Nekromanti Vilket är ditt favorit rollspel???

Krille

Super Moderator
Re: Poäng till dig...

"Amen det är väl i allra högsta grad subjektivt?"

När det gäller reglers vara eller icke vara så är allt subjektivt.

"Du tror inte att skälet till att CF-reglerna har en annan känsla än GURPS-systemet kan ha att göra med dina egna associationer, efter lång tids användande av de båda systemen?"

Nej, jag tror faktiskt inte det. Skillnaden ligger i synen på reglerna och varför de är som de är.

GURPS är ett generellt regelsystem. Det är till för att passa alla tänkbara miljöer. Dessvärre har det en stor nackdel: det är trist.Det funkar hyfsat i de flesta miljöer, men det saknar personlighet. Castle Falkenstein är byggt specifikt för sin miljö. Det speglar därför miljön perfekt - värld och regler är en enhet, helt enkelt. Men GURPS kan på sin höjd bli ett generellt regelsystem anpassat till Castle Falkensteins spelvärld.

Orsaken till att kort används förklaras med all önskvärd tydlighet i spelet, när konstruktören förklarar hur spelet kom till. Beskrivningen börjar på ett party ca 1870 i Birmingham, där konstruktören förklarar hur rollspel fungerar för de närvarande gästerna, och det hela går riktigt bra, ända tills han råkar nämna tärningarna.

En av de närvarande damerna svimmade.

Efter att tumultet dött ner så förklarar konstruktörens värd, att man spelar inte med tärningar. Åtminstone inte propert folk. Tärningar används av pack och skurkar och möjligen den där uslingen Napoleon III. Men ingen gentleman skulle någonsin spela ett spel med tärningar, och han skulle definitivt inte nämna tärningsspel då damer var närvarande!

Och med den bakgrunden är det svårt att inte hålla med. Bara idén att använda tärningar (som i GURPS) istället för kortlek gör att spelet förlorar sin gentlemannamässiga charm. Det funkar säkert lika bra, men det blir faktiskt inte alls samma stämning. Det är ogentlemannamässigt att använda tärningar, och därför ska man använda kort i Castle Falkenstein, eftersom Castle Falkenstein är ett gentlemannamässigt spel.

Helt enkelt.

Krille

Super Moderator
Re: Enkla regler, finns de ?

"Som sagt finns den enkla regler ?"

Jadå. Castle Falkenstein är snorsimpelt och helkul. Enklare än Star Wars d6, faktiskt.

Troberg

Sinister eater

Amen det är väl i allra högsta grad subjektivt? Du tror inte att skälet till att CF-reglerna har en annan känsla än GURPS-systemet kan ha att göra med dina egna associationer, efter lång tids användande av de båda systemen?
Håller med dig här.

När man spelat ett tag så ser man förbi systemet och ser vad det representerar i stället.

Ungefär som när man lärde sig läsa och plockade orden en bokstav åt gången, som man sedan satte ihop till ord och så småningom meningar. Nu ser man inte längre bokstäverna, orden och meningarna utan betydelsen går rakt in i huvudet, översättningen från text sker undermedvetet.

Kitzune

Swashbuckler
Re: Svenil Rollspelet

Särskillt modulen Vardagshjätens Manual :gremwink:

Gör skönt spel, kika in: svenilgames.sverok.net

Så mitt strå till stacken,

/Alexander Gyhlesten

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag gillar alla hyfsade icke-level-baserade system som jag får tillbringa några dagar med att redigera. När det gäller spelvärldar är jag en fan av Young Kingdoms (från Michael Moorcocks böcker om Elric), Planescape samt givetvis min egen.

Krille

Super Moderator

"När man spelat ett tag så ser man förbi systemet och ser vad det representerar i stället."

För min del är det precis tvärtom. Ju mer jag spelar GURPS Castle Falkenstein, desto mer blir jag medveten om skillnaden i stil mellan dem. Castle Falkenstein är helt enkelt okultiverat om det spelas med tärningar. Enligt dig borde det bli tvärtom - till slut borde de smälta samman iom att "man ser bortanför tärningarna".

Men liksom, poängen med Castle Falkensteins regelsystem är att spelvärlden börjar redan vid slumpgeneratorn. Ser man bortanför slumpgeneratorn så missar man en del av världen. Det finns en del andra exempel på sådana spel, men Castle Falkenstein är ett så tydligt exempel eftersom det finns i två "smaker"; en där världen börjar redan vid slumpgeneratorn, och en där världen börjar ett snäpp bort. Det innebär en enorm skillnad. Faktiskt.

Krille

Super Moderator
Det varierar hejdlöst med humör och tidpunkt. Just nu är det så här:

Bland kommersiella rollspel: Castle Falkenstein ligger riktigt bra till just nu. Även gamla goda Star Wars d6 är en höjdare (den nya d20-versionen tycker jag dock inte om). Pendragon och Call of Cthulhu, båda från Chaosium, är också stående favoriter.

Bland egen produktion: Västmark och Skymningshem.

Eksem

Champion
Jag vet inte vilket som är min favorit, men att läsa Nobilis-boken är så kul att jag skulle kunna ha det som hobby*. Det spelet är bara sååå häftigt, även om jag misstänker att jag aldrig kommer få spela spelet med någon.

* Tack Storuggla! Du är en generös karl.

Sodivra

Champion
Haha!

En till som har som hobby att läsa Nobilis.. Men oroa dig inte, vi kommer nog få spela en dag! I värsta fall över internet.. Vad sägs om det?

Man Mountainman

Storsvagåret

När det gäller reglers vara eller icke vara så är allt subjektivt.

Jo, och jag har aldrig hävdat att jag förespråkar några objektiva sanningar. Eksems påpekande om att det finns system som saknar hasardelement är en objektiv sanning, så den var jag tvungen att ta hänsyn till. Ditt påstående om att olika regelsystem förmedlar olika stämningar är subjektivt, så det kan jag strunta i.

Det är ogentlemannamässigt att använda tärningar, och därför ska man använda kort i Castle Falkenstein, eftersom Castle Falkenstein är ett gentlemannamässigt spel.

Tja, att kort skulle vara mer gentlemannamässigt än tärningar är bara *en* sanning. I en annan tid och värld skulle det kunna vara precis tvärtom, och vad man upplever som mer gentlemannamäsigt beror helt enkelt på hur man indoktrinerats. Så min tes står fast.

Eftersom frågan är helt klart angenäm att svara på (trots de många fråge- och utropstecknena och bristen på ett helt kommatecken), så får jag väl dra mitt strå till stacken.

Eftersom jag ännu inte hittat ett regelsystem som jag är nöjd med, får mitt svar bli DoD6, eftersom världen och stämningen ger något som jag inte hittat någon annanstans.
Men som sagt lämnar regelsystemet mycket att önska än.

/BD, som söker efter ett bra regelsystem.

Troberg

Sinister eater

För min del är det precis tvärtom. Ju mer jag spelar GURPS Castle Falkenstein, desto mer blir jag medveten om skillnaden i stil mellan dem.
Får du en mer positiv känsla i ett spelsystem där man har mycket additioner än ett där man har mycket subtraktioner också?

För mig är den tekniska spelhanteringen något som sker som en ouppmärksammad del vid sidan av berättandet. Som spelledare har jag en stil där spelarna inte behöver känna till systemet (förutom grundläggande saker som vad som är bra och dåligt i ett färdighetsvärde och sånt). Som spelare föredrar jag att inte behöva veta så mycket om systemet, jag vill kunna koncentrera mig på vad som händer, inte räkna modifikationer och sånt. Det viktiga är att systemet låter mig beskriva karaktären och att det flyter bra.

mcwolfe

Veteran
Re: Men....

Jag håller med om att reglerna har samma funktion oavsett rollspel, däremot håller jag inte med om att alla regelsystem löser den uppgiften lika bra. Enligt principen att mediat också påverkar innehållet så påverkar också metastrukturen för spelet själva stämningen för spelet.

Gurps (för att fortsätta tidigare påbörjad analogi) är mer lämpat för realistiskt och lite plottrigt spelande, medans CF uppmuntrar svulstigare och mer dramatiskt spel. Jämför t.ex med hur det är att spela Quake eller Rogue Spear. Samma grundprincip, två helt olika stämningar (där dessutom motorn är ännu mer genomskinlig än i rollspel)

Bara en sådan sak som rollpersonens utformande. Det är skillnad på att sitta med Gurps och få ihop en karaktär på 100 poäng (och nu gör jag antagandet att systemet används som det är köpt, för att kunna göra en jämförelse) och att få ihop samma karaktär med CF's väldigt friformiga system.

Eller att få en 7th sea karaktär beskriven i originalreglerna jämfört med nya D20-versionen.

På samma sätt så är ett plottrigt system mer lagt åt realistiskt/taktiskt spelande (oftast) medan ett spel som använt något större penseldrag oftast med lämpat åt over-the-top svinga-sig-i-takkronorna-spel.

Som jag ser det själv så är ett riktigt bra spelsystem ett som väldigt bra emulerar den genre som den utger sig för att emulera. Star Wars D6, Silver Age Sentinelse, CF och Feng Shui är ledstjärnor här. (jallefall på min spelhimmel ;-) )

Mvh
McWolfe

mcwolfe

Veteran
Re: Enkla regler, finns de ?

CF är nämnt.. andra enkla välfungerande spel (enligt mig i alla fall) är

Everway (på gränsen till att vara enklare än CF), Over the edge, Feng Shui, Marvel (båda versionerna), 7th sea (på samma nivå som SW D6), Dying Earth, Theatrix, Amber (i och för sig slumplösa, men ändå), Adventure, Abberant.. bara för att nämna några.

Sen antar jag att jag glömt typ hur många som helst mer.

mcwolfe

Veteran
hmm.. måste jag välja ETT?

Hmm.. i så fall blir det nog Silver Age Sentinels...

vilket känns lite dumt för det har jag inte ens spelat än..

Av spelade spel måste det nog bli.. hm...7th sea

Skuggvarg

Hero
Falkenstein [OT]

Jag ska definitivt införskaffa det när den nya utgåvan kommer! *väntar med spänning*

/Skuggvarg - var bara tvungen att säga det där

mcwolfe

Veteran
Re: Falkenstein [OT]

*räcker upp handen ivrigt*

Jagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmedjagmed!!!!!! ;-)

Krille

Super Moderator

"Tja, att kort skulle vara mer gentlemannamässigt än tärningar är bara *en* sanning. I en annan tid och värld skulle det kunna vara precis tvärtom"

...så vilken värld/tid lever du i? :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Får du en mer positiv känsla i ett spelsystem där man har mycket additioner än ett där man har mycket subtraktioner också?"

Oftast, ja. Fast subtraktioner är hyfsat OK; multiplikationer tycker jag inte alls om och divisioner när right out!

"För mig är den tekniska spelhanteringen något som sker som en ouppmärksammad del vid sidan av berättandet."

Tja, där skiljer vi oss. För mig är den tekniska spelhanteringen en del av spelet. Jag föredrar att låta spelarna vara med i även den biten, eftersom jag har märkt att rätt många spelare tycker om att vara med och slå tärningar och dona.

Dessutom hävdar jag fortfarande att regler sätter en hel del av spelets stil och därmed smak, känsla och stämning. GURPS Castle Falkenstein och Castle Falkenstein proper är ett bra exempel på det, eftersom det är samma värld med två skilda regelsystem, men eftersom du inte köper det så får jag väl ta i med ett mer extremt exempel. Skulle du kunna hävda att Star Wars skulle få samma heroiska känsla om man körde det med Phoenix Commands regler?