Nekromanti Vilket rollspel?

Johan K

Gammal & dryg
Ett tipps till

Förutom de spel som tagits upp så kan jag rekomendera SW.
Tror inte att SW beöver så mycket precentation... Fördenlen mded det är iaf att det är enkelt att lära sig, inga svåra regler eller något sådant.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ingenting faktiskt

Vad kan man mer begära?
Ingenting faktiskt. Jag säger som Chrull, varför spelar inte alla M:UA? Det finns ju ingen anledning att spela något annat när man tänker efter :gremsmile:

/Vulf

Vitulv

Det behöver faktiskt lite mer presentation

Det behöver faktiskt lite mer presentation;

SW betyder Star Wars.

/Magentaulv

chrull

Stockholm Kartell
Ja dä gjooorde du! (farbror barbro)

Men jag gissade på att du menade som jag sa, men man kan ju inte låta andra folk tro att du menade vad du sa... :gremsmile:

Jag håller med dig om allt du skriver, och det är banne mig inte varje dag jag säger det.
Och det är väl bra att vi inte är lika som bär eller nått. Jag skulle nog se konstig ut i din muskelbyggnad :gremlaugh:

Men den är ball ändå
Javisst. men nu kommer jag sitta och stirra på den och försöka hitta fler fel nästa gång vi träffas. Vilket, om mina spioner i skriklådan har rätt, bör bli ganska snart?

Men det är nog OT och bör dyka upp i www.rollspel.nu-forumet snart?

Don Chrullo, giving you offers you can't refuse.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Seriöst?

de som hållt på längre än Oldtimer.
Eftersom som du talar om ett svenskt spel, antar jag att vi bara talar om folk i Sverige...

Då är den gruppen väldigt tom på folk. :gremcool:

/Mikael

Helmgast
Fel!

Hjältepoäng för drakar? Jo visst. Inte i senaste DoD men i de äldre versionerna.
FEL!

Det sista sättet att bli bättre med hjälp av hjältepoäng har temporär karaktär och används när en rollperson under ett kort ögonblick vill kunna maximera sina färdigheter eller andra förmågor.
Genom att spendera en hjältepoäng kan en spelare höja sitt färdighetsvärde i valfri färdighet, attack eller parering med 3 FV. Dessa FV försvinner så fort rollpersonen har försökt att lyckas med sin handling.
Det andra alternativet är att rollpersonen spenderar sju hjältepoäng och lyckas automatiskt med sin handling.
En spelledare som vill dela ut hjältepoäng (HP) kan använda följande riktmärken.

Att döda en drake................................................(30 HP)
Att stjäla en stor skatt.........................................(10 HP)
Rädda kungarike från undergång........................(20 HP)
Döda stormonstret..............................................(10 HP)
Rädda sina kamrater från att drunkna i forsen....( 5 HP)

Det är givetvis upp till spelledaren att själv bestämma vilken nivå som han vill lägga sig på för att fördela hjältepoäng. En del spelledare tycker att det är kul med spelare som har många hjältepoäng, andra med spelare som har få.
Från www.riotminds.com

Helmgast

Varför är det så lätt att dö i Eon om man blir träffad?
Eon är ett realistiskt spel. Det är därför man får realistiska skador av vapen. Om du blir stucken med ett svärd i bröstkorgen kommer du inte må speciellt bra, eller hur?
Från www.neogames.se/eon_faq.htm Vad jag menar är att om du hack'n'slashar i Eon så kommer du dö. Förutsatt att du inte bara slåss mot en vätte i taget.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Om du är helt ny på området så kika på Drakar och Demoner, lättlärt och redigt skrivet, och alla som har sett nån fantasy-rulle har ett hyffsat grepp om spelvärlden. Dessutom är det många andra som spelar det spelet, så du kommer snabbt att hitta andra att diskutera regler och sådant med.

I butikerna finns också Mutant:Undergångens Arvtagare, även det ett helt funkis spel, även om världen kan vara lite bökigare att komma överrens med i början.

Några andra har föreslagit Eon som "mognare" och "bättre", håll dig borta från det spelet, bökigt och krångligt, ochinget får man för allt besvär. Spelvärlden är rätt hyffsad men den kommer du nog ändå inte att ha så mycket nytta av som absolut nybörjare.

Krille

Super Moderator
Ännu ett tips

Kan Oldtimer göra reklam för Dunder&Drakar så kan väl jag göra reklam för Västmark (klicka här). Andra utgåvan är gratis och kan laddas ner från sidan, medan tredje utgåvan finns som bok.

Det är fartfyllt, snabbt och äventyrligt, och har man uppskattat minst en variant av Robin Hood, hängt framför Ivanoe varje nyår eller sett Ronja Rövardotter så lär man snabbt känna igen sig och uppskatta Västmark.

Troberg

Sinister eater
Re: Ännu ett tips

Det är fartfyllt, snabbt och äventyrligt, och har man uppskattat minst en variant av Robin Hood, hängt framför Ivanoe varje nyår eller sett Ronja Rövardotter så lär man snabbt känna igen sig och uppskatta Västmark.
Eller om man gillar lättklädda flickor med otypisk bak. :gremgrin:

Krille

Super Moderator

"Eller om man gillar lättklädda flickor med otypisk bak."

Nu blandar du ihop spel igen. Playelf och Västmark är inte samma spel. Det kan ju vem som helst se.

Och jo, det finns faktiskt en skillnad på de små Tuvorna

Troberg

Sinister eater

Nu blandar du ihop spel igen. Playelf och Västmark är inte samma spel. Det kan ju vem som helst se.

Och jo, det finns faktiskt en skillnad på de små Tuvorna
OK, det finns en skillnad. Jag har dock inte lyckats se den... :gremgrin:

Sorry, kunde inte missa chansen till ett slag under bältet, speciellt inte när frågan redan är under bältet.

Krille

Super Moderator

"OK, det finns en skillnad. Jag har dock inte lyckats se den..."

Tsstsstss... inte tillräckligt uppmärksam, märker jag? :gremwink:

PAX

Jordisk Äventyrare
Drakar och Demoner !!!

Har du möjlighet att köpa någon av de äldre versionerna av Drakar och Demoner så ta den chansen. Finns mycket äventyr och bakgrundsböcker att läsa och spelet är bra som nybörjarspel.

Jag själv började där... och håller på fortfarande...

Kolla även in rollspelsmuseumet där du kan läsa om de tidigare svenska rollspelen. Länken jag har verkar dock inte fungera. Kanske någon annan vet rätta adressen just nu.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nämnas bör...

...att dessa regler var högst provisoriska regler för att spela utan yrkesnivåer, inte ordentligt speltestade och nu inaktuella i och med expertreglerna.

Vitulv

Va?

Hmmm... Jag letar och letar men hittar inte den här texten någonstans i regelboken. Hjälp mig.

Vitulv

Från www.neogames.se/eon_faq.htm Vad jag menar är att om du hack'n'slashar i Eon så kommer du dö. Förutsatt att du inte bara slåss mot en vätte i taget.
Och? Om man spelar s.k. "Hack ´n Slash" (vad är det för fånig benämning förresten) i DoD så dör man också, om man inte springer omkring och hugger ihjäl bönder vill säga. Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Jag har aldrig sagt att Eon är ett oseriöst spel. Det enda jag har sagt är att det inte är mer seriöst än något annat spel. Reglerna är realistiska (nåja), visst, men de omöjliggör inte hack ´n slash. Jag har i varje fall lyckats leda äventyr med mycket strid om det är det som är definitionen.
Vad vill jag komma fram till? Jo, Eon lämpar sig precis lika väl som DoD för Hack ´n Slashande - oavsett reglerna.

/Vitulv - som misstänkte att det skulle dyka upp rabiata människor och försvara sitt favoritspel trots att jag inte kritiserat det.