Nekromanti Vilket rollspel?

Johan K

Gammal & dryg
Ja, jo...

Det behöver faktiskt lite mer presentation;
SW betyder Star Wars

Hemm.....Bruar ju inte tänka på det där om förkortningar & sådant ju,.... :gremblush:

Krille

Super Moderator
Re: Ja, jo...

"Hemm.....Bruar ju inte tänka på det där om förkortningar & sådant ju,...."

Ska vi göra det ännu rörigare så finns det två Star Wars: en version i tre olika utgåvor från West End Games (som även fanns i svensk översättning), som är out of print och nerlagd, och en från Wizards of the Coast baserad på Dungeons&Dragons-reglerna som inte finns i svensk översättning. Av dessa är den nerlagda den bättre, men den är ju som sagt var nerlagd.

Helmgast
Re: Seriöst?

Rabiat... :gremsmirk:

Vad jag vill är att Eon ska få bort hack'n'slash-tendenser, det skulle jag må bra av, med bättre forum och moduler som inriktar sig på andra områden. Inget angrepp mot Vitulv alltså.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Då var saken avgjord!

Saken kvarstår, det står på den officiella hemsidan, och liknande texter finns inte på www.neogames.se
Då var saken avgjord! Eon är ett seriöst och realistiskt rollspel som föder upp en generation av lika seriösa rollspelare. DoD däremot... ojojoj, vilket avskyvärt koboldspel! Manar enbart till hack ´n slash genom sina vidriga texter om hjältepoäng som alternativa gratisregler! Fy fan! Nä, tacka vet jag seriösa rollspelare som vet att rollspela på ett roligt sätt!

Om jag får bestämma så tycker jag att vi borde förvisa alla kobolder i DoD-forumet härifrån. Banna dem tills de lärt sig hur man spelar seriös roll!

/Vitulv - som uppmäter ironin i detta inlägg till ungefär 37%

chrull

Stockholm Kartell
Och?

Bara för att en så svår uppgift som att döda en drake belönas så är man en kobold (aka Lägre stående varelse som uttnyttjar och parasiterar på vår fina kulturella och inte alls elitistiska hobby)?

Men vänta. om du vet det här, då är väl du också en kobold?
Eller ska vi bara glömma grejjen och låta folk spela precis hur de vill och faktiskt inse att man kan spela på heeelt olika sätt med samma spelsystem, samma värld, samma rollpersoner och genom att använda exakt samma regler.
Och då ska vi inte nämna det där om att det finns folk som ändrar lite i regler och värld och fortfarande kallar spelet de spelar för det som råkar stå på boken de tagit det mesta ifrån.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Hahahahahaha [ot]

Och varför inte detta troberg? :gremlaugh: :gremblush: :gremblush: :gremblush:

chrull

Helmgast
Take it easy

Bara för att en så svår uppgift som att döda en drake belönas så är man en kobold (aka Lägre stående varelse som uttnyttjar och parasiterar på vår fina kulturella och inte alls elitistiska hobby)?

Men vänta. om du vet det här, då är väl du också en kobold?
Eller ska vi bara glömma grejjen och låta folk spela precis hur de vill och faktiskt inse att man kan spela på heeelt olika sätt med samma spelsystem, samma värld, samma rollpersoner och genom att använda exakt samma regler.
Och då ska vi inte nämna det där om att det finns folk som ändrar lite i regler och värld och fortfarande kallar spelet de spelar för det som råkar stå på boken de tagit det mesta ifrån.
Det inlägg jag skrev var en kontring på att Vitulv skrev att man inte fick hjältepoäng för att döda drakar i nya DoD (vilket jag tolkade som DoD6). Hemsidan är ju officiell och gjord av de som gör böckerna va?

Jag är säkert en kobold (tysk bergsvätte som härstammar från de judar som bidrog till Jesu död, har jag hört).

Snälla, ta det lugnt, är det så farligt att citera en hemsida, och ange källa därefter?

chrull

Stockholm Kartell
Re: Take it easy

nej. men det är fruktansvärt jobbigt att anklaga folk för att vara kobolder och mena det som något negativt.
Att säga att folk som spelar på ett visst sätt är mer seriösa än andra och att hävda att vissa spel spelas av mindre seriösa och rent ut sagt omogna människor.

Och med tanke på vad du har för favoritspel kan man ju gissa varför du kommer med inlägg och så gärna belyser DoDs koboldistiska regelsystem?

Jag hoppas jag gissar fel men jag har sett för mycket sådant på det här forumet tidigare för att orka anta det bästa av alla numera.

Sen är väl inte svaret direkt riktat till dig utan ett försök att ha ihjäl den här debatten som inte kommer leda någonstans alls, har inget med ämnet att göra eftersom den är helt felaktig och är dessutom ett fruktansvärt tråkigt sätt att bete sig i en tråd en nyfiken, och förhoppningsvis blivande rollspelare och forumist startar med en enkel fråga.

chrull - trött och grinig?

Helmgast
Re: Take it easy

Och med tanke på vad du har för favoritspel kan man ju gissa varför du kommer med inlägg och så gärna belyser DoDs koboldistiska regelsystem?
Varför? Jag har släppt det där med att vissa rollspel är bättre än andra. Svaret är att jag gillar att ha rätt när andra har fel. Därför skriver jag sånt. Dessutom, det är du som tolkar det som koboldistiskt, inte jag.

chrull - trött och grinig?
Överreagerande iaf. Men jag är inte långsint.

Helmgast
Re: Då var saken avgjord!

Äh, ta å titta på Eonforumet. Det finns så kallade kobolder där med.

// avatarex, som hoppas att ingen blir arg, då han inte ville va så värst provokativ.

Morgoth

Swashbuckler
Ni är BÅDA löjliga...

Kom igen nu, förfan, så här går väl inte debatt till? "Where did you learn to drive?", liksom.

För det första; ni förstår väl i grund och botten vart ni båda vill komma? Vitulv hävdar att de små konceptuella skillanderna mellan DoD och Eon inte gör att man som Eon-spelare utvecklas till något mer moget... eller? Och avatarex pekar bara ut vad han anser är aspekt som till stor del separerar de två fenomenen på ett konceptuellt plan... eller?

So what, liksom. Om Vitulv ändå erkänner att det existerar konceptuella skillnader mellan artiklarna kan väl knappast avatarex låta bli att rekognisera att Vitulv faktiskt aldrig har menat något annat... eller?

Helmgast
Re: Jag är BÅDE löjlig och dum...

Blir ni jätteupprörda så kan jag ta bort alla inlägg som jag får ta bort, men då får ni säga till snabbt.

Och du, för allas trevnad, skriva ner de akademiska orden. Jag är inte alltför bra på sånt. Även om det är med glimten i ögat (?) som du skriver.

Har jag verkligen varit så dum? Kan ni inte peka på det isåfall.

// avatarex, bättrar sig gärna

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tackar

Tack för tillsägelsen. Faktum är att jag känner mig en aning löjlig så här när det påpekas av utomstående. Nåja, jag har OT:at tillräckligt och troligtvis fått fram min ståndpunkt mer än väl.
Fridens liljor.

/Vulf

Rising

Vila i frid
Närå

"Har jag verkligen varit så dum? Kan ni inte peka på det isåfall."

Närå, men du var provocerande besserwissisk med det där "FEL!!!" och med tanke på att Vitulv är på krigsstigen just nu mot fisförnäma koboldföraktare (han letar ju upp flera veckor gamla Eon-inlägg och börjar fajtas mot inläggsförfattarna!) så förstod man ju att ni två skulle braka ihop. Utan att ni alltså egentligen hade något emot varandra.

Så det är lugna bananer, ingen av er gjorde något egentligt "fel". Jo, en sak; ni drog väldigt mycket uppmärksamhet från stackars guraf. Han ville bara ha något rollspel rekommenderat för sig, och det känns nog lagom kul för honom att hans första inlägg blev en krigszon där gamla forumsrävar jiddrar om ditt och datt långt ovanför hans huvud.

Jag tror att guraf får sisådär lagom roligt när han skall bläddra igenom den här tråden och se att majoriteten av inläggen inte har något med hans fråga att göra.

Man kan OT:a i oss erfarna forumiters trådar hur mycket man vill, men grisodlarnas trådar tycker jag faktiskt man ska ta det lugnt i.

Om guraf läser det här hoppas jag att han ändå stannar på forumet; det är inte alltid trådar ballar ur på det här viset. Förhoppningsvis lyckades du få några bra tips innan tråden for ner i diket.

/Rising
som tycker att avatarex kan lägga sig med gott samvete. Det här var en forumsdispyt utan rötägg. Allt var ett missförstånd.

Helmgast
Ursäkta allt onödigt som skrivits!

Men Han här på forumet har gjort ett rollspel vid namn Fantasy Light. Detta spel har blivit framröstat till bästa nybörjarrollspel i Trobergs Dogmautmaning.

Bästa nybörjarspel
Fanatasy Light
av Rickard "Han" Elimää
Förkunskaper är att ni bör ha sett eller läst Sagan om Ringen. Ta edra första stapplande steg med hjälp av Fanatasy Light, där ordet Light representerar både hur lätt reglerna är att lära sig samt att rollspelet ska kasta lite ljus över vad rollspel egentligen går ut på.
// avatarex, fick nåt vettigt sagt till slut

Morgoth

Swashbuckler
Jo, jag ser nu...

...att det där såg riktigt keff ut. Typ veni vidi vici bla bla bla, känns det lika gärna som att jag skulle kunna ha skrivit.

Den första interjektionen var mest en firestarter. Jag är väl lite löjlig själv, helt enkelt. :gremwink:

Zire

Swashbuckler
Ett bra tips!

Bästa rollspelet!
Åtminstone enligt mig. Det är lätt att använda, och en intressant och framför allt färgrik värld. Det enda (vad jag kan komma på) som verkligen inte fungerar bra i det, är monsterslakt.

- Zire