Nekromanti Vilket BRP-system är bäst på strid?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Tja, titeln säger allt. Ge mig ett BRP-system som hanterar strid på ett bra sätt. Motivera gärna, och ännu hellre, beskriv i korta ordalag hur det fungerar.

Och finns det inget som hanterar det på ett bra sätt, ge mig det som hanterar det på minst dåligt sätt.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag har för mig att systemet i Elric! (vad jag avskyr att behöva skriva ut det där onödiga utropstecknet mitt i meningar) innehåller system för riposter och liknande, så att striden blir något mer av ett vågspel och inte bara att man turas om att banka på varandra. Det funkade rätt bra när jag spelade det, men det var å andra sidan när jag gick på gymnasiet och inte hade fått så mycket exponering för andra system, så det kan vara en fråga om "minst dåligt".
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Hyperborea/Bloodlust har utökat BRP med taktikkort på ett sätt som jag tycker är rätt käckt faktiskt.

Hade detaljerat mer om jag haft i färskare minne... :)
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Förutsatt att man sträcker begreppet "BRP-system" längre än man brukar. Jag tror det bara är här på forumet där jag sett termen användas för alla system där man har färdigheter och grundegenskaper man ska slå under. Jag vill hellre definiera det smalare än så.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Borde du inte kunna säga Stormbringer istället? Eller är det ett eget system i just Elric!?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Vilket BRP-system är bäst på strid? (ot)

Eon skulle vinna initiativet och göra Ob5T6 skada i hjärnan på alla andra BRP-system.
Hur 17 skulle ett så långsamt system som Eon någonsin kunna vinna ett initiativslag?

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Som andra i tråden är jag lite svag för Stormbringer/Elric!. Framförallt skadesystemet gillar jag då det till skillnad från de flest andra BRP-system inte bara handlar om att nöta ner hit-points. Man har visserligen hit-points och de funkar som vanligt, men det finns även en regel som säger att om du tar mer än hälften av dina poäng i en smäll så har du dessutom fått en allvarlig skada som även har andra effekter.

Sedan gillar jag även CoCs version för att den är så jäklarns snabb och enkel.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gamla Stormbringer och Elric! är olika spel... däremot vet jag inte hur det ligger till med nyare versionen av det förstnämnda.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Arfert said:
Gamla Stormbringer och Elric! är olika spel... däremot vet jag inte hur det ligger till med nyare versionen av det förstnämnda.
Jag håller inte riktigt med. Sant är att spelet inte bara genomgick en namnändring, utan även en ganska omfattande överhalning av regelssystemet när Elric!-versionen släpptes 1993. Men att påstå att det är fråga om olika spel är att gå för långt tycker jag. T.o.m. Chaosium själva håller med mig då man, när man 2001 gav ut den efterkommande utgåvan, den femte i raden och den senaste, i stort sett behöll regelverket intakt men bytte tillbaka namnet till Stormbringer.

Vad gäller de olika versionerna så tycker jag förövrigt att Elric!/Stormbringer 5ed är klart överlägsen de tidigare.

/Anders
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Vilket BRP-system är bäst på strid? (ot)

På vilket sätt ska spelarna få inverka på striden? Jag har läst rätt många BRP-system, Target Games spel, Elric!, Stormbringer, RuneQuest, Tellus (BRP-liknande), Saga (BRP-liknande), Oktoberlandet, Fading Suns, Warhammer FRPG (BRP-liknande) och En Garde (gamla). Alla fungerar i princip likadant.

Det system som är annorlunda är HeroWars. Om du vill ha din hjärna utsliten av det ostrukturella sättet som är uppbyggt men vill ha något fräscht (som i "annorlunda") så bör du kika in det spelet. Det lustiga är att det inte finns något stridskapitel men de delar in handlingar i korta, förlängda och grupputmaningar. Jag antar att man ska använda förlängda utmaningar för strider.

× Det finns action points som du får satsa under striden. Tar de slut har du förlorat. Man kan satsa mer än vad man har att förlora för att riskera att få kraftigare efterföljder.
× Det finns chans att i efterhand buffa karaktären med hero points, som man i övrigt förändrar karaktärens värden med (däribland relationer).
× Det finns narrativa ögonblick där du i viss mån får hjälp av systemet.
× Jag har för mig att du har en chans att väva in detaljer om din rollperson via keywords som du definierar vid karaktärsskapandet genom att skriva en bakgrund om rollpersonen på hundra ord. Du kan också köpa nya keywords med hero points.

Nackdelen är att systemet kan verka liite bökigt innan man (antagligen) kommer in i det. Man behöver exempelvis lära sig en matris med resultat på 4×4 rutor (eller ha den framför sig vid spel, typ på formuläret).

/Han som inte kommer ihåg exakt hur systemet går till men om Genesis vill köpa de två böckerna så kan han sälja dem för 150 spänn
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Organ said:
... det finns även en regel som säger att om du tar mer än hälften av dina poäng i en smäll så har du dessutom fått en allvarlig skada som även har andra effekter.
Så funkar det i Mutant - Undergångens arvtagare också, va?
 
G

Guest

Guest
Räknas Pendragon som BRP? I så fall faller min röst på Pendragon. Smidigt och enkelt...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Om du vill ha din hjärna utsliten av det ostrukturella sättet som är uppbyggt...
av det ostrukturella sättet som boken är uppbyggt ...

Ibland undrar jag vad som far igenom i min hjärna.

/Han som hatar att ändringstiden är såpass minimal på inläggen
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Jag tycker då lite annorlunda...

De ursprungliga BRP-systemen är i princip outhärdliga. Här har vi svenskar uppenbarligen tagit rejäla kliv, åtminstone i jämförelse med Chaosiums BRP-bok från förra året.

Och den BRP-inkarnation som fixar och styr upp det värsta men som ändå håller sig på en hyfsat enkel nivå är alltså MUA.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
CapnZapp said:
Och den BRP-inkarnation som fixar och styr upp det värsta men som ändå håller sig på en hyfsat enkel nivå är alltså MUA.
Personligen tycker jag att Elric från -93 och Mutant: UA är väldigt lika varandra, så de som rekommenderar Elric/Stormbringer hade lika gärna kunnat rekommendera Mutant:UA.

Kommentarer?

/Han som kollade upp Elrics rippost-regel och såg att man var tvungen att få perfekt parering för att få göra en sådan
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Själv finner jag M:UA näst intill ospelbart. Miss, miss, träff men undviks, miss, träff som pareras ...

Systemet går helt sönder när man får höga värden i Undvika. Jag lirar M: UA just nu och undviker så långt som möjligt vanliga strider, eftersom de ofelbart dödar spelet varje gång.
 
Top