Nekromanti Vilket rollspel?

guraf

Veteran
Jag är rätt ny med att spela rollspel, och undrar vilket rollspel jag ska köpa. hoppas att ni skriver tillbaka.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Varför inte kolla in Dunder&Drakar, D&D på svenska, som du kan ladda ner gratis från min länk nedan? Visst saknas det fortfarande monster och magiska prylar, men det blir klart under sommaren. Och du har över 500 sidor regler att läsa till dess.

/Mikael

Eksem

Champion
Frågor:

HUR ny är du? Har du spelat någon gång förut? Har du någon kompis eller släkting som spelar?

Vad är det med rollspel som du finner lockande?

Vilka rollspel har du hört talas om?

Tycker du att det är fräckare med fantasy, eller science fiction, eller gamla skräckrullar? Eller något helt annat?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ett litet tips

Eller snarare två små råd... Är du rätt ny med rollspel så ska du försöka hitta någon som kan ett spel som kan lära dig det. Det blir väldigt mycket enklare än att lära sig från början, men det går givetvis det med.

Det andra rådet är att det behöver inte kosta pengar. Här på rollspel.nu finns det en avdelning med gratisspel som de flesta håller väldigt hög kvalitet. Dessutom finns det inte mindre än 31 stycken småspel här som du kan prova. De sistnämnda är lätta att lära sig och de har inte alltför avancerade regler.

Sen beror givetvis allting på vilken typ av rollspel du vill spela. Fantasy, Sci-fi, skräck... Det finns mycket att välja på.

Lycka till i ditt val och hoppas att du fick lite hjälp av mitt svar!

Flow

Veteran
Kan vara en Ideé att börja med DoD?
som regel tar man ett rollspel som de flesta i gruppen, och framför allt SL finner stimulerande och fantasiframhävande.
Fixar Sl att kreéra en värld som han finner rolig, rycks inte sällan spelarna med. Slutpoängen är i vilket fall att man ska gå och drägla i rollspelshyllorna ett tag innan man bestämmer sig.
Och fundera lite över hur man har tänkt att spela.
Eon Exempelvis, är mer anpassat till seriöst spelande.. med massor av regler.
DoD å andra sidan lär vara lite lättare att börja med.. och ger lite mer utrymme till enkelt hack 'n slash tänkande.. vilket kan vara underhållande i början.. aja.. man kan naturligtvis göra som man själv känner :gremsmirk:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Seriöst?

Eon Exempelvis, är mer anpassat till seriöst spelande.. med massor av regler.
DoD å andra sidan lär vara lite lättare att börja med.. och ger lite mer utrymme till enkelt hack 'n slash tänkande.. vilket kan vara underhållande i början
På vilket sätt menar du att Eon är mer seriöst än DoD? Är avancerade regler en förutsättning för seriösare rollspelande? DoD främjar Hack ´n Slash? Hur menar du?
Jag spelleder DoD och kan inte säga att våra sessioner består av vare sig Hack ´n Slash eller oseriöst rollspelande. Jag skulle vilja påstå att seriositeten i rollspelandet beror på hur spelledaren och spelarna beter sig snarare än vilket spel man väljer.

För övrigt så kan jag berätta en hemlis:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] det går att spela hack ´n slash i Eon också, tro mig, jag har provat </font></td></tr></table>

/Vitulv

Ackerfors

Alas, your rapids!
Umm...

Din "hemlis" krossade min världsbild... :gremfrown: :gremwink: Iofs varnade du mig, men ändå... :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Re: Seriöst?

"På vilket sätt menar du att Eon är mer seriöst än DoD?"

Jag tror han menade "avancerat". Att Eon är mer akademiskt än DoD (=Drakar och Demoner) gör också att det i dessa tider framstår som "mognare" och "finare" på sätt och vis.

Jag tror det är lättare att börja med DoD än Eon, och det är väl egentligen bara det som är relevant i den här diskussionen.

---

Jag vill nog rekommendera Mutant UA.

/Rising

Vitulv

Jag tror han menade "avancerat". Att Eon är mer akademiskt än DoD (=Drakar och Demoner) gör också att det i dessa tider framstår som "mognare" och "finare" på sätt och vis.
Det tror jag också att han menade men jag ville försöka slå hål på myten att Eon är valet för vuxnare och bättre rollspelare. Framförallt som att "nybörjare" ofta indoktrineras att tro så. Men jag vill inte att det här skall utvecklas till en Eon vs. DoD-tråd. Sådana har vi haft alltför många utav. Det är två olika rollspel helt enkelt. Oavsett vilket man väljer så lär man ha roligt.

/Vitulv

Edit: och förresten så vill jag också rekommendera Mutant: UA - ett nybörjarvänligt rollspel som borgar för riktigt underbara rollspelskvällar både för de som är nya i hobbyn och de som hållt på längre än Oldtimer.

Jo det ska jag berätta för dig!

"På vilket sätt menar du att Eon är mer seriöst än DoD?"

Ungefärligt citat från DoD 6:s grundregelbok (har tyvärr inte boken här, så rätta mig om jag har fel): "Alla spelare drömmer om en rollperson som sträcker sig långt över alla andra."

Är inte detta ett tecken på att DoD främjar Hack'n'slash och koboldism /påvvergejming?

Jag håller med om att fler regler inte bertyder seriösare spel, snarare tvärt om, fast det är nog väldigt individuellt. Eftersom väldigt många regler i Eon är frivilliga (alla regler i alla rollspel är frivilliga, men du förstår vad jag menar), så blir det nog ändå inte särskilt många fler än i DoD. Det som däremot gör Eon till ett mer jordnära spel är att det inte är fullspäckat av onda varelser, som tycks finnas i de flesta fantasyrollspel, att man inte får hjältepoäng av att döda en drake (variant av det första argumentet), + ett mycket dödligt strids- och skadesystem som gör att även en supermästare kan dö i strid med en bonde.

Mvh Victor Palm...

...Som skulle kunna rabbla upp fler argument

Vitulv

Jaså det ska du?

Ungefärligt citat från DoD 6:s grundregelbok (har tyvärr inte boken här, så rätta mig om jag har fel): "Alla spelare drömmer om en rollperson som sträcker sig långt över alla andra."

Är inte detta ett tecken på att DoD främjar Hack'n'slash och koboldism /påvvergejming?
Nej, det är det inte. Varför skulle det vara det? Nu är jag visserligen trött på både uttrycken "koboldism" och "powergaming" men jag tar diskussionen ändå.

På vilket sätt är det Koboldism? På vilket sätt är det oseriöst och omoget att vilja ha en rollperson som är en äkta fantasyhjälte? Själv tycker jag att fantasyrollspel handlar om eskapism. Att få vara någon annan i en värld som skiljer sig från våran. Att få vara en hjälte i Midgård/Övärlden/Chronopia/Ereb/Mundana eller annan valfri värld befolkad av troll, drakar och grisodlare. Allvarligt talat, hur kul är det att vara kass? Hur kul är det att spela medelmåttornas medelmåtta? (nu kommer säkert vissa att protestera men det bryr jag mig inte om, jag tror att jag talar för den stora massan). Vad är det för fel på storartade hjältedåd? Är det det som är koboldism? I så fall är jag en Ärkekobold. Kalla mig gärna oseriös i så fall.

Jag håller med om att fler regler inte bertyder seriösare spel, snarare tvärt om, fast det är nog väldigt individuellt. Eftersom väldigt många regler i Eon är frivilliga (alla regler i alla rollspel är frivilliga, men du förstår vad jag menar), så blir det nog ändå inte särskilt många fler än i DoD.
Jag har inte klagat på, eller ifrågasatt Eons regler. Men vi kan säkert komma överrens om att Eons regler är mer hmmm... verklighetstrogna? På vilket sätt gör detta att Eon är mer seriöst? På vilket sätt innebär det att Eon-spelaren överlag är en vuxnare person med högre insikt i vad rollspel igentligen är än den gemene DoD-spelaren?

Det som däremot gör Eon till ett mer jordnära spel är att det inte är fullspäckat av onda varelser, som tycks finnas i de flesta fantasyrollspel, att man inte får hjältepoäng av att döda en drake (variant av det första argumentet), + ett mycket dödligt strids- och skadesystem som gör att även en supermästare kan dö i strid med en bonde.
Ähum... har du läst Monster och Varelser? Tanken slår mig att en monsterbok som i princip bara beskriver spelvärden för en massa ondingar med huggtänder och utelämnar allt som gör monstren intressanta är en definition på Hack ´n Slash. Jag säger inte att det är fel. Jag fördömmer ingen som tycker att det är kul att dänga slagsvärdet i skallen på ett Hyggelmonster men samtidigt så känns det din klassning av DoD som koboldliret no1 är aningen uddlös i detta avseende.

Så Eon är dessutom mer jordnära än DoD? OK, jag förstår vad du menar, det innehar kanske inte lika många fantastiska element. Men onda varelser finns det väl gott om i Eon? Observera åter igen att jag inte påstår att Eon är ett dåligt spel, jag försöker bara sudda ut gränsen mellan de två spelen.

För övrigt så går det även i DoD att få toksmörj av en bonde även om man är en "powergamer". Det räcker med att bondlurken välter ner ett stenblock i skallen på än. Att det däremot är svårt för sagde bonde att vinna över en fullt rustad riddare i strid ser jag snarare som realistiskt.

Hjältepoäng för drakar? Jo visst. Inte i senaste DoD men i de äldre versionerna. Jag ser det inte som ett problem eller ett tecken på att rollspelandet skulle vara oseriöst. Jag ser det snarare som ett verktyg för spelare och SL att förverkliga sina drömmar om att vara hjältar. Precis som hjältar i böcker och filmer utför episka hjältedåd så kan de väl få göra det i rollspel? Innebär det att de är oseriösa? Nää, knappast. Inte enligt men mening i varje fall.

Sensmoral? OK. DoD och Eon är lika oseriösa, rollspelare är nördar och jag är en kobold!

/Niklas

Zire

Swashbuckler
Re: Jo det ska jag berätta för dig!

"Är inte detta ett tecken på att DoD främjar Hack'n'slash och koboldism /påvvergejming?"

Nej.
Min Eon karaktär sträcker sig också långt över alla andra.

Jag hack'n'slashar hellre i Eon än DoD(6) eftersom SL inte ska sitta och avgöra saker när man mördar monster. Regler ska det va, gärna många, så det inte blir tjatigt i längden (I wish).

Jag har stött på mer "onda" monster i Eon än vad jag själv har använt i DoD (jag är SL där). Eftersom alla motsättningar bland Mundanas befolkning gör att man är i krig med halva världen bara genom att välja ras och land. Monstren i DoD(6) kan man åtminstone snacka med och vips finns det anledning till att inte döda dem.

Jag har inte sett till ordet hjältepoäng i DoD6 boken.. men jag vet att det fanns i Chronopia iaf.

- Zire, som vill betona att det endast är hans egna åsikter och upplevelser, var SL har sin värld

Troberg

Sinister eater

Det tror jag också att han menade men jag ville försöka slå hål på myten att Eon är valet för vuxnare och bättre rollspelare.
Jag håller med. Min utveckling har snarare varit att gå mot enklare regelsystem då de kommer mindre i vägen för spelandet. Jag vill ha snabba system där jag lätt kan ha alla regler jag behöver i huvudet. Jag känner mig inte direkt oseriös.

Det är två olika rollspel helt enkelt. Oavsett vilket man väljer så lär man ha roligt.
Jpp. Helt rätt.

Edit: och förresten så vill jag också rekommendera Mutant: UA - ett nybörjarvänligt rollspel som borgar för riktigt underbara rollspelskvällar både för de som är nya i hobbyn och de som hållt på längre än Oldtimer.
Fan, du säger alla bra saker jag tänkte säga. Det är min rekommendation också. Ett lagomt system för en nybörjare (eller en erfaren spelare!), en kul, lättspelad värld. Vad kan man mer begära?

Storuggla

Champion
Re: Jaså det ska du?

"få vara en hjälte i Midgård/Övärlden/Chronopia/Ereb/Mundana eller annan valfri värld befolkad av troll, drakar och grisodlare. Allvarligt talat, hur kul är det att vara kass? Hur kul är det att spela medelmåttornas medelmåtta?"

Jag gillar faktiskt att spela loosers. :gremgrin:

"Kalla mig gärna oseriös"

Okej, du är oseriös :gremtongue:

"För övrigt så går det även i DoD att få toksmörj av en bonde även om man är en "powergamer". Det räcker med att bondlurken välter ner ett stenblock i skallen på än. Att det däremot är svårt för sagde bonde att vinna över en fullt rustad riddare i strid ser jag snarare som realistiskt."

Jepp. Faktum är att en karaktär i starten av sin karaktär har problem att spöa en dräng till och med, precis som jag vill ha det. Jag vet inte vad jag vill säga, men jag håller nog med Vitulv här.
Man spelar för att det är kul, seriositet åker ut genom fönstret så fort man säger "alv" :gremwink:

Storuggla, väntar på att karaktärerna blir klara

chrull

Stockholm Kartell
kommentarer, kobolder och organ.

Vad är det för fel på storartade hjältedåd? Är det det som är koboldism? I så fall är jag en Ärkekobold. Kalla mig gärna oseriös i så fall.

Men vitulven. Var i ligger det oseriösa i att vara en ärkekobold?
Om hjältar innebär koboldism så kan jag också kallas kobold. jag kan bära det med stolthet dessutom. Men kalla mig inte oseriös, då jag i många fall tar ganska seriöst på min hobby. Även om jag koboldar eller sitter igenom ett femtimmars pass med ångest rädsla och kinesiska organtransplantioner så kan jag vara seriös. Jag ser till att ha seriöst roligt, vilket är tanken med hobbyn.

Kalla mig kobold, men inte oseriös kobold.

Sen kan man hacka monster och bete sig som en kobold och forfarande rollspela sin rollperson bra. (what you say? i do not compute!) Precis. Men det verkar många koboldjägare ha missat helt. Kanske för att de själva relaterar till sin tid som trettonåriga HnSare som hade för sig massor av omogna saker.
Är de nu sexton, har precis bytt spel och blivit mer mogna, så blir det ofta en totalvänding. Nu får man knappt slåss i rollspelet för då är man en kobold som inte fattar vikten av organtransplantationer i Shanghai.

Inget ont om vanliga sexton, eller fjortonåringar. Inte trettonåringarna heller. Så länge ni inte klankar ner på folks sätt att spela då.
Inse istället att hobbyn går ut på att leka tjuv och polis, fast med en massa konstiga regler.
När ni hittar ett "seriöst" sätt att göra det på får ni gärna ringa. Jag tänker fortsätta vara barnslig och roas av en så här simpel sak.

Inget ont till de två sinofila ångesttrollen heller. Jag älskar er! :gremgrin:

chrull - inget ont till vitulv heller. men kom ihåg att hans keltiska tatuering på höger underarm är fel :gremcrazy:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Go Vitulv! ...

»DoD och Eon är lika oseriösa, rollspelare är nördar och jag är en kobold!«

Word!

Vitulv

Hej och välkommen

Jag är rätt ny med att spela rollspel, och undrar vilket rollspel jag ska köpa. hoppas att ni skriver tillbaka.
Hej Guraf!
Välkommen till forumet. Som folk redan tidigare har tipsat dig om så finns det en drös gratisspel här på rollspel.nu. Om du däremot är ute efter att köpa ett spel så ska jag beskriva de tre största, svenska rollspelen:

Drakar och Demoner 6
Drakar och demoner är ett klassiskt fantasyspel som är satt till den fornnordiskt inspirerade världen Trudvang. DoD är lättspelat och reglerna går ganska snabbt att sätta sig in i. Problemet med DoD6 är att världen inte ingår i regelboken (faktum är att den första boken som beskriver världen inte har kommit ut ännu, men den är på gång). DoD6 är fullt av de klassiska fantasyelementen så som drakar, alver , dvärgar och troll.

Eon;
Eon är troligtvis Sveriges största rollspel just nu. Eon´s värld Mundana är även den en klassisk fantasyvärld med Alver, dvärgar och allt du kan tänka dig. Fördelen med Eon är att världen Mundana finns mycket väl beskriven i en hord av tillägsböcker (i rollspelshobbyn kallade "moduler"). Eon har ett mer realistiskt regelsystem än DoD. Min åsikt är att Eons regler är lite svårare att lära sig, men bli inte avskräckt - så svåra är de inte. Det finns gott om unga och nybörjare som spelar Eon.

Mutant: Undergångens Arvtagare:
Mutant är ett mycket gamalt rollspel som har getts ut i ny tappning. Det utspelar sig i Skandinavien någon gång i framtiden. Den gamala civilisationen har gått under och världen liknar mycket den som beskrivs i Mad Max-filmerna. Mutant är fyllt av mutanter (döh), högteknologiska mackapärer och farliga monster. Reglerna är jätteenkla att lära sig och lämpar sig mycket väl för nybörjare. Järnringen (företaget som ger ut Mutant) har dessutom fullt av gratismaterial på nätet (www.mutant.nu). Det har getts ut två moduler och ett äventyr till Mutant. Allt håller hög klass och mer är på ingång.

Som sagt, välkommen till forumet och hobbyn! Hoppas att du hittar något du gillar och att jag har varit till hjälp.

chrull

Stockholm Kartell
som mina vänner

Som mina vänner säger i bråket härnere så vill jag också rekommendera Mutant, Undergångens arvtagare.

Det är ett spel med enkla regler som både är lätta att lära sig och inte kommer ivägen för allt roligt spelande.
Det har en rolig kampanjvärld full med roliga detaljer.
Det finns redan flera äventyr att ladda ned från hemsidan här.
Det finns redan flera böcker att köpa till om man inte nöjer sig med grundboken.
Det är bra skrivet och lätt att ta till sig.

Mer är dessutom på väg, och fortsätter allt att hålla den här kvalitén förstår jag faktiskt inte varför inte alla spelar det...

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: Ett litet tips

Är du rätt ny med rollspel så ska du försöka hitta någon som kan ett spel som kan lära dig det. Det blir väldigt mycket enklare än att lära sig från början, men det går givetvis det med.
Mycket bra råd!

Dessutom finns det inte mindre än 31 stycken småspel här som du kan prova. De sistnämnda är lätta att lära sig och de har inte alltför avancerade regler.
Men tanka inte dem därifrån, det kommer en fräsch version under dagen som innehåller lite tillägg och rättningar.

Vitulv

Uttryckte jag mig så?

Men vitulven. Var i ligger det oseriösa i att vara en ärkekobold?
Aj då, om det var det du fick ut av mitt inlägg så misslyckades jag rejält. Jag håller med dig om allt du skriver, och det är banne mig inte varje dag jag säger det.

chrull - inget ont till vitulv heller. men kom ihåg att hans keltiska tatuering på höger underarm är fel
Tråkigt nog håller jag med dig även i det här fallet. Men den är ball ändå :gremtongue:

Krullo!

/Weisswulf