Krille
Super Moderator
Re: Poäng till dig...
"Amen det är väl i allra högsta grad subjektivt?"
När det gäller reglers vara eller icke vara så är allt subjektivt.
"Du tror inte att skälet till att CF-reglerna har en annan känsla än GURPS-systemet kan ha att göra med dina egna associationer, efter lång tids användande av de båda systemen?"
Nej, jag tror faktiskt inte det. Skillnaden ligger i synen på reglerna och varför de är som de är.
GURPS är ett generellt regelsystem. Det är till för att passa alla tänkbara miljöer. Dessvärre har det en stor nackdel: det är trist.Det funkar hyfsat i de flesta miljöer, men det saknar personlighet. Castle Falkenstein är byggt specifikt för sin miljö. Det speglar därför miljön perfekt - värld och regler är en enhet, helt enkelt. Men GURPS kan på sin höjd bli ett generellt regelsystem anpassat till Castle Falkensteins spelvärld.
Orsaken till att kort används förklaras med all önskvärd tydlighet i spelet, när konstruktören förklarar hur spelet kom till. Beskrivningen börjar på ett party ca 1870 i Birmingham, där konstruktören förklarar hur rollspel fungerar för de närvarande gästerna, och det hela går riktigt bra, ända tills han råkar nämna tärningarna.
En av de närvarande damerna svimmade.
Efter att tumultet dött ner så förklarar konstruktörens värd, att man spelar inte med tärningar. Åtminstone inte propert folk. Tärningar används av pack och skurkar och möjligen den där uslingen Napoleon III. Men ingen gentleman skulle någonsin spela ett spel med tärningar, och han skulle definitivt inte nämna tärningsspel då damer var närvarande!
Och med den bakgrunden är det svårt att inte hålla med. Bara idén att använda tärningar (som i GURPS) istället för kortlek gör att spelet förlorar sin gentlemannamässiga charm. Det funkar säkert lika bra, men det blir faktiskt inte alls samma stämning. Det är ogentlemannamässigt att använda tärningar, och därför ska man använda kort i Castle Falkenstein, eftersom Castle Falkenstein är ett gentlemannamässigt spel.
Helt enkelt.
"Amen det är väl i allra högsta grad subjektivt?"
När det gäller reglers vara eller icke vara så är allt subjektivt.
"Du tror inte att skälet till att CF-reglerna har en annan känsla än GURPS-systemet kan ha att göra med dina egna associationer, efter lång tids användande av de båda systemen?"
Nej, jag tror faktiskt inte det. Skillnaden ligger i synen på reglerna och varför de är som de är.
GURPS är ett generellt regelsystem. Det är till för att passa alla tänkbara miljöer. Dessvärre har det en stor nackdel: det är trist.Det funkar hyfsat i de flesta miljöer, men det saknar personlighet. Castle Falkenstein är byggt specifikt för sin miljö. Det speglar därför miljön perfekt - värld och regler är en enhet, helt enkelt. Men GURPS kan på sin höjd bli ett generellt regelsystem anpassat till Castle Falkensteins spelvärld.
Orsaken till att kort används förklaras med all önskvärd tydlighet i spelet, när konstruktören förklarar hur spelet kom till. Beskrivningen börjar på ett party ca 1870 i Birmingham, där konstruktören förklarar hur rollspel fungerar för de närvarande gästerna, och det hela går riktigt bra, ända tills han råkar nämna tärningarna.
En av de närvarande damerna svimmade.
Efter att tumultet dött ner så förklarar konstruktörens värd, att man spelar inte med tärningar. Åtminstone inte propert folk. Tärningar används av pack och skurkar och möjligen den där uslingen Napoleon III. Men ingen gentleman skulle någonsin spela ett spel med tärningar, och han skulle definitivt inte nämna tärningsspel då damer var närvarande!
Och med den bakgrunden är det svårt att inte hålla med. Bara idén att använda tärningar (som i GURPS) istället för kortlek gör att spelet förlorar sin gentlemannamässiga charm. Det funkar säkert lika bra, men det blir faktiskt inte alls samma stämning. Det är ogentlemannamässigt att använda tärningar, och därför ska man använda kort i Castle Falkenstein, eftersom Castle Falkenstein är ett gentlemannamässigt spel.
Helt enkelt.