Nekromanti Warcraft III D20

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: The frozen throne-spoiler

Grejen är att jag inte ändar på historier och Arthas får tag på tronen han förenar sig med Lich king så dom blir ett, det är itne ett utopia ajg menade mer att det itne fanns någon framhävande onding.

Dina alternativ fungerar självklart, det vill säga om SL vill genomföra dom
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,734
Location
Stockholm
Men du har alltså läst Wheel of Time RPG?

Jag tycker att det verkar som om du säger att du läst böckerna och att historien är satt och därför blir det inget bra rollspel.

Men har du läst själva rollspelet?

M.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Men du har alltså läst Wheel of Time RPG?

njä, bara snabb tittat, så jag kan itne säga så mycket egentligen
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Då tycker jag att...

Det blev fel när du spelade warcraft 1 och därför är d20 dåligt?

Vad blev fel och vad har det med rollspelet att göra?
D20 har ingenting med warcraft1 att göra.
WC1 har så jag minns det inte särskilt mycket med WC3 att göra heller.
Och antagligen ännu mindre med WoW att göra. Och ska man jämföra rollspelet med ett datorspel lär det bli WoW. Eller?

chrull
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Men du har alltså läst Wheel of Time RPG?

Jag tror inte att dodswe4 är ute efter att säga att spelen är dåliga i sig, utan bara är obekväm med tanken att spela i en spelvärld som redan har fått sin historia berättad. Därmed blir Warcraft, Wheel of Time, ELRIC! osv automatiskt dåliga, oavsett hur spelen är genomförda. Spel som t.ex. Star Wars däremot, som har en så stor värld som existerar utanför berättelserna, fungerar antagligen.

Jag vet inte varför jag skriver sådana här inlägg, förresten. Jag gör så när folk debatterar i min närhet också. Försöker sammanfatta deras åsikter åt dem. Jag är en dålig människa :gremfrown:. Men nu har jag skrivit inlägget i alla fall, så får vi se vad som händer :gremtongue:.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Men du har alltså läst Wheel of Time RPG?

tja det stämmer ju faktiskt. Star wars, bara kartan fick mig nästan att svimma med tanke på att ajg vet att den dessutom är större.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Då tycker jag att...

1 har itne sagt att D20 är dåligt, jag pratar om att Warcraft historien inte blir bra (enligt mig)

2 Det blev fel när vi skulle göra en fungerande campanj värld.

3 Nej mycket riktigt det var ett D6 spel, det är ett rollspel baserat på Warcraft 1 (fattade nog alla men men)

4 Det har iof mycket med varandra att göra bland annat är ju profeten med i Warcraft 1, blir även dödad där, Hellscrums farsa dör även i 1:an + att det är bakgrund historien till allt

5 Alla warcraft hänger ihop mer eller mindre
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
The Review

Ja, den är sen. Så stäm mig, jag har käkat rå fisk och firat folks födelsedagar. And I'm typing now, right? Så nu börjar vi, men först vill jag påpeka extra, extra tydligt att allt som står nedan är min högst subjektiva uppfattning; jag hatar recensioner, särskilt den sorten som vägrar erkänna sin totala subjektivitet, och det var i ett svagt ögonblick jag utlovade en. Men man får stå sitt kast. Över Rubicon!


Dungeons & Dragons: Warcraft RPG har hårda pärmar - förmodligen kartonnage (och nu begick jag säkert en massiv begreppssammanblandning; förlåt Dante och Insignia) - svartvit inlaga och 35 tydligt urskiljbara orcher (och en halvorch) på bild, och är 244 sidor lång. Man måste slicka på baksidan c:a 143 gånger för att nöta genom pärmens ytterlager.

Det är också ett av mina absolut bästa d20-köp. Tveklöst. Detta är Boken Som Gör Allting Rätt. Eller OK, det finns en del som inte klickar precis sådär perfekt; vi snackar om det senare. Men det förtar inte helhetsintrycket.

Utseende
Vi börjar i den här änden. Jag köpte boken till viss del för att jag alltid tyckt mycket om Warcraft-illustratörernas stil, liksom tredje spelets grafik, även om jag införskaffade datorspelet efter rollspelet. Inte blev jag särskilt besviken heller: till skillnad från Magnus Seter tycker jag spelet är riktigt snyggt. Visst, vissa av bårderna haltar lite, och jag hade mycket gärna sett att hela spelet var i färg, som exempelvis Wheel of Time, ett annat licensierat spel, var. Men överlag, och då särskilt i fråga om illustrationerna, tycker jag spelet klarar sig med den hedern.

Världen
Världsbeskrivningen upptar en försvarlig del av bokens innehåll. Jag kan tänka mig att folk som kommer att börja spela onlinespelet, som antagligen har mycket likartade världsmässiga förutsättningar, kan vilja ha boken liggande som referensverk medan de spelar, men att man, liksom Mongoose menat att man kan göra med Conanspelet, skulle vilja köpa spelet enbart för världsinfons skull, tror jag knappast. Kartan i inneromslagen (det där är förmodligen inte en korrekt term det heller; fler ursäkter) är rent ut sagt usel; den är varken snygg eller informativ, och dessutom tror jag den är felaktig (Northrend verkar ligga fel).
I övrigt är den rent geografiska texten bra och solitt, men inte upphetsande skriven. Den bedövade mig i alla fall inte, vilket andra Sword & Sorcery-produker är skyldiga till (jag somnade i Ghelspadboken flera gånger, och har fortfarande inte trängt längre in än sidan 50), och innehöll flera trevliga uppslag.
Resten av världsbeskrivningen är en glänsande juvel. Den hjälps faktiskt upp av att till stor del vara intvinnad bland regler, men främst är det själva stilen som avgör - Warcraftkänslan (treans, då, det är den som representeras) är oefterhärmlig och underbar. Jag skulle betydligt hellre spela dungeoncrawls i Warcraft än annorstädes, t.ex.

Regler
Nu kommer vi in på den köttiga biten - och det är här spelet verkligen visar vad det går för. För det första görs Prestige Classes äntligen rätt; de funkar mer solitt än jag någonsin sett dem göra, åtminstone, och där räknar jag in grundböckerna och Star Wars d20. Utförandet är helt enkelt perfekt. Det sitter som en smäck både vad gäller den ursprungliga avsikten med regeln, och i förhållande till själva Warcraftvärlden och dess grupperingar. Multo bon, även om vissa Prestige Classes (främst Hunter och Ranger) känns överlastade med förmågor, och obalanserat bra. Men det är en petitess i sammanhanget, och lätt åtgärdat med selektiv strykning.
Vidare finns det reglerna för mekanik och att uppfinna och bygga egen teknologi. De reglerna är också mycket bra och har en utmärkt grundidé, men de lider tyvärr av en mild bugg. Priset och tillverkningssvårigheten baseras nämligen på ett teknologivärde som i sin tur beror av hur bra egenskaper föremålet har - och det finns ingen anledning överhuvudtaget som jag kunnat hitta att inte låta alla egenskaper i ett föremål vara lika bra som den egenskap som ger högst teknologivärde. Vill man att bössan ska göra 4d6 i skada finns det inget skäl alls att ge den mindre än 200 fot i räckvidd, exempelvis, eftersom dessa ger samma TN (4). Här är det nog svårare att åtgärda underligheten, men ändå långtifrån vad jag skulle kalla bökigt. Tinkerklassen är annars väldigt bra.
Jo, och helaren (och det övriga systemet för klasser som behärskar Divine Magic) är briljant. Oslagbart väl utfört, om än enkelt.
På det hela taget passar också Warcrafts stil och D&D:s system som hand i handske; jag vågar faktiskt påstå att artefakterna och hjältesystemet i Warcraft III är starkt inspirerade av D&D. Det gör att det känns som om Warcraft byggs klart snarare än det förändras.

Annars då?
Det enda jag tyckte saknades i den här boken var mer teknologiska apparater och annat gruck, samt en massa fler monster och bestar, men bägge de sakerna är utlovade i andra böcker (åtminstone monsterboken finns ute redan), så det är ju inget att klaga på direkt. Ja, en bra karta hade jag velat ha också eftersom jag nu en gång är någon form av mappoman.


Slutsats
Boken är apbra. Jag tycker den är ett givet komplement till grundböckerna, och att världen är en höjdare i mitt tycke, det hjälper till det med. Yay Warcraft!

Så, duger det? I did it. Can I go home now? Sheesh.


/Feliath - genmaicha
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Då tycker jag att...

"2 Det blev fel när vi skulle göra en fungerande campanj värld."
"3 Nej mycket riktigt det var ett D6 spel, det är ett rollspel baserat på Warcraft 1 (fattade nog alla men men)"

Vad i h-vete har ett hemma-snickrat rollspel med saken att göra? (ber om ursäkt för de hårda orden). Det hade kanske varit trevligt om du kunde förklarat att det rörde sig om ett hemmasnickrat rollspel baserat på Warcraft 1, då hade vi vetat att det inte riktigt hade så mycket med det nya rollspelet att göra.

"4 Det har iof mycket med varandra att göra bland annat är ju profeten med i Warcraft 1, blir även dödad där, Hellscrums farsa dör även i 1:an + att det är bakgrund historien till allt"

Omskrivning av historien i efterhand har många spel drabbats av, och är ju inget som påverkar rollspelet Warcraft d20. Det var ju något som skedde i och med att Blizzard gav ut fler spel i serien.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,734
Location
Stockholm
Aha!

Jag hade inte fattat att det var ett hemmasnickrat rollspel som menades. Jag satt och försökte minnas när det kom ut och varför jag inte hört talas om det. Nu förstår jag varför. Jag trodde jag hade blivit senil. :gremlaugh:

M.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tack!

...nu vet jag inte hur pass mycket ravening fanbwoi du är sen innan, men du övertygade mig om att skaffa det. Ska ner och tjata på Akademibokhandeln så fort jag får tid. Och pengar.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Då tycker jag att...

Det ahr med saken att göra eftersom ajg tror det blir svårt att göra en fungerande värld även till War3

nja dom andra spelen war 2 å war 3 har ju faktiskt slutat ganska illa egentligen, bland annat slutar ju war 2 med att Human hjälten stänger av dark portal till orch världen men stannar där själv. han dör även där med dom mannar som stannade kvar och försvarade portalen.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: *hjälper Magnus att tappa hakan*

Fast redan manualen till Warcraft II (med expansion) hade åtminstone kartor över både Azeroth/Lordaeon och Druenor samt beskrivningar av världen och alla nationers/claners historia, styrelseskick, härskare och annat. Det är ju mer värld och kultur än vad som presenterades i manualen till Diablo II.

for I am Gul'dan...
I am darkness incarnate
I will not be denied
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Då tycker jag att...

"Det ahr med saken att göra eftersom ajg tror det blir svårt att göra en fungerande värld även till War3"

Vi får väl se. En rollspelsvärld baserad på Warcraft kan inte följa historien ifrån spelen för stelt, för då får man en kampanjvärld som inte fungerar så väl som rollspel. Omskrivning av historien är därför nödvändig. Ungefär som de behövde göra lite omskrivning av historien för att kunna göra filmen Alien 4. Det kändes krystat, men de kunde göra en till film.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Aha! (OT)

Jag hade inte fattat att det var ett hemmasnickrat rollspel som menades. Jag satt och försökte minnas när det kom ut och varför jag inte hört talas om det. Nu förstår jag varför. Jag trodde jag hade blivit senil.

Jo, efter man har passerat 30 börjar minnet försvinna snabbt, har själv upplevt det... Det går snabbt utför :gremwink:
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Då tycker jag att...

sant, men jag vill som sagt itne ändra på Historier, aja nu bör vi ha diskuterat klart det här, men men
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: *hjälper Magnus att tappa hakan*

Fast redan manualen till Warcraft II (med expansion) hade åtminstone kartor över både Azeroth/Lordaeon och Druenor samt beskrivningar av världen och alla nationers/claners historia, styrelseskick, härskare och annat.
Irriterande, jag fick ingen manual när jag köpte min.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: *hjälper Magnus att tappa hakan*

Det blir lätt så när man köper saker i god tro... ehrm, i Jordanien... :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: *hjälper Magnus att tappa hakan*

Det blir lätt så när man köper saker i god tro... ehrm, i Jordanien...
Japp, men det är prisvärt ändå.
 
Top