Nekromanti Vilket OS föredrar ni?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Ja vilket OS föredrar ni och varför?
Jag vill inte ha några OSX är bättre än Win7, utan endast att folk motiverar varför dom gillar det OS dom använder.

Och som OP så får jag väl börja.

Jag använder just nu mest Archlinux, vilken som man hör på namnet är en linux dist. Varför jag gillar den är för att jag kan göra lite vad jag vill och skriva eget lätt samt att jag kan bygga det olika beroende på vilken dator jag installerar det på. Jag föredrar Arch framför Gentoo då jag anser att Gentoo är trevligt och fint men det är lite väl jobbigt att underhålla.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag är inte så brydd. Jag vi ha någonstans att köra mitt Emacs och min LaTeX, gärna med Gnome 2 som skrivbordsmiljö i övrigt. Jag gör inte så krångliga saker att jag behöver bry mig om vad som händer under skalet. Just nu är det en två eller tre releaser gammal Ubuntu på datorn hemma, jag har inga direkta klagomål på den.

krank

Går ondskans ärenden
Jag föredrar absolut Ubuntu. Det är en linuxdistribution (duh) som är väl supporterad och har väldigt bra (i min erfarenhet) hårdvarustöd och en god bredd i funktioner och sånt.

Däremot gillar jag inte deras nya fönsterhanterare Unity, men det var en smal sak att byta till Gnome 3, som är det bästa jag någonsin testat. Jag hatade det iofs i ett par dagar medan jag vande mig, men rätt fort övergick frustrationen i ren kärlek. Jag har aldrig jobbat så snabbt.

Nå; anledningen till att jag gillar Linux är först och främst ideologiska; jag tycker att öppen källkod absolut är mer moraliskt försvarbar än proprietär. Sedan erbjuder Ubuntu en såpass attraktiv och effektiv miljö att jag gärna använder den. Det finns massor av Linuxdistros jag inte tar i med tång.

Ett par saker jag gärna highlightar:

- "App store". Alltså, Ubuntu/Debian/andra linuxdistros har ofta en pakethanterare som funkar som en App Store fast inte lika fulbegränsad. Man installerar, uppgraderar etc alla sina program och spel på ett ställe, och man KAN välja att hämta från andra källor än de officiella.

- Gnome 3. Ja, alltså... Snyggt, smidigt. OSX-användare skulle känna igen dockan (fast här är den användbar; den växer bara åt ett håll och ligger på vänsterkanten, och bara i motsvarande exposéläget). Och det finns ett exposéläge, som dessutom införlivar multipla workspaces och en quicksilver-liknande sök-och-kör-grej. Alltsammans kommer fram genom att man antingen drar muspekaren till övre vänstra hörnet eller trycker windowstangent. Jag har kommit på mig själv med att dra upp pekaren i övre vänstra hörnet i windows hela tiden, för det är så jääääääkla smidigt...

- Flexibilitet. Jag och ingen annan väljer precis vilka program och moduler som ska ingå och som jag ska använda mig av. Inklusive vilket grafiskt skal jag vill ha till operativsystemet, hur pass proprietära drivrutiner jag vill använda mig av, etc.

Jag dualbootar Windows 7 också, eftersom det trots allt finns en hel del programvaror som helt enkelt inte finns i Linux. Gimp duger inte för mina Photoshopbehov (rätt funktionalitet, mer eller mindre, men alldeles alldeles för omständigt). Scribus duger absolut inte för mina layoutbehov (jag använder en hel del tabeller). Inkscape är på vissa sätt bättre och poå vissa sätt sämre än Illustrator. Och så finns det spel, såklart, som körs sämre eller inte alls i Linux (wine). Och Windows 7 är jag nog hyfsat kompis med, jag gillar startmenyn och en del annat. Inte biblioteken eller utforskaren i stort.

Det jag inte överväger är OSX, helt enkelt för att det operativet och den plattformen i dagsläget inte erbjuder mig något egenvärde. Ska jag överge Windowsplattformen med dess till gång på mjukvara så förstår jag inte riktigt varför jag skulle flytta till en plattform med färre program och som dessutom likförbaskat är proprietär. OSX är ett kompetent operativsystem, men jag tillhör ingenstans målgruppen.

Mobilt föredrar jag Maemo, eftersom det är Debianbaserat och använder Linuxarkitektur vilket gör det enkelt jobba med. Fast i praktiken lär det väl bli Android för min del, eftersom Nokia fegat ur.

//Krank, som hoppas att nån kommer och svarar typ BeOS, Haiku eller ReactOS...

Eksem

Champion
Jag gillar OSX.

1. Allting fungerar. Jämt. Hela tiden. När jag ska koppla ihop saker, ladda hem saker, installera, göra saker via internet, skriva ut. Allt fungerar out of the box. Stabilt är det också. Och uppdatering är en breeeze. Även backup.

2. Det är elegant. Det är sparsamt formgivet, interaktiviteten är supersmidig, jag hittar alltid allt jag vill ha och göra direkt och resultatet av mina interaktioner motsvarar alltid mina förväntningar.

3. Det är UNIX-baserat. Det finns en bra terminal och goda modifieringsmöjligheter. Jag kan använda mina gamla UNIX-kunskaper för att göra saker när jag har extra särskilda behov.

4. Det är kvickt. Det startar fort, stänger ned fort och agerar responsivt.

Arfert

Facit
Eksem said:
Jag gillar OSX.

1. Allting fungerar. Jämt. Hela tiden. När jag ska koppla ihop saker, ladda hem saker, installera, göra saker via internet, skriva ut. Allt fungerar out of the box. Stabilt är det också. Och uppdatering är en breeeze. Även backup.

2. Det är elegant. Det är sparsamt formgivet, interaktiviteten är supersmidig, jag hittar alltid allt jag vill ha och göra direkt och resultatet av mina interaktioner motsvarar alltid mina förväntningar.

3. Det är UNIX-baserat. Det finns en bra terminal och goda modifieringsmöjligheter. Jag kan använda mina gamla UNIX-kunskaper för att göra saker när jag har extra särskilda behov.

Håller med till 100%. Lägger till att ska man göra jobb är det här OS:et man ska ha. För att man så gott som aldrig behöver lägga tid på det, utan kan ägna sig åt att jobba.

ripperdoc

Myrmidon
Eksem said:
Jag gillar OSX.

Kan bara hålla med! Fyra enkla punkter som betyder vansinnigt mycket om man sitter flera timmar varje dag (och inte är en väldigt tolerant människa).

Windows hemma var kul när jag hade mycket tid att pilla och customisera. Windows på jobbet är en anledning att hänga sig i slipsen - det är rent ut sagt löjligt hur dåligt Windows-miljön funkar. Windows i sig har blivit bättre, problemet är allt skräp som kör på miljön och som Windows inte förmår hantera när det går sönder.

Linux... som sagt, jag gillar Unix-världen i allmänhet via OS X. Men om Linux-OS kan jag bara citera följande: "Linux is free only if your time is worthless". För mycket jobb att sätta igång, reparera och hitta saker till.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Jag föredrar alltid den förra fungerande Windowsversionen (med fungerande menas varannan version - alltså NT4SP6/98SE/Xp SP3/7 - och alltså inte 95/ME/2000/Vista).

Anledningen är att det i princip inte går att kringgå dem om man inte lever i sin egen lilla värld (alltså studenter/grafiker/geeks). Och eftersom man ändå måste lära sig eländet så blir det en hyfsat fungerande defaktostandard, när tillräckligt många servicepacks släppts Om man försöker deploya alternativa OS, applikationer m.m. i större miljöer upptäcker man i nästan alla fall lika stora eller större problem med dem också.

Mina källar-favoriter är en Windows XP home (utan virusskydd) med Visual Studio på och en IBM PS1 486SX25 med Dos 6/Win 3.10 på. De har fungerat felfritt med originalinstallationen i ca. 10 respektive 18 år!

//EvilSpook

Unfair

Hero
Hmm.. Bra fråga. Jag sitter i osx i skolan eller var som helst annars när jag ska ta med laptoppen. Jag sitter oftast i windows på min stationära men längtar ständigt efter att slänga in ett gnu/linux system på den när jag känner att jag har tiden, för ack, det hade jag på den förra. Sedan så har jag även en liten ASUSeee900 som jag leker med när jag har tid och ork, och på den är det ubuntu.

För att jag ska kunna arbeta optimalt så kräver jag en quicksilver liknande sök funktion och flera skrivbord och byta mellan. Men då detta är vardagen i de flästa linux systemen och även osx så måste jag säga att de os:en är rätt bra. Windows bara fungerar, ja, tills något går fel då.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Dr. F said:
Ja vilket OS föredrar ni och varför?
Sommar OS. Det finns en liten gnutta fotboll med där, och det väger över hela bägaren.

Vinter OS har visserligen sån där 4-manna skridsko som är jävligt soft att kika på.

solvebring

Superhero
På den stationära använder jag Windows bara för att jag måste. Jag vill helt enkelt kunna använda en del program som inte vill vara med i Ubuntu, till exempel en del från Adobe. Plus att sambon kan sitta och göra allt det som hon är van utan att behöva bry sig om saker hon inte förstår sig på. Och nej, jag kan inte köra dubbla OS eftersom min huvuddisk gärna vill knasa sig mellan omstartarna.

Annars föredrar jag Ubuntu och det är det jag använder på min Netbook. Varför? Det är för det första den enda Linuxversionen jag prövat. Men det är en lättillgänglig deskopversion så varför pröva andra när man är nöjd? Det som gör att jag är nöjd med Ubuntu beror på att 9 av 10 gånger funkar allting klockrent utan drivrutiner and shit. Ta hårdvaran till exempel, Ubuntu hittar, kirrar och det funkar direkt. Förövrigt har man full kontroll över allt man installerar tack vare Synaptic. Synaptic = enkelt smidigt, snabbt och fullt kontrollerbart och överblickvänligt. Dessutom kan man få tag i program för allt mellan himmel och jord gratis a la open source - det vill jag stödja. Gratis är gott, open source utveckling är gott, därmed är Windows inte alls lika gott. I Ubuntu är kort sagt allting lättillgängligt. Och visst, jag har haft lite problem men i och med att man kan komma åt allting i systemet om man bara vill så är det bara att fråga krank eller google så har man snart löst saken. Jag tycker om när det är jag själv som är begränsningen istället för att OS:et ska begränsa mig. I Ubuntu är det jag som sätter standarden, inte programvaran, för den kan man i princip förändra och mixtra med i den utsträckning man vill, kan och törs. Och ja, så har vi ju det här med säkerhet och virusprogram; vilket virusprogram? :gremwink:

/solvebring som är en redig amatör som inte kan så mycket men som ändå har en uppfattning om vad han vill ha friheten med och inte.

... Det jag förövrigt har haft lite problem med i Ubuntu är Eee:n i allmänhet, vilket inte beror på Ubuntu utan snarare på Asus 1101HA som tydligen är känd för att ställa till problem med Ubuntu, samt skrivaren som kanske inte heller är den mest kompatibla i det här fallet. Fast med tanke på hur kompatibelt Windows egentligen är så... De äger marknaden, that's the only reason, ungefär, till att de verkar tillgängliga. :gremtongue:

solvebring

Superhero
krank said:
- Flexibilitet. Jag och ingen annan väljer precis vilka program och moduler som ska ingå och som jag ska använda mig av. Inklusive vilket grafiskt skal jag vill ha till operativsystemet, hur pass proprietära drivrutiner jag vill använda mig av, etc.
+1

Unfair

Hero
solvebring said:
Det som gör att jag är nöjd med Ubuntu beror på att 9 av 10 gånger funkar allting klockrent utan drivrutiner and shit.
Vad än det är för getter du offrar, ge mig några! Jag vill också ha det perfekt!

krank

Går ondskans ärenden
unfair said:
solvebring said:
Det som gör att jag är nöjd med Ubuntu beror på att 9 av 10 gånger funkar allting klockrent utan drivrutiner and shit.
Vad än det är för getter du offrar, ge mig några! Jag vill också ha det perfekt!
De enda datorer jag haft problem med själv med Ubuntu är laptops; i övrigt är det "plug and play" rakt av. Kopplade in skrivaren i servern, *ping* så var allt klart. Behövde inte klicka på en enda knapp. Sen kryssade jag i en ruta på min stationära dator, och plötsligt såg jag serverns nya skrivare bland skrivarna på den stationära... Omkring fyra klick totalt, som mest. Det liksom bara funkade.

Samma sak med min nya webcam, ljudkort, grafikkort... ipod... (riktigt trevligt; Ubuntu har stöd för iOS-apparater utan att man behöver lägga in iTunes. Lägga över musik kan flera av de större musikspelarna, filhanteraren Nautilus kan föra över dokument till appar som stödjer sånt, ta backup på filer kan man göra med ett kommando i terminalen... Det enda jag inte hittat ett sätt att göra är att ta backup på själva appsen, men det kommer säkert).

Det är lite därför jag alltid blir lite förvånad när folk berättar om sina Ubuntuproblem. För mig är Ubuntu liksom den upplevelse jag hör om från OSX-folk - smidigt, snabbt, underlättar, håller sig ur vägen, allt bara funkar... Både att uppdatera, uppgradera, stoppa in nytt och byta ut i datorn...

...utom på en del laptops, då. Där brukar det kunna finnas en del excentrisk hårdvara det inte finns ordentliga linuxdrivrutiner till.

solvebring

Superhero
unfair said:
solvebring said:
Perfekt?
Jag har aldrig hört talas om ett OS som funkar perfekt, utom möjligen när krank snackar om Ubuntu, för han stöter aldrig på dem problem han tvingas hjälpa mig med. =)

Fast om vi säger så här, när du får problem, ta dig tid att fixa dem, för varje bugg du blir av med desto närmare perfekt kommer man. Och det är en väsentlig skillnad mot Windows. Ubuntu kan man alltid påverka och fixa mer eller mindre som man vill ha det bara man hittar kunskapen (vilket alla fina Ubuntu-forum är fulla av). Windows är istället bara Windows, liksom.

Sapient

Swashbuckler
Eksem said:
Jag gillar OSX.

+4!

För den som så önskar lite "OSX är bättre än Windows":
Jag tvingas använda Windows på jobbet. (Numera Win7, tidigare XP. Och innan dess var det något system som byggde på att slå två bitar flinta mot varandra. Windows 98 tror jag...)

Jag brukade skämta om att begära en kompensation på lönen för att stå ut med Windows. I slutänden blev det tvärtom - jag gick ned 20 procent i tjänstegrad (och lön) för att kunna jobba mer med egna projekt hemifrån. Då får jag a) göra vad jag VILL, och b) göra det på en mac.

:gremsmile:

Unfair

Hero
Måste nog ändå säga att Ubuntu i stort fungerar bra. Och allra bäst fungerar det om man låter det vara när det är bra. Det är bara så svårt att gå omkring och tänka "men, om jag testar det här så borde det bli bättre" och inte göra det.

Många av mina problem är självförvållade genom att jag aldrig nöjer mig utan fortsätter testa nytt ända tills jag stöter på ett problem. Eller när jag testar på en laptop då, om det ens räknas.

Jag gillar ubuntu (eller gnu/linux i stort), men det äter lika mycket tid som skyrim, rollspel, anime eller någon annan hobby.

Feuflux

omjonasson.se
Konrad Konvalj har redan snott mitt skämt och jag har egentligen inget att säga, men bara så att ni inte tror att vi inte finns:

Jag är en utpräglad slentriananvändare av Windows. Har XP hemma och 7an på jobbet. Tycker aldrig det är krångel med någonting, men så har jag inga konstiga krav för mig heller.

Smrtihara

Warrior
Ubuntu.

Både krank och Solvebring har redan lyft fram de bästa poängerna med det. Men, Ubuntu är:

- Moraliskt försvarbart.

- Enkelt att anpassa.

- En användarvänlig dist av Linux.

Dock har jag haft problem med flash, min wacom, mitt grafikkort, skrivbordsmiljön, ljudet, CS i wine och otaliga fler småsaker jag glömt bort. Allt har varit enkelt att åtgärda när jag väl lärt mig hur det funkade under huven, men det har verkligen inte varit bra out of the box. Nu kan jag dock glädja mig åt att jag har ett stabilt, snabbt och personligt OS. Tills jag bestämmer mig för att uppdatera disten, då börjar allt om igen.

Arfert

Facit
µnvlll said:
Windows. Alla program är till windows.

..stämmer inte. Några av mina absoluta favvo-program (för att sktiva och illustrera) finns bara till OSX.