade pilar som pekar på olika bitar av rollformuläret. Illustrationerna är inte några höjdare och världsinformationen funkar bäst om man läst böckerna om Elric. Jag rekommenderar det verkligen, det är som sagt "som Drakar borde ha blivit".

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jupp, författade av Michael Moorcock (som vid behov kan kontaktas här) som bland anant var den förste att komma på idén med Multiversum, termen Sword & Sorcery samt de två termerna Lawful/Chaotic som numera bebor D&D. Handlar om albinokejsaren Elric, som driven av sitt eget mörka öde och sitt demoniska svärd härjar runt över hela världen och allmänt gör saker sämre.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jepp, han är en fet haltande superhjälte :gremwink:. Nä, allvarligt talat, han har ju hållit på i fyrtio år, då måste man hitta på lite.