Nekromanti Vilket spel/system?

w176

Förlorad dotter
  • Tid: Nutid, 1900ral, framtid eller alternativ nutid.
  • Rollpersonerna skall vara besatta av demoner eller likande och få krafter från det. Demonerna spelas av andra spelare och sl.
  • Rollpersonerna skall jobba för någon organisation, kult, kyrka, militären, sjukhus vad som helst.
  • Spelvärlden ska ha någon slags kosmologi med övernaturliga varelser.
  • Spelsystemet ska en viss friformar sl inte känna sig speciellt nedtyngd av.
  • Medan vissa spelare som får en känsla av trovärdighet av spelsystemet ska tycka det ger dom de dom vill ha.
  • Spelvärlden skall vara cool och gripande, eller så pass nära vår att den blir obehaglig.
  • Spelet ska spelas som längre kampanj.
  • Spelledaren hoppas på en delvis immersionstisk agenda, eller på annat sätt emotionellt berörda. Gestaltning i fokus.
  • Ingen i gruppen vill ha ett för narrativstiskt styrande spelsystem.

GnomviD

Heresiark
Unknown Armies kan vara värt att kika på. Det är modern skräck á la Dresden Files + Delta Green. Intrycket jag får är att det bör kunna klaffa lite granna med dina kriterier: Det finns en kosmologi, besattheten kan man lösa genom att modda avatars litegranna, världen är väldigt skön och madness-systemet fokuserar på rollpersonerna.
Nu har jag iofs varken spelat det eller mer än skumläst fluffen, så utöver madness-reglerna uttalar jag mig inte om reglerna.
Kurt Wiegel gillar det, iaf

Snow

Swashbuckler
Gurgehs Millenium kanske? Man får en del att göra själv men systemet är rätt trevligt. Världen är som Sandman + American gods + Hellboy. Eftersom det inte finns massor av världsmoduler får man komma på de flesta detaljerna själv. Jag har för mig att i äventyret "Förbannelsen" ingår en hel del platser i London.

http://kaleidoskop.se/millennium/

Man kan alltså spela en helt vanlig människa också. Besättning leder dock ofta snabbt till att människans själ trängs ut och förstörs så att demonen får ännu ett skal att klä sig i, så de reglerna får du nog modifiera.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Avdelning självreklam, Bortom: Lögnens slöja. Du finner i stort sett alla saker där du listade (nutid, tre fraktioner finns beskrivna i grundreglerna, behagligt för friformare samtidigt som regelryttare också kan trivas, den är nära vår, kan spelas som längre kampanj och fokus ligger på gestaltning).

Vad som inte uttryckligen finns i grundreglerna är regler för hur man hanterar besatta personer eller djupare beskrivning av kosmologin, även om demoner givetvis finns (utan det kommer först att beskrivas i Gaias hjärta).

Du kan ladda ned reglerna gratis (och lagligt) här och se om det är något för dig.

cogitare

Swashbuckler
Jag gillar WoD och rekommenderar det.

Grundboken tillsammans med WoD Inferno ger ett bra systemstöd för att vara besatta av demoner (och reglerna för demonbesättning kan ju användas analogt för att vara besatt av något annat).

Det finns ett gäng övernaturliga varelser automatiskt i kosmologin.

Reglerna är relativt bantade och striderna är snabba och enkla. Mycket av färdighetsslag kan man lätt skala bort och bara se till värdet på lämplig färdighet och avgöra om handlingen lyckas baserat på detta.

Settingen passar bra till många av dina kriterier.

C.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
cogitare said:
Jag gillar WoD och rekommenderar det.
Jag ska sticka ut hakan lite på det här WoD-hatande forumet och säga detsamma. WoD-systemet är snabbt och flexibelt om man har vett att inte grotta ner sig i specialreglerna för varje färdighet, och man kan ofta jäkligt enkelt improvisera inom systemets ramar. Systemet simulerar sånt som behöver simuleras i den grad det behöver simuleras (vem fan behöver ett detaljerat konfliktsystem för diskussioner? Diskuterar gör amn ju in-character!) och håller sig undan annars. Systemet kan döljas när man vill det.

w176

Förlorad dotter
Unknown armies har jag försök ta mig en titt på men personen i bekantskapskretsen som äger det har flyttat, och vissa vikar på internet verkade det inte seglat in i.

Men finns det något bra att modda från ska jag titta.

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Jag ska sticka ut hakan lite på det här WoD-hatande forumet...
Jasså, jag visste inte att det var ett ogillat (eller tom. hatat) system och spel? :gremsmile:

Det måste vi ändra på!

Ungefär som du skriver så kan man köra spelet ganska regeltungt (särskilt om man samlar på sig supplement som Armory eller Armory Reloaded) om det är något man gillar eller så kan man skita i det och ändå inom systemets ramar köra mer regellätt och tom. strunta i vissa tärningsslag och bara säga att RP X lyckas med att dyrka upp dörren då han har Larceny 4.

C.

w176

Förlorad dotter
Jag gillar WoD och använder det ju för nuvarande VtR kampanjen.

Ska sneglar på inferno boken, den och second sight skulle kunna ge mig vad jag vill ha. Men jag skulle behöver slänga ut alla vampyrer och magiker och vovvar med mera också.

Har inte infernoboken en cool kosmologi så blir det inte så mycket kosmologi kvar.

Alternativet vore ju att köra wodsystemet med en kosmologin från någon annan bok.

Jag håller med er. Wod gör det de ska ch nu efter den här kampanjen kommer alla vara bekant med det. Så det har helt klart fördelar.

krank

w176 said:
JSka sneglar på inferno boken, den och second sight skulle kunna ge mig vad jag vill ha. Men jag skulle behöver slänga ut alla vampyrer och magiker och vovvar med mera också.
Är inte det lite grejen med nya WoD - lite mer modulärt, lite mer "ta vad du vill ha, skit i resten"? Jag har själv skissat på en mortalskampanj som mer eller mindre bara skulle använda WoD-grundboken, inga vampar, vovvar eller vävare (magiker alltså, men "vävare" passade bättre).

krank

w176 said:
Jo, och det är skribra m du inte vill ha en kosmologi med metaplot och shit.
Inte från spelet, iaf =) Skapandet av kosmologi och skit är ju (för mig) det göttiga i att skriva/skapa/spelleda rollspel - så till den milda grad att mitt kommande Scriptura just bara i stort sett består av kpsmologi och metaplot =)

cogitare

Swashbuckler
Jag har både Inferno och 2nd Sight hemma. Inferno har jag bara bläddrat lite i men 2nd Sight har jag läst och tycker den är ganska bra.

Du vill inte ha vampyrer, magiker och woffar? Så bara skit i att ha med dem i din värld? WoD ger ju grunden sas. med den mörka samtiden som är en spegling av vår värld men ändå inte. Om du väljer att befolka den med besatta, Prometheans, Vampyrer eller alla ovan är ju helt upp till dig. Det är ju det fiffiga med nWoD som jag ser det.

Det finns ju andra böcker som ger alternativa supers som t.ex. Antagonists som man kan använda som antagonister eller allierade till spelarna?

C.

MrG

Swashbuckler
Shit, den här kampanjen har jag ju nästan redan spellett, eller i alla fall så här mycket av checklistan:

XTid: Nutid, 1900ral, framtid eller alternativ nutid.
XRollpersonerna skall vara besatta av demoner eller likande och få krafter från det. Demonerna spelas av andra spelare och sl.
•Rollpersonerna skall jobba för någon organisation, kult, kyrka, militären, sjukhus vad som helst.
XSpelvärlden ska ha någon slags kosmologi med övernaturliga varelser.
XSpelsystemet ska en viss friformar sl inte känna sig speciellt nedtyngd av.
XMedan vissa spelare som får en känsla av trovärdighet av spelsystemet ska tycka det ger dom de dom vill ha.
XSpelvärlden skall vara cool och gripande, eller så pass nära vår att den blir obehaglig.
xSpelet ska spelas som längre kampanj.
XSpelledaren hoppas på en delvis immersionstisk agenda, eller på annat sätt emotionellt berörda. Gestaltning i fokus.
XIngen i gruppen vill ha ett för narrativstiskt styrande spelsystem.

Lilla x är lite relativt, dryga halvåret, kring tjugo speltillfällen tror jag.

Så min systemrekomendation är denna:
Friform!
Vi körde på hundra poäng som spelarna (både de som spelade människor och de som spelade deras demoner) fick sätta ut. De markerade vad de var bra på jämnfört med gemene man. Och poängen var tillgängliga för både spelaren av männsikan och den som spelade dess demon.
Utöver det fick demonerna ett vapen var och två krafter var som de själva fick formulera, dessa drevs av Mana, för varje Mana kunde de använda en kraft en gång.
Ny Mana fick männsikorna/demonerna när dess motpart gjorde något ondskefullt (vilket var relaterat till att de hade sina krafter från Satan.
Världen var idag (fast då, 1997 tror jag det var), det fanns en himmel och ett helvete som stred. Demonerna var själar i helvete minst hundra år gamla som fick en chans till att vandra på jorden igen och hintar om belöningar om de klarade uppdraget. De hade fiender i form av änglar, men de figuerarde mest i utkanten.
Spelarna av demoner och människor spelad vid vart annat tillfäller (i alla fall i större delen av kampanjen) när tillfället tog slut föll rollerna in i dvala och de andra spelarna tog vid från den platsen i handlingen vid nästa speltillfälle.
Det gjorde att demonerna hade ett uttalat uppdrag (skaffa ett barn som fötts en viss natt i Stockholm) medan människorna mest försökte förstå vad som hände med dem.
Ibland slog jag eller spelarna en d20 också om det kändes osäkert om nått skulle gå bra eller dåligt, högt dåligt, lågt bra...

En av mina mer lyckade kampanjer och systemmässigt tror jag att jag valde helt rätt i att inte göra mer system till den.

-Gunnar (som idag skulle vilja göra samma kampanj en gång till, det bara saknas tiden)