Troberg
Sinister eater
Re: Poäng till dig...
Jag pratar om att köra en Volvo eller en BMW, du pratar om att ta ut en Formel 1 för att plöja på åkern eller att ställa upp i Formel 1 med en traktor.
En rättvisare jämförelse skulle vara att köra NeoTech med Phoenix Command, Gurps eller Delta Force. En annan jämförelse kunde vara att köra Vintersaga i D&D eller i GURPS.
Men om det är ett spel där man har kloner (exempelvis Paranoia) så borde väl multiplikation var OK?Oftast, ja. Fast subtraktioner är hyfsat OK; multiplikationer tycker jag inte alls om och divisioner när right out!
Det är inte ett rättvist exempel, då de har helt olika nivåer av realism/heroism. Systemet är inte helt oviktigt, men visst har det en inverkan. Man kan inte spela heroisk SF om man blir perforerad som ett toalettpapper första gången man möter en imperial stormtrooper. Detta handlar dock inte så mycket om känslan i systemet utan snarare att systemet lägger sig på fel nivå. Ett visst omdöme i val av system förutsätts man trots allt ha.Skulle du kunna hävda att Star Wars skulle få samma heroiska känsla om man körde det med Phoenix Commands regler?
Jag pratar om att köra en Volvo eller en BMW, du pratar om att ta ut en Formel 1 för att plöja på åkern eller att ställa upp i Formel 1 med en traktor.
En rättvisare jämförelse skulle vara att köra NeoTech med Phoenix Command, Gurps eller Delta Force. En annan jämförelse kunde vara att köra Vintersaga i D&D eller i GURPS.