Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
Om inte äventyret är hopplöst linjärt så återstår ett stort kreativt arbete för SL, även om många sanningar om världen är definierade. Det färdiga äventyret är mest en stabil plattform att stå på, enligt mig.För mig personligen är den kreativa sidan enormt viktig och jag skräms lite av tanken på att det finns spelgrupper där man bara har en SL som bara kör köpta äventyr med så lite eget skapande som möjligt (Inte för att det för att det på något sätt är fel att spela så).
Bra uppdelat. Idealet för mig är när ett äventyr har ungefär lika delar av alla punkterna (kanske aningen mindre av punkt 2).Bryter man ner det hela ytterligare, så kan man tänka sig följande förenklade modell:
1. OSR-spel presenterar ingen eller en väldigt komprimerad sanning om spelvärlden. Alternativ presenteras ofta i form av tabeller. Det valbara eller framslumpade är en poäng i sig. Sanning i spelvärlden är helt eller delvis något som kan genereras. Det som är möjligt finns med i tabellerna. De som spelar uppmuntras dock ofta uttryckligen att plocka isär och skapa eget. Det är alltså inte spelskaparen som sitter på sanningen, han eller hon presenterar bara några väl valda förslag.
2. I indiespel finns det ofta ingen eller en väldigt komprimerad sanning om spelvärlden. Det man får är istället koncept och verktyg för att forma sanningen. En del av det som kan betraktas som sanning (eller utgångspunkter?) ligger även i den tydliga avgränsningen. Indiespel handlar i regel inte om ”allt möjligt” i en spelvärld. Mekanikerna stödjer istället något specifikt, som att vara musgardister eller vara drakdödare.
3. Tradspelen har ofta utförliga och mer definitiva sanningar. Det handlar ofta om skönlitterärt präglade beskrivningar utspridda över flera eller många böcker. Spelskaparen uppträder då i rollen skönlitterär och allvetande författare. Köparen av spelet får därmed en mer eller minde färdig sanning. Att på djupet förstå spelvärlden kan dock vara tidskrävande. Ju fler böcker man köper, desto mer sanning får man tillgång till.
Jag är fullt medveten om att detta är en grov förenkling och att det finns undantag. Dessutom är många spel hybrider och lånar drag från olika inriktningar. Men för mig är det intressant att få syn på de olika skrivsätten. Alla har sina poänger, men det är högst väsentligt att de är olika.