Re: Vilket BRP-system är bäst på strid? (ot)
På vilket sätt ska spelarna få inverka på striden? Jag har läst rätt många BRP-system, Target Games spel, Elric!, Stormbringer, RuneQuest, Tellus (BRP-liknande), Saga (BRP-liknande), Oktoberlandet, Fading Suns, Warhammer FRPG (BRP-liknande) och En Garde (gamla). Alla fungerar i princip likadant.
Det system som är annorlunda är HeroWars. Om du vill ha din hjärna utsliten av det ostrukturella sättet som är uppbyggt men vill ha något fräscht (som i "annorlunda") så bör du kika in det spelet. Det lustiga är att det inte finns något stridskapitel men de delar in handlingar i korta, förlängda och grupputmaningar. Jag antar att man ska använda förlängda utmaningar för strider.
× Det finns action points som du får satsa under striden. Tar de slut har du förlorat. Man kan satsa mer än vad man har att förlora för att riskera att få kraftigare efterföljder.
× Det finns chans att i efterhand buffa karaktären med hero points, som man i övrigt förändrar karaktärens värden med (däribland relationer).
× Det finns narrativa ögonblick där du i viss mån får hjälp av systemet.
× Jag har för mig att du har en chans att väva in detaljer om din rollperson via keywords som du definierar vid karaktärsskapandet genom att skriva en bakgrund om rollpersonen på hundra ord. Du kan också köpa nya keywords med hero points.
Nackdelen är att systemet kan verka liite bökigt innan man (antagligen) kommer in i det. Man behöver exempelvis lära sig en matris med resultat på 4×4 rutor (eller ha den framför sig vid spel, typ på formuläret).
/Han som inte kommer ihåg exakt hur systemet går till men om Genesis vill köpa de två böckerna så kan han sälja dem för 150 spänn