Bobby Magikern said:
Rörande värden över 100% eller motsvarande finns där en bibehållen färdighetsfaktor i Pendragon -- du lägger till (färdighetsvärde-20) till din effekt om du har ett värde över 20. Så har du 26 i en färdighet blir din effekt 1T20+6, inte 1T20.
Snygg lösning den hade jag glömt från när jag spelade pendragon (tror inte någon hade över 20 när vi spelade).
Jag har testat lite mer och den verkar bibehålla vinstchansen för två motståndare med samma mellanskilnad mellan färdighetsvärden oberoende av hur skickliga de är förutsatt att någon kan vinna även när bågge slår över sina färdighetsvärden (dvs högst effekt vinner om bägge misslyckas).
Frågan är om man kan använda effekten för de slag som lyckas pga att båda parter är dåliga men den ena slog bättre. Om man bara tolkar effekten rakt av så blir det ju bättre att misslyckas riktigt högt så länge motståndaren också misslyckas. Någon som kan komma på ett snyggt sätt att mappa om det?
Hellst tycker jag också att man skulle vilja ha en liknande framgångs fördelning för slag vart man inte har en motståndare (det vill säga för att kunna variera svårigheter på slag utan egentlig motståndare). En enkel lösning på det rent systematiskt vore ju att alla slag görs som motståndslag men det genererar ju en massa onödigt rullande. Någon som har en snygg lösning på det om man prmpt vill köra med Penddragon slag eller differens modellen?
Sannorlikheterna jag testade fram om någon är intresserad var:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 150px;"><pre>
------------------------------| A=70 B=150 -> A vinner ca 2%
------------------------------| A=80 B=150 -> A vinner ca 4%
------------------------------| A=90 B=150 -> A vinner ca 8%
A=0 B=50 -> A vinner ca 12% | A=100 B=150 -> A vinner ca 12%
A=10 B=50 -> A vinner ca 18% | A=110 B=150 -> A vinner ca 18%
A=20 B=50 -> A vinner ca 24% | A=120 B=150 -> A vinner ca 24%
A=30 B=50 -> A vinner ca 32% | A=130 B=150 -> A vinner ca 32%
A=40 B=50 -> A vinner ca 40% | A=140 B=150 -> A vinner ca 40%
A=50 B=50 -> A vinner ca 50% | A=150 B=150 -> A vinner ca 50%
A=60 B=50 -> A vinner ca 59% | A=160 B=150 -> A vinner ca 59%
A=70 B=50 -> A vinner ca 68% | A=170 B=150 -> A vinner ca 67%
A=80 B=50 -> A vinner ca 75% | A=180 B=150 -> A vinner ca 75%
A=90 B=50 -> A vinner ca 82% | A=190 B=150 -> A vinner ca 82%
A=100 B=50 -> A vinner ca 87% | A=200 B=150 -> A vinner ca 87%
A=110 B=50 -> A vinner ca 92% | A=210 B=150 -> A vinner ca 92%
A=120 B=50 -> A vinner ca 95% | A=220 B=150 -> A vinner ca 95%
A=130 B=50 -> A vinner ca 98% | A=230 B=150 -> A vinner ca 98%
</pre></div></div>
Den lilla skevheten som finns beror nog på att jag bara bryr mig om A vinner och gör ingen skillnad på om det blir oavgjort eller om B vinner.