Nekromanti Walium målar med mörka färger

walium

Ganska töntig, faktiskt
En kampanj till Neotech ledde till vidare funderingar kring hur de framtidsrollspel jag har egen, personlig erfarenhet av är uppbyggda. Jag fann att det saknades rätt mycket information om hur samhället förändrats för den vanlige medborgaren och orsakerna till detta. Däremot pratades det väldigt mycket om hur företagen tagit över allt, vilka teknologiska förändringar som skett och vilka häftiga nya vapen som finns. Alla bor i städerna, klyfterna har ökat, befolkningen växer explosionsartat. Man sätter upp en massa förutsättningar som man sedan egentligen aldrig följer upp. Vilka händelser ledde fram till världen av idag? Hur verkar och lever den vanliga människan? Vad har hänt med resten av världen förutom Europa och USA? Vad har hänt med FN?

Det verkar som om upplägget mest verkar vara något i stil med att världen är som ett mörkt framtids Vilda Västern så det är bara att plocka upp sin pickadoll och skjuta. Varför är det så våldsinriktat? Det verkar ju som om världen mest används som en ursäkt för att få använda nya och häftiga vapen och tekniska grunkor. Jag vill inte ha 50 sidor med stridsregler och vapen, jag vill ha information om världen och hur den kunde bli som den blev. Om jag är tvungen att klura ut detta själv så ska ni baske mig få hjälpa till.

Krille

Super Moderator
Krille censurerar

"Varför är det så våldsinriktat?"

Därför att det är ett rollspel.

Hur många fantasyspel innehåller den information som du efterlyser? Hur många rollspel över huvud taget?

Sett ur det ljuset så är det inte så underligt att framtidsrollspel ser ut som de gör: man presenterar en ball miljö med häftiga äventyrs- och kampanjuppslag och en klase med resurser för att lösa problemen man ställs inför, emedan det är precis det som i princip alla rollspel innehåller. Klyftorna i samhället finns där av samma anledning som Talpa-klanen hatar Brujahahahaha-klanen eller alver hatar dvärgar: det ska finnas en konflikt att bygga äventyr kring. Vapnen finns där av samma anledning som discipliner eller besvärjelser - man behöver något att skjuta slempropparna i bitar med. Och vardagslivet för allt utom coola cyberpunkare finns inte där av samma anledning som vanliga dödligas liv inte beskrivs i Vampire eller att det inte finns någon Bonde-klass i AD&D. Det faller utanför spelets ramar och är därmed totalt ointressant.

"Om jag är tvungen att klura ut detta själv så ska ni baske mig få hjälpa till."

Vaddå får? Får gör man kebab av.

Troberg

Sinister eater
Re: Krille censurerar

Därför att det är ett rollspel.

Hur många fantasyspel innehåller den information som du efterlyser? Hur många rollspel över huvud taget?
Jag håller nog med Walium här. Visst, det finns ett behov av konflikt, men måste vartenda spel se ut som en porrfilm för vapenfetishister? Kan man inte variera lite? Måste man ha vapenlistor med 200 olika vapen och 30 olika varianter på ammunition för varje kaliber? Måste varje mörk framtid vara mörk för att alla skjuter på varandra?

Nej, jag vill se lite nya tankar.

Vaddå får? Får gör man kebab av.
Var inte så säker på det. På de flesta svenska kebabställen är det "Äkta kebab gjord av äkta svenskt nötkött" (från en äkta reklamaffisch). Det låter som falsk marknadsföring tycker jag. Jag har ätit äkta kebab och den liknar inte alls den svenska (som iofs också är god, men inte äkta).

Krille

Super Moderator

"Måste man ha vapenlistor med 200 olika vapen och 30 olika varianter på ammunition för varje kaliber?"

Och skillnaden mellan det och ett normalt stårytelling- eller fantasyspel är...? Huruvida ett spel innehåller 200 nya vapen, besvärjelser eller disciplines spelar mig föga roll, IMHO.

"Nej, jag vill se lite nya tankar."

Dito, men det jag ville ha fram var att de mörka framtidsrollspelen inte var unika. De är lika insnöade som de flesta andra rollspel på det som de handlar om. Cyberpunken har sina vapen, urbanisering och samhällsklyftor. Fantasyn har sina besvärjelser, onda trollkarlar och rasklyschor. Stårytellingspelen har sina disciplines, intriger och klanhysteri. Samtliga ignorerar fullständigt vardagslivet i Bangladesh, Långtbortistan eller Skövde.

Så visst, gärna fram med nya tankar, men begränsa det inte till de mörka framtidsspelen. Tänk gärna nytt på de gamla insnöade genrerna, som är i minst lika stort behov av nytänkande.

Troberg

Sinister eater

Och skillnaden mellan det och ett normalt stårytelling- eller fantasyspel är...? Huruvida ett spel innehåller 200 nya vapen, besvärjelser eller disciplines spelar mig föga roll, IMHO.
Till viss del håller jag mer, men de andra varianterna har oftast något annat också som bär upp konceptet (kanske inte ren fantasy, men...). Mörk framtid har så stor potential som slarvas bort helt när man gör en värld vars enda koncept är massor av pang-pang och cool teknologi.

Det går att göra världar som är annorlunda och inte baserade på action. GURPS har flera exempel, tex Illuminati, Prisoner och Riverworld. Min tanke på att spela i en totalitär värld i stil med Kallocain eller 1984. Det finns så mycket man kan göra om man bara vill försöka.

Så visst, gärna fram med nya tankar, men begränsa det inte till de mörka framtidsspelen. Tänk gärna nytt på de gamla insnöade genrerna, som är i minst lika stort behov av nytänkande.
Japp.

Duddmannen

Hero
Duddmannen lägger sig i

men måste vartenda spel se ut som en porrfilm för vapenfetishister?
Ja, om man vill göra spel som folk spelar. Ok, alla spelmakare kanske inte vill sälja sina spel till vem som helst. Det kanske finns konstruktörer som bara vill ha "seriösa" rollspelare. Sådana som inget hellre vill än att låta sina karaktärer sitta i ett rum och diskutera filosofi. Men om man vill sälja/sprida sitt rollspel till så många som möjligt så måste man se till att det finns element i spelet som tilltalar så många som möjligt. Ett SÄKERT kort är strid och vapen. Ett spel som uppenbarligen är fokuserat på vapen tilltalar fler än spel som inte är det, eller i vart fall inte ger det intrycket.

Porr säljer --> Vapenporr säljer --> Rollspel med mycket vapenporr = Populärt.

Tror JAG i alla fall.

/Duddmannen

Troberg

Sinister eater
Re: Duddmannen lägger sig i

Porr säljer --> Vapenporr säljer --> Rollspel med mycket vapenporr = Populärt
Om ditt resonemang skulle vara korrekt så skulle det funnits fler rollspel på ett rent porrtema. Porrfilmer står för ungefär hälften av alla filmer som hyrs ut, man skulle kunna förvänta sig en liknande marknad för rollspel. Med andra ord så har du fel eller så har jag upptäckt ett enormt, outnyttjat marknadssegment.

Välj själv...

Rosen

Myrmidon

Porrfilmer står för ungefär hälften av alla filmer som hyrs ut, man skulle kunna förvänta sig en liknande marknad för rollspel. Med andra ord så har du fel eller så har jag upptäckt ett enormt, outnyttjat marknadssegment.

Problemet är väl att porr är nåt man tittar på... Ett porr-rollspel kunde kanske sälja om det har gott om illustrationer och spelexempel, men om man spelar det blir det ju bara flottige Ludde och Joppe med pormaskarna som sitter vid ett bord och säger snuskigheter till varandra. Kanske kul ett litet tag, men...

--
Åke

Krille

Super Moderator

"Om ditt resonemang skulle vara korrekt så skulle det funnits fler rollspel på ett rent porrtema."

De tre stora sakerna som man tjänar pengar på är sex, vapen och droger. Vapen och droger finns i överflöd i rollspel (helande drycker, gifter etc), medan sex enbart finns i form av diverse tuttkoppebepansrade amazoner.

Nu är det ju så att rollspel är ett amerikanskt påfund, och som alla vet så är omoraliska saker fel i USA. De är opatriotiska eller nåt. Vapen är moraliskt rätt enligt den amerikanska folksjälen och Andra tillägget i konstitutionen. Droger är... tja, om inte helt fel så snudd på accepterat. Däremot är sex tämligen tabu.

Jämför gärna med en normal amerikansk TV-serie: man skjuter i mängder, super och röker som borstbindare, men sex har man bara off camera, och efteråt så ligger paret under det obligatoriska L-formade täcket (går ner till naveln på killen och upp till hakan på tjejen) och röker. Ergo: våld och droger är bra, sex är dåligt.

Troberg

Sinister eater

Problemet är väl att porr är nåt man tittar på... Ett porr-rollspel kunde kanske sälja om det har gott om illustrationer och spelexempel, men om man spelar det blir det ju bara flottige Ludde och Joppe med pormaskarna som sitter vid ett bord och säger snuskigheter till varandra. Kanske kul ett litet tag, men...
Attans, jag hoppades att ingen skulle komma på den uppenbara bristen i mitt resonemang.

Nåja, för alla de andra 4388 forumsdeltagarna så såg det tydligen bra ut. Visst känns det bra att vara medlem av en liten intellektuell elit?

TomasHVM

Swordsman

"Duddmannen" skriver:
Ett spel som uppenbarligen är fokuserat på vapen tilltalar fler än spel som inte är det, eller i vart fall inte ger det intrycket.

Det er veldig mange som ikke spiller rollespill. Er det fordi rollespill fokuserer på vold og våpen? Kanskje ikke bare, men Duddmannen er på tynn is i sin argumentasjon.

Selv om rollespill med våpenfokus er populære, kan selvsagt spillskapere lage rollespill med annet fokus. Hvorfor skal Duddmannen og Krille være imot det? Dersom Duddmannen lager våpenfokusert rollespill, vil "dumme" spillskapere som finner på noe annet tape kunder til ham. Så hvorfor argumentere mot en slik spillskaper!?

Kan det tenkes at andre typer rollespill kan bli populære? Rollespill som handler om romantikk, for eksempel? Jeg mener: dersom vi tar påstanden om hva som er populært alvorlig, må vi jo innrømme at TV-serier med romantikk og intriger er mye sett...og at dameblader selger i store opplag. Damebladene har større ukentlige opplag enn noe enkelt rollespill, og er hver for seg like store som en rollespillbok, uten at det er våpen-, drog- eller sex-fokus i dem. Tenk et rollespill som vedlegg i et dameblad... hvor mange nye rollespillere det kunne skape!!!

Det kan med andre ord tenkes at det finnes veldig mange mennesker der ute, som ikke liker amerikansk action, som syns nakne barbarer med sverd er dumt, og som likevel kan tenkes å inneha intelligens og kreativitet nok til å spille rollespill, om de bare fikk en type rollespill de kunne like!

Det kan til og med tenkes at de som med hevede sverd forsvarer sin rett til å spille nakne barbarer, ville like å spille noe helt annet, om bare spillet var bra nok (og kjæresten deres gjerne ville prøve det).

Og det sier jeg, forfatteren av Rollespillet Barbar, så kom ikke her og si at jeg ikke er på barbarens side!

Krille

Super Moderator

"Selv om rollespill med våpenfokus er populære, kan selvsagt spillskapere lage rollespill med annet fokus. Hvorfor skal Duddmannen og Krille være imot det?"

Jag är inte emot det. Jag förklarar bara varför mörka framtidsspel har mycket vapen och stort våldsfokus, med rätt cynisk ton som lätt kan försvinna om man inte är så bra på svenska.

Renfield

Swordsman
[host]

I Engels expansionsmodul Traumsaat: Creatures of the Dreamseed så avlägger faktiskt den skrivande personen ett besök i Skövde. Det ger viss insikt i deras vardagsliv, även om det kanske är långt från normalt..

entomophobiac

Low Prep High Play
Du kanske har fel spel?

Jag tycker åtminstone Fading Suns har ett omfattande bakgrundsmaterial. En gång i tiden tyckte jag samma sak om Mutant Chronicles, men verkligheten har på senare tid hunnit ifatt mig...

Likadant Cyberpunk brukar hyllas för sina splatböcker och kampanjen där Dunkelsan ska väljas till president i Shadowrun är rättså komisk (eller den där han försvinner och lämnar efter sig sitt testamente).

De flesta spel har material som bara ligger och väntar på dig, om man bara letar på rätt sida Atlanten/Kattegatt. Det vill säga - börja med att INTE leta i Sverige. (Imho är både Neotech och Mutant-sviterna ganska kampanjtama produkter. Gamla Mutant hyllas ofta som produkt - men första versionen hade typ 1-2 sidor med bakgrundsmaterial...)

Ett spel som fått väldigt bra kritik den senaste tiden är GURPS Transhuman Space. Jag vet inte riktigt varför det fått bra kritik, men det har åtminstone öppnat mina ögon för spelet. (Tyvärr öppnar sig inte penningaflödet samtidigt som ögonen...)

Du har ju Over the Edge, Unknown Armies, CoC Delta Green, Conspiracy X och en hel del annat kraffs också. Kanske inte sci-fi eller cyberpunk, men många produkter som utspelar sig idag lämpar sig minst lika bra för intriger i framtiden. En del kanske har lite specifika teman - som de jag nämner ovan - men de bästa verklighetsbaserade scenarier jag spelat har spelats med AFMBE reglerna!

Samtidigt finns det ju också en annan sak att trycka på. Varför måste rollspelen beskriva den hemlöse Otto för spelaren, när det förmodligen kommer vara ungefär lika jobbigt att vara hemlös oavsett om det är år 1107 eller 11007?

"Vanligt folk" är egentligen helt ointressanta. De finns i periferin, eftersom rollpersoner oftast är hjältar, skurkar eller andra extremer. Få huvudpersoner är meningslösa, eftersom handlingen representerar strävan. Så varför beskriva de som i 99% av fallen kommer vara statister?

Än sen om rollpersonernas skurkstråk förstör polisens moral - de kommer nog råna banken i alla fall!

entomophobiac

Low Prep High Play

Jag är inte emot det. Jag förklarar bara varför mörka framtidsspel har mycket vapen och stort våldsfokus, med rätt cynisk ton som lätt kan försvinna om man inte är så bra på svenska.

Tror vi borde börja med skyltar på wrnu. Alltså:
*ironi*, *cynism*, *sarkasm* etc.

Det skulle nog få bort en hel del meningslösa diskussioner.

(Säger Ento, som förmodligen inte varit seriös vid ett enda tillfälle i hela sitt liv utom när han förklarade för sina befäl hur meningslöst det var att ligga förtöjd vid Muskö.)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Så visst, gärna fram med nya tankar, men begränsa det inte till de mörka framtidsspelen. Tänk gärna nytt på de gamla insnöade genrerna, som är i minst lika stort behov av nytänkande. "

Förvisso, men det är till ett mörkt framtidsspel som jag ska göra en äventyrskampanj. Att världen är ur led och våldsfixeringen inom rollspel är väldigt stor är ingen nyhet. Men jag vill ha hjälp och inspiration med att skapa något mer balanserat här. Gnälla gör jag bra på egen hand. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
""Vanligt folk" är egentligen helt ointressanta. De finns i periferin, eftersom rollpersoner oftast är hjältar, skurkar eller andra extremer. Få huvudpersoner är meningslösa, eftersom handlingen representerar strävan. Så varför beskriva de som i 99% av fallen kommer vara statister?"

Det är alltid intressant och nyttigt att försöka ge spelarna en liten inblick i hur den värld där deras rollpersoner lever och verkar ser ut och fungerar. Dessutom känns det fel att förutsätta att alla alltid bara vill spela rena hjältar eller smutsiga skurkar och ingenting mittemellan. Mina spelare är så pass vuxna nu att jag vill bjuda dem på något annat än simpelt våldsonanerande där världen bara är en anonym bakgrund.

entomophobiac

Low Prep High Play
Min poäng är inte att det är bra med våldsfokus i existerande rollspel. Det jag menar är att det inte finns någon större anledning att beskriva saker som man oftast kan tolka eller åtminstone föreställa sig själv.

Klichéer är månne tråkiga, men ofta ganska effektiva. Om du för din spelgrupp beskriver ett bibliotek så säger du nog inte att där finns böcker eftersom folk vet det. På samma sätt kan en värld utelämna städerskor eftersom det säger sig självt att de finns där.

Det är detta jag menar med "periferin". Men om samhället saknade till exempel städerskor så skulle det genast få konsekvenser - vilket blev väldigt tydligt när Kommunal strejkade. Nu gör dock väldigt få världar det, i en form eller annan, så du behöver sällan beskriva hela världen som skitig. Konsekvensen är också att folk kan utgå från att där finns städerskor... (vart vill jag egentligen komma? Bah... förstå vad jag menar...)

Jag håller helt med om att det är för mycket vapentabeller och våldsfokus i spel, men jag tror inte boten är att framhäva gemene man i någon sorts spelkampanjvärldarnas solidariska revolution. Snarare är det gediget bakgrundsmaterial, exempel och förslag på användningsområden som är bristfälliga. Något jag ofta eftersöker och som finns i till exempel den gamla Domains of Dread boken till Ravenloft eller rollspelet Wastelands. Tips, förslag och konkreta exempel på hur du kan använda dig av spelet och dess teman.

Vad Svensson gör är ointressant. Det intressanta är hur man kan använda sig av det.

För att sedan gå från en sak till en annan: spelarnas mognad. Jag har träffat femtonåringar som spelat seriös skräck, men också trettioåringar som fascinerats över olika STY på varelser i DoD eller den nya häftiga arméboken till [valfritt GW-spel]. Inget gör den ena gruppen mer "vuxen" än någon annan.

De flesta av mina egna scenarier använder ett väldigt litet antal tärningsslag eftersom jag tycker det är mycket roligare med rollgestaltning. Detta gör inte mig till en mer mogen spelare än de bland mina kamrater som favoriserar D&D. Jag kan också spela D&D - och gör det med jämna mellanrum - men jag föredrar något annat.

Återigen, gör detta inte mig till någon "vuxnare" spelare.

Vad som är anonymt eller inte tål att diskuteras, men jag tror inte vägen mot en bättre kampanjvärld går genom städerskor, hemlösa och Svensson. Jag tror det handlar om konkreta infallsvinklar, exempel och helt och hållet matnyttig information för den som önskar använda sig av materialet. Gärna små trådar som man själv kan sy till ett tyg istället för att serveras med ett helt plagg redan från början.

Men så är ju folks spelstilar olika.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vad Svensson gör är ointressant. Det intressanta är hur man kan använda sig av det."

Förvisso men bristen på nyttig samhällsinformation är alltför ofta skriande. En sådan enkel sak som att spela advokat eller polis blir genast mycket svårare om det inte står någonstans ungefär vilka lagar och förordningar som existerar. Jag vill förmedla en stämningsbild till mina spelare genom att använda detaljer som enkelt och smidigt visar hur samhället fungerar för den vanlige människan. Jag har inga större invändningar mot att världen ofta framställs som mörk och girig om spelskaparna bara hade följt upp detta upplägg bättre.

Tyvärr mötts man ofta av extrema motargument med prat om att spela städerskor och annat trams. Eller påstående om att man egentligen vill gestalta varenda liten oviktigt skitdetalj. Så är inte fallet, men det är ett faktum att det finns en stor informationslucka i de flesta rollspel vare sig de utspelar sig i påhittade världar eller vår egen framtid.

"Vad som är anonymt eller inte tål att diskuteras, men jag tror inte vägen mot en bättre kampanjvärld går genom städerskor, hemlösa och Svensson. Jag tror det handlar om konkreta infallsvinklar, exempel och helt och hållet matnyttig information för den som önskar använda sig av materialet. Gärna små trådar som man själv kan sy till ett tyg istället för att serveras med ett helt plagg redan från början."

Jag håller med dig till fullo.

Saker ni inte visste om Walium
Ett av hans favoritord är anakoret eftersom nästan ingen vet vad det betyder.