Bland köpesystem har vissa varit mer spelbefrämjande än andra, ofta enligt principen ju mindre de kommit i vägen desto bättre (vilket innebär att det är inte allt för avancerade system som kommer ifråga). Cthulhu Dark flöt utmärkt, men mer för kortare äventyr än längre. Whitehack har följt oss genom mycket gott spel, så det är definitivt en toppkandidat. Knave är också lovande, men det har jag inte så mycket erfarenheter av ännu så att jag kan avge något definitivt omdöme. År Noll-motorn är helt klart pålitlig, och Fate slutligen (t.ex. i Oktoberlandets version av motorn) fungerar också bra och får avsluta min topp fem-lista (utan inbördes ordning).
EDIT: Andra bra system som det var länge sedan vi använde, och som jag därför inte vet vad vi skulle tycka om idag, men som när det begav sig flöt utmärkt: Warp (skapat för Over the edge, 1st och 2nd ed), Unknown armies (1st och 2nd ed), Tribe 8 (1st ed).