Nekromanti Warcraft III D20

Troberg

Sinister eater
Re: *hjälper Magnus att tappa hakan*

När man spelar kampanjerna, i synnerhet i trean
OK, då får jag väl erkänna att jag missat att det fanns en trea.

Troberg

Sinister eater
Re: Då tycker jag att...

Börjar bli trött på ditt bankande på d20 och d20-spel när du inte har den minsta koll på dem. Skaffa dig ett ex av Warcraft d20. Läs igenom det. Återkom om det visar sig att det inte har värld & historia nog för att kunna kvalificeras som 'godkänt' för att kunna spelas.
Läs mitt inlägg igen. Jag kritiserade inte d20 eller d20-appliceringen på Warcraft. Jag ifrågasatte Warcrafts lämplighet som rollspel (utan att veta att det fanns en trea).

I vilket fall skulle jag nog föredragit något spel i stil med Daggerfall eller Morrowind om jag skulle ha ett rollspel.

Fast å andra sidan kör jag ett spel baserat på Freelancer, så frågan är hur mycket man behöver? Ska man publicera ett spel tycker jag i alla fall att åtminstone merparten av innehållet bör ha grund i originalprodukten.

chrull

Stockholm Kartell

med tanke på hur extremt jävla mycket warcraft det finns så är det nog inga problem.

läs hela den här tråden så ser du att det har hänt en del med warcraft: hääääär .

Det finns ju inte bara ett warcraft 3, det kom en expansion till det med massa story.

Och inte nog med det. Efter WC3 så började man arbeta på WOW och har antagligen byggt ut världen ännu mer. Och redan anpassat den för något som är mer klassiskt rollspel än RTS-spelande.

EchonCique

Hero

Läs mitt inlägg igen. Jag kritiserade inte d20 eller d20-appliceringen på Warcraft. Jag ifrågasatte Warcrafts lämplighet som rollspel (utan att veta att det fanns en trea).
Ja. I forumet som heter "d20 och Dungeons & Dragons" och i tråden "Warcraft d20". Det kallar jag banka d20/d20-spel.

Fast å andra sidan kör jag ett spel baserat på Freelancer, så frågan är hur mycket man behöver? Ska man publicera ett spel tycker jag i alla fall att åtminstone merparten av innehållet bör ha grund i originalprodukten.
Ja, det får du gärna tycka. Nästa gång du tycker till om Warcraft d20 så kan du ju kolla upp lite fakta, innan du dissar det för att sakna värld, miljö och historia.

Lätt gjort om du läser länken som Chrull har i sitt inlägg. Tips: kolla upp fakta och skriv om det. Svamla inte om saker du inte kollat upp, det blir så väldigt lätt fel då.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och där drar vi det strecket

Lugn, lugn. Allt är ett missförstånd.

För att lätta upp stämningen kan jag meddela att detta skrivs med högerknäet hängande över vänsterarmen, samtidigt som jag sitter i en kontorsstol!

Det ni! Gör om det med GURPS-reglerna! :gremlaugh:

M.

Foggmock

Myrmidon
Re: Hmmmmm......

Jag tycker att man inte får lika bra känsa när man spelar detta som när man spelar Eon

Jeeeesus christ! Då är det bäst att jag håller mig borta, om man betänker vad jag tycker om Eon... :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Re: Smörjmedel

...men det var ju precis det jag menade. Är det samma gamla smörja?

Foggmock - hoppas att Seter vet/förstår vad han menar med sörja, så jag slipper dra allt om HP, AC och feats. Igen.

Foggmock

Myrmidon
Re: Coolt spel

Om min gissning är korrekt så utspelar sig rollspelet i samma period som World of Warcraft kommer att göra, alltså efter händelserna i The Frozen Throne. Och då är det ju inga större problem, världen ser ut nästan som förut och det finns fortfarande konflikter att bygga på och koola ställen att besöka.

Foggmock

Myrmidon
Re: World of Warcraft [OT]

Trots min allmänna skepsis till allt som har att göra med d20 (märk - skepsis, inte förakt) är jag böjd att hålla med dig. Star Wars må vara ett bra spel med ett uselt regelssytem, och jag tror att Warcraft kommer att bli ett bra spel med ett uselt regelssystem som ger en känsla i spelet som motsvarar den man har upplevt innan.

Foggmock - fylld med hopp om att d20, i likhet med Quake 3-motorn, i hans ögon, till slut ska kunna användas på ett bra sätt.

Foggmock

Myrmidon
Re: Samma soppa

Ojdå. Jag som trodde att Nofux bara skrivit fel. Ick, det hade jag verkligen missat. Det låter ganska fånigt.

Men alltså, spelar namnet stor roll (att det blir ytterligare en värld i D&D's multiversa), eller kommer det att vara d20systemet anpassat till Warcraftvärlden och en massa världsinformation, helt enkelt, ett Warcraft d20 som förhåller sig på samma sätt till d20 som Star Wars gör?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Cirka 129 morötter

Tja, cirka 129 sidor av 143 är nästan helt utan d20-stats överhuvudtaget. På de andra sidorna trängs magi, klasser, feats och skills.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
KOTOR och NWN

Två av de mest hyllade dataspelen nyligen använder d20 som motor. KOTOR och NWN. Goda exempel på att man kan använda d20 på ett, eller i det här fallet två, sätt. :gremlaugh:

M.

Foggmock

Myrmidon
Re: Cirka 129 morötter

Neat. Nu är jag lite lat och frågar här istället för att forska, men hur pass lätt är det att få tag på det i Sverige?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det beror på vems värld du bor i

I min värld ringer man till Hobbyhuset i Uppsala (www.hobbygames.se) eller till SF-Bokhandeln (www.sfbok.se) och ber dem plocka hem det åt en, och sen skicka det. De kanske till och med har det inne.

En varning dock. Det är fult. Mycket fult. Tycker jag. Spelet alltså.

Om du bor i en värld där man inte får räkna postorder som ett sätt att handla rollspel, så får du pallra dig ner till Stockholm på vinst och förlust och hoppas att SF-bokhandeln har den inne. :gremlaugh:

M.

Foggmock

Myrmidon
Re: KOTOR och NWN

Tja, inget illa om d20 som system för datorspel, men jag övergav NWN väldigt fort, men inte för att det var d20.

d20 i KotOR var bra på ett sätt - jag visste hur man skulle opta. Sen erbjöd ju det inte riktig samma rollspelande som fantastiska titlar som Fallout 2, men å andra sidan var jag mest lat och sugen på att opta så jag spelade en övergod och en överond karaktär.

Så njae, visst, det funkar i datorspel, men det är knappast någon styrka när man lirar rollspel. Beror mest på att jag inte har riktigt lika höga krav på ett bra stridssystem och ett bra skadesystem i ett datorspel. Samtidigt är det i just datorspel man kan "kräva" att man har bra system, eftersom en dator otröttligt räknar konstiga korsförhållanden, kroppsdelar, rustning som stoppar skada snarare än gör det lättare att undvika den och tusen andra grejer. Det är mer än man kan säga om spelledare. :gremsmile:

Foggmock - streck i debatten

Archer

Swashbuckler
Re: Coolt spel

"Saningen att säga så spelade jag bara Warcraft 1 rollspelet som Blizzard gjorde själva, det var tine bra, men det var D6 system, jag tror bara att D20 itne blir bra, eftersom själva Warcraft redan ahr en Historia som tien kan ändras "

ROTFL!
Det är den enda kommentar jag har att säga.

Foggmock

Myrmidon
Re: Det beror på vems värld du bor i

Vafan har du stickat din lusekofta av för fibrer egentligen? Jag åker inte NER till Stockholm, jag åker UPP.

Hursomhelst, tack för infon, ska fundera på att överväga att tänka på att kanske köpa det om jag skaffar ett jobb. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ööööh, jag åker alltid ner...

...överallt. Jag åker ner till Sundsvall, Umeå, Nordpolen, you name it.

Men så har jag svårt att hålla reda på vad som är höger och vänster också... :gremlaugh:

M.

Feliath

Swashbuckler
Sez what?

cirka 129 sidor av 143
:gremconfused: Boyo, jag vet inte vad du har för D&D: Warcraft, men mitt har 244 sidor, och rätt många av dem är regliga (hälften kanske, höftat utan att ens kolla i boken).

Eller är det någon annan bok ni pratar om, och jag är för trött för att haja det? Jag läste om deltråden för säkerhets skull för att det verkade så mysko, men...

/Feliath - tomorrow I will write a review of mine. Here's a summary: It's excellent.