Det ska tydligen likna Ars Magicas system, men jag har inte läst Ars Magica, så jag kan inte uttala mig om huruvida det är sant eller inte.
Poängen är i alla fall att man konstrurerar en besvärjelse utifrån, jag tror det är fyra eller fem, tabeller. Man väljer t.ex. om man ska skapa, ta bort, frammana eller förändra, sedan hur stort område den ska påverka, eller avståndet, sedan hur stark den ska vara och sist hur länge den ska räcka. Sedan kostar besvärjelsen olika mycket beroende på hur stark den är och hur långt den räcker osv.
Jag har också ett system som gör att om spelaren verkligen lägger besvärjelsen, med rim och hela baletten, får han bonus på hur dyr besvärjelsen blir. Det leder till att spelaren faktiskt skriver upp och sparar alla bra besvärjelser till senare, och får på så vis en egenkonstruerad grimoire! En mycket trevligt bonus.
Systemet har dock sina buggar fortfarande, och jag håller på att speltesta det just nu och förändra kostnader lite och sånt. Ibland blir en trollformel löjligt billig men ibland också löjligt dyr.
Fråga Kalcidis här på formuet, så får du veta mer exakt hur det funkar!