[Waterborn] devlog #2: Affinitetsystemet

Rickard

Urverk speldesign
ombinationen attribut och färdighet gör att färdigheten blir mer personlig. Hur du slåss eller för den delen lagar mat blir olika beroende på attribut.

Matlagning - Våld: det smäller och bankar, disk överallt och mjöl i hela köket. Men maten är snabbt färdig.

Matlagning - Kunskap: det är recept som gäller och de ska följas, det ska mätas och allt tar sin tid.

Matlagning - finess: det är känsla, det sitter i handleden och recept behövs inte. Bara att smaka av och improvisera.

Matlagning - social: det blir kanske någon annan som faktiskt gör jobber medan du står och pratar.
Jag spelleder en hel del Matiné och där finns det samarbetsregler, där spelarna kan använda upp till fyra färdigheter om de kan motivera användningen. En spelare kan låta flera färdigheter "samarbeta" även när den gör saker själv. Detta gör att varje slag säger någonting om rollpersonen. Om någon har "kunskap: krogar" vill de göra saker på krogar (slåss, samla information, etc). En spelare ville utöva tankeläsning på en spelledarperson och han började med att slå personen i magen och för att sedan använda sin magi-förmåga. Han kombinerade Närstrid + Magi.

Det ger otroligt mycket och får också spelarna att tänka på hur de ska beskriva sina handlingar eller agera.

---

Som du satt upp det med 4 attribut att välja bland ... det kommer antagligen leda till att de använder samma sak hela tiden. Visst, det säger något om dem, men det känns som det inte blir något val och därmed kommer samma person (nästan) alltid göra våldsamma saker medan den sociala kommer använda sociala lösningar.

Rickard

Urverk speldesign
Låt en tärning i pölen ha en avvikande färg.
Det som är bra med detta, särskilt om den är i en annan valör, är att man kan ha regeln att tärningen alltid ska slås, vilket innebär att man aldrig behöver ha regler för "du börjar på 1" eller liknande, för det kommer alltid finnas en tärning att slå för.

Celledor

Hero
Jag spelleder en hel del Matiné och där finns det samarbetsregler, där spelarna kan använda upp till fyra färdigheter om de kan motivera användningen. En spelare kan låta flera färdigheter "samarbeta" även när den gör saker själv. Detta gör att varje slag säger någonting om rollpersonen. Om någon har "kunskap: krogar" vill de göra saker på krogar (slåss, samla information, etc). En spelare ville utöva tankeläsning på en spelledarperson och han började med att slå personen i magen och för att sedan använda sin magi-förmåga. Han kombinerade Närstrid + Magi.

Det ger otroligt mycket och får också spelarna att tänka på hur de ska beskriva sina handlingar eller agera.
Låter intressant men blir det inte att man alltid lägger in de färdigheter man har högt i och motiverar det? Finns reglerna att läsa någonstans?
Känns som att det blir lite samma sak som det här även om man har flera färdigeter att välja mellan.

I exempelt ovan så skulle de bli Våld + Magi.

Som du satt upp det med 4 attribut att välja bland ... det kommer antagligen leda till att de använder samma sak hela tiden. Visst, det säger något om dem, men det känns som det inte blir något val och därmed kommer samma person (nästan) alltid göra våldsamma saker medan den sociala kommer använda sociala lösningar.

---

Enligt min erfarenhet brukar detta leda till att spelarna bara använder 1-2 av sina attribut till allting (spel som InSpectres eller Apocalypse World), särskilt om de kan motivera sina handlingar och använda vad som helst. Jag brukar normalt numera bara låta de ringa in ett värde och då automatiskt få X tärningar. Detta är deras huvudattribut.
Jag tänker mig lite att det är meningen, att folk ändå brukar spela sina rollpersoner så. De som spelar en rogue brukar bete sig på lite samma sätt, barbarer och magiker lika så. Visst det finns massa andra intressanta tolkningar av dessa som är mer nyanserade men i grunden rätt lika ändå.

Våld = Warrior, tank, barbar
Kunskap = Mage, forskare, "tekniksnubben"
Finess = Ranger, support
Social = Rogue, "den som snackar" i en heist setting

Har man 2 i två av dem så är man lite en kombination, men sätter man 3 så är det vad som definerar en som person.

Rickard

Urverk speldesign
Låter intressant men blir det inte att man alltid lägger in de färdigheter man har högt i och motiverar det? Finns reglerna att läsa någonstans?
Beror på spelaren och situationen, men det är en tanke att de ska använda de högsta värdena hela tiden. Den minst babbliga versionen finns att läsa i Matinee Chronicles (samverkan). Notera dock att jag skriver inget om "varje slag beskriver rollpersonen", utan det är någonting som emergent kommer fram i spel.

Sättet jag försökt skriva färdigheterna på är genom att tänka igenom vilka som går att använda i kombination med andra. Vissa är mer ledande i vad de gör och de andra mer beskrivande i hur de gör det. Det gör att det egentligen inte går att använda alla färdigheter i alla situationer, men kreativa spelare (vilket mitt system vill lyfta fram) kan komma på det mesta.

Våld = Warrior, tank, barbar
Kunskap = Mage, forskare, "tekniksnubben"
Finess = Ranger, support
Social = Rogue, "den som snackar" i en heist setting
OK, nu förstår jag ditt tankesätt mycket bättre. Jag hade faktiskt skippat hela tankegången kring yrkesgrejen, om jag varit som dig. Låt färdigheterna tala för sig själva. Sedan kan du ha färdiga arketyper som exempel på hur man kan fördela sina färdighetspoäng.

Låt spelaren komma på 2-3 karaktärsdrag (eller välja från lista) som attribut och låt dessa styra hur de använder färdigheterna. Det du dock bör fokusera på är att inte låta vad de slår för vara självbeskrivande. Bygg ditt system så att spelarna måste beskriva handlingen för att få in den i fiktionen: mekanik -> beskrivning -> fiktion. Beskrivningen blir då en brygga mellan mekanik och fiktion.

Last edited:

Celledor

Hero
Färdigheter är annars ett gyllene tillfälle att inte bara checka av en förväntad lista utan informera deltagarna om vad just detta spelet går ut på! För mig hjälper de om ordvalen förmedlar så mycket de bara kan.

Fiska, liksom? Varför inte Havsjakt, för att fiskarna som "fiskas" är svinstora och farliga, och det handlar om att spåra dem och lura dem lika mycket som att fånga dem?
Här är de egentliga namnen på färdigheterna, skriver just nu spelet på engelska. Vad tror du om dessa, bättre eller bara otydliga. Varje ska komma med en kort beskrivning.

Hunt some fish (fiska)
Cut and serve (matlagning)
Set sail (segla)
Aim and trigger (skjuta)
Get it running (reparera)
Dodge and bash (slåss)
Move your legs (dansa, springa)
Seal the deal (byteshandling)
Find the way (navigera, orientering)
Make someting (uppfinna)
Patch it up (läka/vårda)
Do the numbers (räkna, statistik)