Nekromanti Vita vovven spränger WOD.

Staffan

Myrmidon
Re: Exalted metaplot (spoiler Time of Tumult)

Men... Exalted är inte WoD så vitt jag vet. Rätta mig om jag har fel.
Jag tog mest upp det som ett exempel på vad jag hellre vill se i metaplotväg.

Sen finns det ju iofs kopplingar mellan WoD och Exalted om man vill se dem, men själv ser jag Exalted som helt skilt från WoD.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: About f*cking time!

Själv tycker jag att Vampire använder sig av verkligheten på ett bättre sätt.

Och jag håller kort och gott inte med. CoCs mytologi blandas in i verkligheten, men är fortfarande oavhängig verkligheten. Vare sig med eller utan mythos vet du hur den ser ut, bara genom att titta ut genom fönstret.

WoD placerar vampyrer som presidenters medhjälpare, historiska kulturpersonligheter och andra gestalter och påverkar således verkligheten på ett plan som inte CoC gör. Självklart kan CoC också göra det, om nu Cthulhu skulle vakna till exempel, men oavsett om han vaknar eller inte så kommer verkligheten förbli verkligheten.

Cthulhus mormor är inte förklarad som påven Alexander III, till exempel.

Troberg

Sinister eater
Re: Tidslinjer

Om WW hade ställt upp en tidslinje i WoD och förklarat att 1999 kommer assamiterna att förändras på det här sättet och 2001 kommer Gangrel att lämna Camarillan hade jag också betraktat det som bakgrundsmaterial.
Och framför allt skulle den tidslinjen presenterats från början. Då skulle supplementen funkat för att detaljera en känd bild.

*Stereotypa fördomar on*

Nu använder de i stället samma försäljningsknep som man använder för att få hemmafruar att glo på tusentals avsnitt av Glamour.

*Stereotypa fördomar off*

Man planterar en känsla av att man måste ha mer för att se hur det går, för att hänga med, även om det som händer är insignifikanta pseudohändelser (sorry Vitulv, kunde inte hålla mig). :gremgrin:

Det är lika ful marknadsföring som att låta folk prova hasch för att locka in dem i ett långvarigt beroende av tung narkotika.

Det är föraktansvärt.

Det är när spelvärlden FÖRÄNDRAS från det som står i grundreglerna som det blir problem!
Tillåt mig försöka förtydliga.

Vi talar alltså inte om förändring längs spelvärldens tidsaxel. Självklart får spelvärlden ha en historia som är levande.

Det vi talar om är när man förändrar de förutsättningar som spelvärlden bygger på. När grundboken är otillräcklig för att det i supplement sker ändringar som inte klargjorts i grundboken och som motsäger grundboken. När spelvärlden ändras under spelets produktionscykel i stället för under spelvärldens från början fastslagna historia.

Troberg

Sinister eater
Re: Nyskapande idéer i Vampire

Det var länge sedan jag läste Star Wars, men vad jag minns så har det inte samma degenerationsskala. En ond handling ger ett Dark Side Point, oavsett hur många Dark Side Points man redan har skaffat sig. Vampire påvisar på ett tydligare sätt Bestens övertagande genom att varje steg neråt medför en större villighet hos karaktären att göra "onda" handlingar. En gammal idé måhända, men förändrad på ett innoverande sätt.
Låter precis som en grövre version av Pendragon tycker jag.

Något som jag är förvånad att han inte tar upp är att Vampire har två personbeskrivare - en som beskriver rollpersonens inre tankar och en som beskriver rollpersonens uppträdande utåt. Eller finns det i något annat rollspel också?
Inte exakt så, men många spel har andra mekanismer för att bygga upp samma effekt.

Sedan har jag iofs aldrig gillat den uppdelningen. Antingen har man en personlighet, eller så accepterar man att man kan ha andra ansikten utåt och har ett godtyckligt antal. Två känns konstlat.

Troberg

Sinister eater

Cthulhus mormor är inte förklarad som påven Alexander III, till exempel.
Nej, alla vet att det är Tipper Gore som är Cthulhus mormor.

Stolpmeister

Warrior

"WoD placerar vampyrer som presidenters medhjälpare, historiska kulturpersonligheter och andra gestalter..."

Det där är kort och gott inte längre sant. Vampyrer som härskar över världen från skuggorna (eller till och med utanför dem, i vissa fall) och omfamnar kändisar är ett bagage från Second Edition som Revised gjort sig av med sedan länge. Jag tycker att Revised gjort ett väldigt bra jobb med att måla upp vampyrer som oinnovativa, statiska varelser som parasiterar på verkligheten, men som inte förändrar den.

- Diomedes

Troberg

Sinister eater

Det där är kort och gott inte längre sant. Vampyrer som härskar över världen från skuggorna (eller till och med utanför dem, i vissa fall) och omfamnar kändisar är ett bagage från Second Edition som Revised gjort sig av med sedan länge. Jag tycker att Revised gjort ett väldigt bra jobb med att måla upp vampyrer som oinnovativa, statiska varelser som parasiterar på verkligheten, men som inte förändrar den.
Precis sånt jag inte gillar. Man ändrar grundförutsättningarna för spelet på ett oannonserat sätt. Fult.

Varför är det så hemskt att planera från början nu för tiden?

Eksem

Champion

"Precis sånt jag inte gillar. Man ändrar grundförutsättningarna för spelet på ett oannonserat sätt. Fult."

Jämfört med vad som hänt i Mutant och Drakar och Demoner är ju Vampires förbättring ingenting i jämförelse. Jag menar, Chronopia eller Mutant RYMD, DÄR snackar vi om att ändra grundförutsättningar! Eller magisystemet mellan olika Stormbringerversioner osv. Det kanske inte faller dig i smaken, men dels är det vanligt och dels förstår jag inte varför man ska behålla något dåligt bara för att, liksom.

entomophobiac

Low Prep High Play

Det där är kort och gott inte längre sant. Vampyrer som härskar över världen från skuggorna (eller till och med utanför dem, i vissa fall) och omfamnar kändisar är ett bagage från Second Edition som Revised gjort sig av med sedan länge.

Då har du ju redan där en omvälvande förändring av spelet, som tydligen då gör att många gamla moduler blir totalt värdelösa om du använder Revised. Och plötsligen har du själv gett mig det bästa exemplet för varför jag ogillar spelet :gremgrin:

entomophobiac

Low Prep High Play

Jag menar, Chronopia eller Mutant RYMD, DÄR snackar vi om att ändra grundförutsättningar!

Fast Chronopia annonserades ut som en NY spelvärld, precis som RYMD var ett fristående spel med egna förenklingar av reglerna från Nya Mutant...

Stormbringerreglerna däremot; tja. Vad ska man säga... Chaosium har en tendens att flytta om och möblera lite hur som helst i olika utgåvor av sina spel. (Även om också andra företag gett ut både Stormbringer och Cthulhu.)

Stolpmeister

Warrior

Precis som allt annat är väl det här också en smaksak. Uppenbarligen tycker du och troberg att det är mer lajbans att sätta bomull i öronen och inte lyssna på lösningar till dåliga idéer än att dras med de dåliga idéerna för all evighet. Det får stå för er, men själv avstår jag helst.

- Diomedes

entomophobiac

Low Prep High Play

Uppenbarligen tycker du och troberg att det är mer lajbans att sätta bomull i öronen och inte lyssna på lösningar till dåliga idéer än att dras med de dåliga idéerna för all evighet. Det får stå för er, men själv avstår jag helst.

Då kan ju spelmakarna inleda med att utesluta de dåliga idéerna redan från början, eller sätta verktygen i mina händer för att sålla bland idéerna och själv välja ut vad jag tycker är bra.

Det verkar som att du tycker om omfattande förutbestämda handlingar, som dessutom förändras med varje ny utgåva, men där avstår helst jag.

Stolpmeister

Warrior

"Då kan ju spelmakarna inleda med att utesluta de dåliga idéerna redan från början..."

Nu ger jag fanimig upp, för nu är du bara korkad. Du vet alldeles utmärkt väl (eller ok då, du borde veta) att Vampires nuvarande författare inte är samma människor som skapade Vampire från början. Spelet har existerat i tolv år. Är du verkligen så konspirationslysten att du allvarligt tror att WW följer någon slags lömsk marknadsstrategi där de startar ett spel där de medvetet lagt in en massa dåliga idéer för att tjäna pengar på ett uppdateringar av spelet som fixar de idéerna?

Nu när jag tänker efter så är det inte första gången jag hört den konspirationsteorin här på rollspel.nu. Jag visste väl att det var en dålig idé att diskutera Vampire här.

- Diomedes

Troberg

Sinister eater

Precis som allt annat är väl det här också en smaksak. Uppenbarligen tycker du och troberg att det är mer lajbans att sätta bomull i öronen och inte lyssna på lösningar till dåliga idéer än att dras med de dåliga idéerna för all evighet. Det får stå för er, men själv avstår jag helst.
Jag kan inte svara för någon annan men jag föredrar att undvika de dåliga ideerna från början och göra det rätt direkt.

Jag kan inte se något vettigt argument för att det skulle vara bättre att först klanta sig och sedan behöva patcha det.

Troberg

Sinister eater

Du vet alldeles utmärkt väl (eller ok då, du borde veta) att Vampires nuvarande författare inte är samma människor som skapade Vampire från början. Spelet har existerat i tolv år.
Hört talas om att ge författarna riktlinjer att följa?

Är du verkligen så konspirationslysten att du allvarligt tror att WW följer någon slags lömsk marknadsstrategi där de startar ett spel där de medvetet lagt in en massa dåliga idéer för att tjäna pengar på ett uppdateringar av spelet som fixar de idéerna?
Tja, funkar ju fint för Microsoft, så varför inte?

Vad de gör är fult. Har man klantat sig så till den grad att man vill ändra spelvärlden grovt så finns det två vägar att gå. Antingen biter man ihop och gillar läget och fortsätter som det är, eller så gör man en ny produkt som går under ett nytt namn. Patchar är där för att fixa småsaker, inte för att vrida om allt så fort en författare fått en ide som inte passar in.

Nu ger jag fanimig upp, för nu är du bara korkad.
Som jag uppfattar det så är det du som inte kan skilja på en dynamisk, men dokumenterad spelvärld och en instabil spelvärld.

Dessutom så är en del här känsliga för ordet korkad, se diskussionen om hulken på kulturforumet. Det kan kanske vara bra att undvika det.

Troberg

Sinister eater

Jämfört med vad som hänt i Mutant och Drakar och Demoner är ju Vampires förbättring ingenting i jämförelse.
Japp, och om jag hade bestämt så skulle de gått under andra namn.

entomophobiac

Low Prep High Play

Nu ger jag fanimig upp, för nu är du bara korkad.

Korkad är jag, men ge inte upp, för det är nu det börjar bli roligt :gremwink:

Nu när jag tänker efter så är det inte första gången jag hört den konspirationsteorin här på rollspel.nu.

Jag tror inte det är någon konspirationsidé eller ens en försäljningstaktik. Jag tror det är vad de vill att deras spel skall vara, alternativt hur de olika författarna vill att spelet skall vara.

Men säger det inte en del att skaparen hoppat av hela projektet? Mark är inte längre delaktig i Vampire. Jag vet inte vad han hade för anledning för detta, men jag kan tänka mig att han helt enkelt inte längre kände igen sig i sin egen produkt. Ungefär som jag inte känner igen spelet mellan olika utgåvor.

Det handlar om att göra grundboken dynamisk. Att ge spelet så mycket utrymme redan från början att supplementen verkligen blir just det - supplement. Tillägg som ger nya möjligheter; inte tillägg som gör det möjligt att köpa fler tillägg.

Själva köpkonspirationen etc. bryr jag mig föga om. Jag tycker själv det är kul att köpa moduler till många spel, utan att jag känner mig lurad om de kanske håller låg kvalitet emellanåt. Alla spel har sin genuina charm. Det är bara det att V:tM och övrigt WoD har blivit så omfattande att jag måste köpa moduler för att fatta vad den insatta eliten pratar om. Då har det också gått för långt, och spelet har tagit ett stort steg i fel riktning.

Jag visste väl att det var en dålig idé att diskutera Vampire här.

Som nog Ymir kan intyga: det var en dålig idé att diskutera Vampire/WoD med mig :gremgrin:

Fast egentligen tycker jag nog detta har varit bland de intressantare diskussionerna på länge, och när du slutar ge upp så är jag redo att fortsätta.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Supplementitis [EDITED]

Visst!

Det finns säkert bra rollspel där de flesta regler inkluderas i själva regelboken men oftast tillkommer böcker som behandlar arketyper, fenomen, utrustning och liknande som måste beskrivas med nya regler. Varför gnäller folk om detta? Var tacksam i stället för att spelet utvecklas.

Sämsta exemplet är väl de regelböcker som hänvisar till regler i kommande produkter... som dyker upp... någon gång i framtiden... om man har tur...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Supplementitis [EDITED]

Sämsta exemplet är väl de regelböcker som hänvisar till regler i kommande produkter... som dyker upp... någon gång i framtiden... om man har tur...
Ja, sannerligen! Det är i mitt tycket det första tecknet på att ett rollspel är riktigt, riktigt dåligt och en av anledningarna till att jag slutade spela Eon.

/Vulf