Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
- Kurt Simyager arbetar som glasblåsare i Krickdala. Han tillverkar förunderliga vaser och statyetter till aristokratin, liksom linser och prismor som kan användas både i glasögon och för att studera stjärnorna.
Kurts familj, som under kejsardömets tid tillhörde glasblåsargillet, har i alla tider haft ett hemligt förbund med vissa visirsnokar; i utbyte mot att familjen har försett ormarna med information och hjälpt med annat — bland annat andra smådjur som föda — har ormarna lärt dem diverse förbjudna besvärjelser.
Kurt Simyager färdas med det dömda skeppet S/S Liriope tillsammans med Valeria Frost — han är ansvarig för hennes teleskop och vetenskapliga utrustning. Han är sektens ledare i den mån den har en sådan utöver ormen.
*
- Nairazada Den Oliknande är en trollkunnig visirsnok som bor i hålorna och tunnlarna under ett av amfibiekejsardömets förfallna postkontor ett par dagsresor väster om Krickdala. Nairazadas familj har samarbetat med salamanderfamiljen Simyager sedan före kejsardömets fall; samarbetet pågår fortfarande. En gång i tiden ville Nairazada få världslig makt, men numera är hon mest intresserad av att bli klar nog i sinne och tankar att kunna koncentrera sig på att skriva en diktcykel där hon förmedlar den livssyn och visdom hon har samlat på sin under sitt långa liv. För att göra det har hon sänt Kurt Simyager och ett par andra av sina lakejer norrut, med hennes ännu bultande hjärta; det är en del av en besvärjelse som hon hoppas kommer dämpa den så kallade drakdoftens inflytande på henne.
*
Jag undrar lite grann vad Kurt Simyager har för konkret intresse av att ha att göra med snoken? Vad är det för passion som driver honom. Något som har att göra med glasblåseriet, eventuellt -- men vad?
Jag tycker också att han behöver något som gör honom älskvärd och lite sorglig. Kanske något så enkelt som att han delar ut glaspärlor till barnen på fartyget? Min dotter tittade liksom på teckningen och sa: "Han ser ut som en skurk. Är han en skurk pappa?"
Last edited: