På den stationära använder jag Windows bara för att jag måste. Jag vill helt enkelt kunna använda en del program som inte vill vara med i Ubuntu, till exempel en del från Adobe. Plus att sambon kan sitta och göra allt det som hon är van utan att behöva bry sig om saker hon inte förstår sig på. Och nej, jag kan inte köra dubbla OS eftersom min huvuddisk gärna vill knasa sig mellan omstartarna.
Annars föredrar jag Ubuntu och det är det jag använder på min Netbook. Varför? Det är för det första den enda Linuxversionen jag prövat. Men det är en lättillgänglig deskopversion så varför pröva andra när man är nöjd? Det som gör att jag är nöjd med Ubuntu beror på att 9 av 10 gånger funkar allting klockrent utan drivrutiner and shit. Ta hårdvaran till exempel, Ubuntu hittar, kirrar och det funkar direkt. Förövrigt har man full kontroll över allt man installerar tack vare Synaptic. Synaptic = enkelt smidigt, snabbt och fullt kontrollerbart och överblickvänligt. Dessutom kan man få tag i program för allt mellan himmel och jord gratis a la open source - det vill jag stödja. Gratis är gott, open source utveckling är gott, därmed är Windows inte alls lika gott. I Ubuntu är kort sagt allting lättillgängligt. Och visst, jag har haft lite problem men i och med att man kan komma åt allting i systemet om man bara vill så är det bara att fråga
krank eller google så har man snart löst saken. Jag tycker om när det är jag själv som är begränsningen istället för att OS:et ska begränsa mig. I Ubuntu är det jag som sätter standarden, inte programvaran, för den kan man i princip förändra och mixtra med i den utsträckning man vill, kan och törs. Och ja, så har vi ju det här med säkerhet och virusprogram;
vilket virusprogram?
/
solvebring som är en redig amatör som inte kan så mycket men som ändå har en uppfattning om vad han vill ha friheten med och inte.
... Det jag förövrigt har haft lite problem med i Ubuntu är Eee:n i allmänhet, vilket inte beror på Ubuntu utan snarare på Asus 1101HA som tydligen är känd för att ställa till problem med Ubuntu, samt skrivaren som kanske inte heller är den mest kompatibla i det här fallet. Fast med tanke på hur kompatibelt Windows egentligen är så... De äger marknaden, that's the only reason, ungefär, till att de verkar tillgängliga.