Vilket är ditt favoritsystem och varför?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Den som känner mig vet vad jag kommer att skriva här. Advanced Dungeons & Dragons 2nd edition. Det är det spel som har bäst balans mellan detaljer och abstraktion och det är en typ av fantasy som jag älskar. Det är lätt att med små ändringar få olika känsla i det. Det finns en bunt trevliga kampanjmiljöer.
Jag har hört mycket 2e-wurmande på sista tiden du är långt ifrån ensam.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag har hört mycket 2e-wurmande på sista tiden du är långt ifrån ensam.
Vilket är kul och märkligt. Märkligt för att jag levt genom perioder med levels är onda, AD&D är för kobolder, AD&D 2 simplifierar för mycket, 3E är överlägset med mera.

Jag undrar om det är cyklisk nostalgi, typ att folk vill testa det de körde när de var unga igen, eller om det är mer av återupptäckande som OSR, nån slags start på en MIddle School Renaissance för spel som AD&D, Rolemaster och Shadowrun?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Den här tråden har fått mig att inse att jag efter 38 års rollspelande inte har ett favoritsystem. Jag tycker att de spel jag har spelat genom åren har varit antingen för buggiga (BRP, d10) eller för komplexa (DnD3, DnD5) för att jag idag ska känna att något av dem är en favorit. Jag skulle vilja skriva BECMI, men jag har bara kommit upp i fyra spelmöten med det systemet och det känns som för lite för att jag ska kunna kalla det favorit - det är snarare det system som jag idag är mest intresserad av att utforska och lära mig mer om.

aknaton

Apostat
Vilket är kul och märkligt. Märkligt för att jag levt genom perioder med levels är onda, AD&D är för kobolder, AD&D 2 simplifierar för mycket, 3E är överlägset med mera.

Jag undrar om det är cyklisk nostalgi, typ att folk vill testa det de körde när de var unga igen, eller om det är mer av återupptäckande som OSR, nån slags start på en MIddle School Renaissance för spel som AD&D, Rolemaster och Shadowrun?
Lite off topic men det har ju precis kommit ett MERP-nostlgispel Against the Darkmaster Core Rules. Så det kan nog ligga något i din analys.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Den här tråden gör mig verkligen glad! Det är stor spridning på svaren och alla presenterar sina regelfavorit-features. Jag har själv en liten rollspels-svacka just nu men det här gör mig pepp på att spela och utforska regelsystem igen.

Mogger

Hipsteranka
För mig är det såhär:
  • Reglerna som används runt bordet, för att avgöra konflikter, handlingar, ge/ta skada etc är inte superviktiga för mig. Så länge de är relativt enkla.
  • Reglerna som används för att bygga kampanjspel är mycket viktigare. Att RP kan utvecklas, att de inte blir brutna över tid etc.
  • Finns det stöd för drama på någon nivå är det ett stort plus.
Lägger man ihop detta får man Burning Wheel.

Genesis

Ni dés ni maître
Mitt favoritsystem är ett nytt system jag inte spelat förut. Det är nästan alltid intressantare än att spela något jag redan provat.

EDIT: Men ska jag välja något system, och dessutom något som är relativt "generellt", alltså något jag kan tänka mig att spela andra saker än just det spelet med, så kanske det blir Den yttersta domen. Konfliktsystemet är inte särskilt speciellt, men det gör vad det ska, och Sanningarna är en riktigt solid dramamekanik som man kan göra mycket med.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag tycker Wilper uttryckte sig utomordentligt tidigare i tråden!

Men om jag ska nämna några system jag haft mycket kul med, och som får räknas som favoriter, blir det följande:

Mutant: år Noll
Ur Varselklotet
Svärd & Svartkonst
Nerver av Stål
Knave
Svart av Kval, Vit av Lust

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Men om jag ska nämna några system jag haft mycket kul med, och som får räknas som favoriter, blir det följande:
Jaså man fick säga flera :D

Cthulhu Dark´s system är en minimalistisk fullträff som vi hade kul när vi spelade.
Fiasco tycker jag också har ett underbart litet system när man berättar sin epilog med hjälp av tärningsresultaten.
Oktoberlandets Fate har vi också haft roligt med och gillar enkelheten i Fate-tärningar.
Svavelvinter bygger ju på Fate (har jag för mig?) och det är också ett av mina absoluta favoritsystem där metaspel och karaktärsspel vävs ihop, där verbal och väpnad konflikt väger lika tungt samt där magin är fri att själv beskriva och effektgraden ökar risken för allvarliga bakslag (som det helt underbara att man råkar ha sönder den gudomliga väven så man inte bara slutar existera utan dessutom aldrig har funnits överhuvudtaget).

McKatla

Utan titel
Bland köpesystem har vissa varit mer spelbefrämjande än andra, ofta enligt principen ju mindre de kommit i vägen desto bättre (vilket innebär att det är inte allt för avancerade system som kommer ifråga). Cthulhu Dark flöt utmärkt, men mer för kortare äventyr än längre. Whitehack har följt oss genom mycket gott spel, så det är definitivt en toppkandidat. Knave är också lovande, men det har jag inte så mycket erfarenheter av ännu så att jag kan avge något definitivt omdöme. År Noll-motorn är helt klart pålitlig, och Fate slutligen (t.ex. i Oktoberlandets version av motorn) fungerar också bra och får avsluta min topp fem-lista (utan inbördes ordning).

EDIT: Andra bra system som det var länge sedan vi använde, och som jag därför inte vet vad vi skulle tycka om idag, men som när det begav sig flöt utmärkt: Warp (skapat för Over the edge, 1st och 2nd ed), Unknown armies (1st och 2nd ed), Tribe 8 (1st ed).

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
En jättesvår fråga. Väldigt specifika system kan fungera väldigt bra till en specifik spelvärld, men om man pratar rent generiskt måste jag nog säga BRP. Enkelt att förstå och det är lätt att fokusera på storyn istället för regler. Den nyans av BRP jag gillar bäst är nog Pendragon där man har sina personlighetsdrag och hur man får in motståndsslag på ett snabbt och enkelt sätt utan att sitta och räkna.

Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Barbarians of Lemuria: kört Coriolis, Shadowrun, Conan, Wild West, Expanse mm med den motorn.
År Noll: tycker Väsen är den bästa hittills pga streamliningen.

zo0ok

Rollspelsamatör
Det måste bli någon form av D&D. Det möjliggör:
- enkelt snabbt spelande
- berättelser av både mer medeltida låg-fantasy eller mer episk karaktär
- enkelt att göra husregler för lokala behov
- bra spel både för nyskapade och mer mäktiga karaktärer
- spel utan massa regeldiskussioner

När det gäller 1e/2e/3e/4e/5e så är det 2e som träffar mest rätt. 1e är för stökigt, och 3e/4e/5e har drabbats av powercreep och featurecreep på ett sätt som jag inte gillar.

Nu kanske jag föredrar Basic (Titan Games / Rules Cyclopedia) framför AD&D 2e. Även om jag kan se fördelar med båda.

Och här finns då alla retrokloner som försökt hitta den perfekta balansen:
- Old School Essentials (som kanske är den mest slipade)
- Basic Fantasy RPG (som jag inte känner någon kärlek för)
- Svärd och Svartkonst (som är föredömligt minimalistiskt)
- Dungeon Crawl Classics (som tillför en del innovativa element till Basic)
- ...och mängder av fler...

Vilket av dessa som helst skulle fungera för mig. Jag är på väg att utforska Dungeon Crawl Classics i verkligheten. Om det inte riktigt flyger så lutar jag åt Rules Cyclopedia (eller i praktiken bara Titan Games).

Last edited:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Det måste bli någon form av D&D. Det möjliggör:
- enkelt snabbt spelande
- berättelser av både mer medeltida låg-fantasy eller mer episk karaktär
- enkelt att göra husregler för lokala behov
- bra spel både för nyskapade och mer mäktiga karaktärer
- spel utan massa regeldiskussioner

När det gäller 1e/2e/3e/4e/5e så är det 2e som träffar mest rätt. 1e är för stökigt, och 3e/4e/5e har drabbats av powercreep och featurecreep på ett sätt som jag inte gillar.

Nu kanske jag föredrar Basic (Titan Games / Rules Cyclopedia) framför AD&D 2e. Även om jag kan se fördelar med båda.

Och här finns då alla retrokloner som försökt hitta den perfekta balansen:
- Old School Essentials (som kanske är den mest slipade)
- Basic Fantasy RPG (som jag inte känner någon kärlek för)
- Svärd och Svartkonst (som är föredömligt minimalistiskt)
- Dungeon Crawl Classics (som tillför en del innovativa element till Basic)

Vilket av dessa som helst skulle fungera för mig. Jag är på väg att utforska Dungeon Crawl Classics i verkligheten. Om det inte riktigt flyger så lutar jag åt Rules Cyclopedia (eller i praktiken bara Titan Games).
Efter 38 års rollspelande har jag hittar min själsfrände!:gremsmile:

Okej, det där med DCC fattar jag inte riktigt. Men i övrigt! Plus tusen Gygaxar.

zo0ok

Rollspelsamatör
Okej, det där med DCC fattar jag inte riktigt.
Det kanske inte jag heller gör, när jag har provat på riktigt!

DCC tillför mer slump på många ställen i spelet. Från början till slut.

Det bidrar, tänker jag, till:
- att punktera försök till min-maxande
- att både SL och Spelare får improvisera och anpassa sig mer under spelet
- att spelet blir mindre mekaniskt och mer oförutsägbart

I DCC kan man inte bara räkna med att en Magic Missile fixar den där orch-vakten. Det kan bli på något helt annat sätt.

Men om ett tag vet jag bättre!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Basic Role-playing
  • flexibelt, anpassas lätt till de flesta miljöer
  • intuitiv riskbedömning
  • färdighetsbaserat
  • äventyraren förbättras inkrementellt utifrån erfarenheterna under kampanjens gång
  • kan kalibreras för att passa speltyper från jordnära till medelheroiska

System d6 (Greg Costikyan)
  • flexibelt, anpassas lätt till de flesta miljöer
  • heroisk action
  • äventyraren kan under kampanjens gång växa från duglig till hjälte

Last edited: