Som andra sagt kanske svårt att säga något om Ghibli i stort, det är ju inte en form av berättelse med ett och samma budskap hela tiden (även om det tematiskt kan finnas starka band mellan flertalet). Så man får kanske fundera på vad i någon specifik film man vill greppa efter och hur.
Men, med det sagt tycker jag Sorcerer är en klockren matchning för mycket som gör mig pepp på något spelande med avstamp från Ponyo, Totoro, Mononoke etc. Jag är inte så intresserad av mysterier eller gåtor, inget som ska avtäckas och avslöjas, utan bara individer som befinner sig i situationer som eskalerar och de hanterar det på lite olika sätt. För Sorcerer krävs det inget hackande i den meningen, men man måste dra in något eget i det, fylla det med färg och liv. Detta då spelet som det är faktiskt kräver att vi funderar lite över att saker som hur besvärjandet fungerar och ser ut, hur demoner ser ut osv. Vi måste ta med vår egen bild av vad allt detta innebär för att spelet ska fungera öht. I spelet jag spelar nu är demoner omöjlig tech, det för med sig massa bilder av hur besvärjandet kan se ut, antagligen rätt spretigt och olika beroende på vilka vi är. Men om vi istället säger att demoner är naturandar, barnsliga, farliga men alltid lekfulla, så kanske vi snarare kommer se varje ritualiserad barnslig lek eller dans som något som kan vara ett kontaktande eller frambesvärjande? Att leken som utvecklas till ett prov, jakt eller lekfull kamp blir bindandet, osv. Det är roliga perspektiv att ta, titta på flera av dessa filmer, fundera över vem som är demon och vem som är besvärjare, ibland är det uppenbart ibland absolut inte och svaren kan vara helt olika. Är Totoro demonen som Mei bundit till sig? Är Ponyo en demon och Sōsuke besvärjaren? Eller är Ponyo själv besvärjaren som använder sin fars magi för att framkalla en demon som ger henne människoform (och vars need är att bli älskad och bekräftad och desire lek lek lek!)? Och om så är Kickern att detta orsakar att månen dras närmare och översvämningar hotar regionen? (om jag lite fritt minns rätt här från filmen). Nu är ju inte poängen att återskapa filmerna, men de är roliga experiment för att se om Sorcerer klickar i bra men också för att föreställa sig vad protagonism kan innebära, hur annorlunda skulle Ponyo vara utirån dessa olika perspektiv och hur annorlunda skulle den kunna utveckal sig framåt baserat på det (och alla interaktioner, slag, utfall, nya interaktioner osv.....)...