Jag föredrar absolut Ubuntu. Det är en linuxdistribution (duh) som är väl supporterad och har väldigt bra (i min erfarenhet) hårdvarustöd och en god bredd i funktioner och sånt.
Däremot gillar jag inte deras nya fönsterhanterare Unity, men det var en smal sak att byta till Gnome 3, som är det bästa jag någonsin testat. Jag hatade det iofs i ett par dagar medan jag vande mig, men rätt fort övergick frustrationen i ren kärlek. Jag har aldrig jobbat så snabbt.
Nå; anledningen till att jag gillar Linux är först och främst ideologiska; jag tycker att öppen källkod absolut är mer moraliskt försvarbar än proprietär. Sedan erbjuder Ubuntu en såpass attraktiv och effektiv miljö att jag gärna använder den. Det finns massor av Linuxdistros jag inte tar i med tång.
Ett par saker jag gärna highlightar:
- "App store". Alltså, Ubuntu/Debian/andra linuxdistros har ofta en pakethanterare som funkar som en App Store fast inte lika fulbegränsad. Man installerar, uppgraderar etc alla sina program och spel på ett ställe, och man KAN välja att hämta från andra källor än de officiella.
- Gnome 3. Ja, alltså... Snyggt, smidigt. OSX-användare skulle känna igen dockan (fast här är den användbar; den växer bara åt ett håll och ligger på vänsterkanten, och bara i motsvarande exposéläget). Och det finns ett exposéläge, som dessutom införlivar multipla workspaces och en quicksilver-liknande sök-och-kör-grej. Alltsammans kommer fram genom att man antingen drar muspekaren till övre vänstra hörnet eller trycker windowstangent. Jag har kommit på mig själv med att dra upp pekaren i övre vänstra hörnet i windows hela tiden, för det är så jääääääkla smidigt...
- Flexibilitet. Jag och ingen annan väljer precis vilka program och moduler som ska ingå och som jag ska använda mig av. Inklusive vilket grafiskt skal jag vill ha till operativsystemet, hur pass proprietära drivrutiner jag vill använda mig av, etc.
Jag dualbootar Windows 7 också, eftersom det trots allt finns en hel del programvaror som helt enkelt inte finns i Linux. Gimp duger inte för mina Photoshopbehov (rätt funktionalitet, mer eller mindre, men alldeles alldeles för omständigt). Scribus duger absolut inte för mina layoutbehov (jag använder en hel del tabeller). Inkscape är på vissa sätt bättre och poå vissa sätt sämre än Illustrator. Och så finns det spel, såklart, som körs sämre eller inte alls i Linux (wine). Och Windows 7 är jag nog hyfsat kompis med, jag gillar startmenyn och en del annat. Inte biblioteken eller utforskaren i stort.
Det jag inte överväger är OSX, helt enkelt för att det operativet och den plattformen i dagsläget inte erbjuder mig något egenvärde. Ska jag överge Windowsplattformen med dess till gång på mjukvara så förstår jag inte riktigt varför jag skulle flytta till en plattform med färre program och som dessutom likförbaskat är proprietär. OSX är ett kompetent operativsystem, men jag tillhör ingenstans målgruppen.
Mobilt föredrar jag Maemo, eftersom det är Debianbaserat och använder Linuxarkitektur vilket gör det enkelt jobba med. Fast i praktiken lär det väl bli Android för min del, eftersom Nokia fegat ur.
//Krank, som hoppas att nån kommer och svarar typ BeOS, Haiku eller ReactOS...