Nekromanti Werewolf: the Masquerade (Runda 2)

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,326
Location
Göteborg
Möller said:
Och vadå ta risken som siare? Förr eller senare brukar man bli nattdödad om man går ut som siare. Om jag istället blir utröstad är det samma resultat.
Jag tror inte jag behöver skriva så mycket om dina övriga kommentarer, det du redan skrivit står liksom för sig själv och jag har svårt att tro att det fortfarande finns bybor som inte tror att du är ulv. Men den här tänkte jag kommentera för framtida gagn.

Det är sjukt dåligt spel av någon som är siare (eller någon annan powerroll) att bli utröstad under dagen, man sitter både på mer information och power än övriga roller så det minsta man kan bidra med är att ulvarna får använda en nattkill. Att bli utröstad på dagen, något som man dessutom har alla möjligheter att göra något åt (vilket man inte har på natten) är överhuvudtaget inte samma sak som att bli nattdödad.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,326
Location
Göteborg
Re: Måns testar sin tes, igen

Måns said:
Björn den gode said:
Måns said:
Björn, är din generation högre eller lägre än Konrads (13)?
Nej.
:gremsuck:

Försök igen, Björn. :gremsmile:

Nu loggar jag ut, återkommer runt 20-21. Puss.
Jag är matematiker till yrket, jag skojar inte om siffror. Som Basse räknade ut efter ett tag så är jag alltså varken högre eller lägre generation än 13, utan exakt 13, jag misstänker dock att det kommer ställa till det för dina teorier, eller i vart fall inte hjälpa till så mycket.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Stövelkatten och de fem mysterierna

Okej, en genomgång av Ond Bråd Död då.

RUNDA 1
Ska spela bättre, inte Juholta. Röst: !Paxen då 50/50 bara sabbar för byn.

Basenanji spelar normalt med »såhär spelar du-inlägg«. Vill jaga inaktiva. Forstätter med att vilja störa ulvar med provokationer. Funderar på att !Paxens skumma bedeende kan hjälpa i sökandet efter ulvar.

Röst: Möller. Vill att jag outar.

Tycker att Konrad Konvalj spelat stabilt och vanligt. Liksom Cassius, Lu-kaazh, Björn Den Gode och Vicotnik. Misstänker mig, !Paxen och Recca.

Har försig att jag borde kunna vara mer aktiv än jag var.

Utvecklar idén om att ha en bybo som uppträder skum och sen ge sig på de som ger sig på denna lockfågel.

Inte helt nöjd med min generations-outning.

Outar att han har KKV sent (när det uppmärksammats att han är en av få som inte outat något i frågan)

Har missat min teori om att de som gav KVV-outning innan !Paxen är aningen röda. Frågar samma sak igen ett tag senare. Vimes berättar vad min teori var för något.. Därmed lämnas saken.

Ger en kort analys av Elmrig - tycker att han spelat coolt och byboigt.

Röst: !Paxen. Helt utan motiviering, men detta är efter att Måns fångat !Paxens lögn. Kräver strax att !Paxen försvarar sig med något annat än 50/50.

Längre analys av spelet. Tycker att Tyr, Lu-kaaxh och Måns grönas lite av hur de outar sina KKV. Tycker att Cassius spelar genuint mot Stövelkatten - inte ett försvar av !Paxen. Tycker Basenanji är lite skum med disciplin-outandet. Tycker Vimes blir scum om !Paxen är scum då Vimes försvarat !Paxen. Tycker Konrad Konvalj verkligen spelar skumt. Listar !Paxen, Stövelkatten, Konrad Konvalj som ulvar samt antingen mig eller Vildkatt.

Då inga av !Paxen, Stövelkatten, Konrad Konvalj försvarat sig efter en dryg halvtimme funderar Ond Bråd Död på om de tagit ett rekord och hittat tre ulvar på första rundan.

Upprepar att Måns är grön tackvare Lu-kaazh test. Håller det för osannolikt att de två är ulvpolare - då behöver !Paxen vara bybo. Modifierar sedan med att Lu-kaazh möjligtvis kan vara ulv utan att Måns är det.

Outar sin klan, Brujah, efter att Vicotnik gjort detsamma.

(Inga inlägg mellan 18.34 och slutet av runda 1)

RUNDA 2
Upplyser att han ska ersättas av ny spelare på söndag. Uppger generation 11 och att Vimes sias grön. Upprepar att Vimes försvarade !Paxen.

Siar med Potence.

Håller med om Björn Den Godes analys av mig. Röst: Möller.

Tycker att Vimes och Recca spelat upp sig.

Nja, jag vet inte. Ond Bråd Död drevar mig rätt bra, vilket får ses som byboigt. Jag ogillar verkligen att OBD fortsätter gå på Vimes för att han försvarat !Paxen - det har nämligen OBD själv gjort. Det känns inte omöjligt att OBD är ulv som offrat !Paxen men hela tiden ville ha ut mig eller Vimes.

Men det är inte en sådär jättestark ping. Jag håller nog OBD på den grönare sidan av skalan.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: K.K hittar 5 ulvar!

Björn den gode said:
Brujah
Vicotnik
OBD
BDG
Notis: Har ju varnats av sina ulv-vänner att det inte är läge att outa utan att det är bättre att flyga in som 3:a
Jag förstår inte, försöker du säga att jag är ond för att jag flög in som trea, det vill säga var sist att outa mig som brujah? Förutom att det är fel (jag är inte ond) så är det fel, då jag var först att outa mig som brujah.

Men det är kul att du fortsätter försöka, om inte annat så kommer det göra det enklare för oss när det visar sig att du är ulv. (och skulle du inte vara ulv så kommer jag förstås ge dina ord betydligt mer vikt än vad jag gör just nu, inte just i den här frågan dock).
Aha. Körde fritt ur minnet, men säger du att du var först så får jag tro på det. Då var det OBD istället för BDG som var sist in då.

Kör en revidering i listan och sätt OBD där istället.
Ska kolla upp infon för säkerhetsskull.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Björn den gode said:
Jag tror inte jag behöver skriva så mycket om dina övriga kommentarer, det du redan skrivit står liksom för sig själv och jag har svårt att tro att det fortfarande finns bybor som inte tror att du är ulv.
Okej.

Låt oss låtsas både att ingen tror jag är bybo längre* och att jag faktiskt är bybo**.

Hur ska jag nu spela för att gagna byn? Jag vet inte.

Jag kan försöka försvara mig med näbbar och klor men det lär knappast funka. Jag kan försöka spela »offensivt«, leta scum tells etc. och hoppas att det hjälper nästa runda. Problemet med båda de taktikerna kan möjligtvis vara att mitt helröda utseende stör andra bybor.

Jag kan också sticka för resten av rundan. Konstatera att jag inte kan göra mer än så och hoppas att byn kan göra vettiga saker då de inte behöver fokusera på mig.

*Kan vara sant
**Vilket är sant =)
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: TYR! Work that analytisk hjärna!

Vimes said:
Hoy, Tyr!

I runda ett var du såhär: "Äh, jag har inte så mycket att säga. För jag är analytisk förstår ni. Det blir bättre när det finns info att analysera. Jag kommer som mest till min rätt när jag får analysera speluppbyggnaden."

Och nu har det sprutat speluppbyggnadsinfo ur öronen på varenda jävel. Och du är typ såhär: "..."

Kom igen nu! Analysera detta. Do the choka-choka!
En del har något att göra under dagarna. :gremgrin:

Det tar den tid det tar och rundan har precis börjat. Men kan ge lite spontana (och kanske självklara) tankar.

Ok, om jag inte tar fel så har 13 spelare outat att de är siare denna rundan. Jisses! I runda ett trodde jag att jag var en av de normala. Nu visar det sig att jag är och kanske var den enda bybon i spel som inte är en siare. Ironiskt på så många nivåer. Med så många siare så har varulvarna med största sannolikhet hakat på trenden. Alternativet är att de kände till något om siandet, men det känns rätt obalanserat med resten av informationen de verkat få. Efter KVV-outningarna så tror jag att varulvarna delar dem med oss t.ex. De hade exempelrollen som stämmer bra in med verkligheten osv.

Fullt med siare alltså. På något sätt känns det vettigare än att t.ex. hälften är siare eller något liknande. Spelet går alltså ut på att knäcka "koden" och att finna avvikelser när folk ger sina resultat. Det är väldigt viktigt att byn väljer sina mål med omsorg. Ni måste ha ett klart (personligt) mål, en anledning. Ni måste kunna motivera väl rundan efter. Det är inte säkert att vi kommer finna mönstret i denna rundan, men det kommer efter hand om vi spelar smart. Efter en snabb titt på vad som outats så kan rösterna mot Möller eller rösterna inom Toreador vara ett bra första ställe att börja jobba på "koden". Skulle inte förvåna mig om allt är lättare än vad vi tror dock. Jag ska titta senare då jag har lugn och ro.

Jag var som sagt var övertygad hela första rundan om att jag hade en normal roll. Men nu efter så mycket har outats så har vi två malkaver som står ut i mängden. Hur är det med Recca? Varför är hennes roll precis som alla andras? KK har ju helt klart skummat på sig efter han blev ansatt, men i nuläget vet jag inte om det är en knäckt ulv eller en uppgiven bybo.

När det gäller i vilka klaner varulvarna gömmer sig vet jag inte. Jaga scum tells är ändå bra mycket viktigare än detta. Allt man kan säga säkert är att åtminstone en klan saknar en varulv.

Ja...det var kanske inte mycket till en analys det här. Men det är allt jag kan göra med kort varsel och på kommando. :gremtongue:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,326
Location
Göteborg
Möller said:
Jag kan försöka spela »offensivt«, leta scum tells etc. och hoppas att det hjälper nästa runda.
Ja det är precis så du bör spela om vi nu antar att dina antaganden stämmer. Jag lovar att inte störa mig på dig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: K.K hittar 5 ulvar!

Sorry BDG. Du hade helt rätt.

BDG: #792700 - Igår 05:58 PM
Vic: #792713 - Igår 06:31 PM
OBD: #792714 - Igår 06:34 PM
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jo, en sak till. Räknar jag rätt har jag i dagsläget 7 röster, Konrad Konvalj 6.

Men, hur många tror att både jag och Konrad är ulvar? Jag får inte riktigt ihop det. Antingen är jag för involverad som en part i målet eller så är jag bara för trög.

Konrad har siat mig röd och röstar på mig. Jag tror att Konrad är ulv och min röst vilar då på honom. Är vi båda ulvar verkar den ena försöka offra den andre och vise versa, antar jag.

Om Konrad röstas ut och är ulv, ser jag grönare ut? Jag tror inte det då mina grepp på honom är rätt svaga.

Men om jag röstas ut och visar mig faktiskt vara grön. Då måste ju Konrad ryka nästa runda - något annat kan jag inte tänka mig.

Jag funderar på om det inte är bäst att jag röstas ut denhär rundan. Mitt siar-förmåga är inte mycket att hänga i julgranen så den kan vi strunta i. Om jag röstas ut ryker Konrad nästa runda. Röstas Konrad ut behövs kanske ytterligare en runda debatt om mig. Det kanske är bortslösad tid?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,520
Re: TYR! Work that analytisk hjärna!

Tyr said:
Jag var som sagt var övertygad hela första rundan om att jag hade en normal roll. Men nu efter så mycket har outats så har vi två malkaver som står ut i mängden. Hur är det med Recca? Varför är hennes roll precis som alla andras?
Bra påpekat. Det ska för övrigt noteras att hennes siarclaim inte tillhör något av de starkare (det kommer när det redan är uppenbart att "alla" är siare).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ond bråd död said:
Både Vimes och Recca har spelat upp sig, särskilt Recca som gått på hårt. Jag har börjat koppla att det är hennes stil, och inte scum tell att hon låter lite övertänd.
Thank you. :gremlaugh:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,800
Location
Stockholm
Möller said:
Jag funderar på om det inte är bäst att jag röstas ut denhär rundan. Mitt siar-förmåga är inte mycket att hänga i julgranen så den kan vi strunta i. Om jag röstas ut ryker Konrad nästa runda. Röstas Konrad ut behövs kanske ytterligare en runda debatt om mig. Det kanske är bortslösad tid?
Nej, om du är bybo så är det bättre om vi röstar ut en ulv. Mindre uppgivet, mer fighting!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,520
Möller said:
Men, hur många tror att både jag och Konrad är ulvar? Jag får inte riktigt ihop det. Antingen är jag för involverad som en part i målet eller så är jag bara för trög.
Ja, i varje fall jag håller det för högst sannolikt. Och jag tror egentligen inte att det spelar någon roll vem av er vi tar i den här rundan, och vem vi tar i nästa, även om en av er faktiskt skulle vara bybo.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tittade lite på Reccas spel under denhär rundan.

Recca said:
Jag har en teori som handlar om att det finns en siare i varje klan.

Jag har också en teori om att man siar sin "fiendeklan" röd oavsett om de är ulvar eller bybor. Det skulle då också kunna vara så att man siar sin egen klan grön av precis samma skäl. Det här skulle balansera de många siarna någorlunda, anser jag. Särskilt som det finns inbyggt i spelet att man vill vara försiktig med att outa klan eftersom vinstvillkoren är skumma.
Okej, när Recca kommer med dethär vet hon följande sianden. Det enda KKV-förhållandet jag vet är outat vid tillfället är Toreador-Nosferatu och vise versa, men fler kan ha varit ute. Också värt att notera är att Vimes, Cassius och Elmrig har uppget KKV medan Konrad Konvalj säger sig sakna dem.

Vildkatt (Nosferatu, fiende Toreador)
siar Vicotnik (Brujah) (inget svar)

Lu-kaazh (Ventrue, fiende Brujah)
siar Möller (Nosferatu) röd

Cassius (Tremere, fiende Malkavian)
siar Konrad Konvalj (Malkavian) röd


Elmrig (Toreador, fiende Nosferatu)
siar Ond Bråd Död Brujah röd

Vimes (Toreador, fiende Nosferatu)
siar Elmrig (Toreador) röd


Recca (Malkav, fiende Tremere)
siar Vildkatt (Nosfreatu) grön

Jaha, vad vill jag med dethär då? När Recca går ut med sin teori finns det ett siande som bekräftar den viktigaste tesen i teorin (grön färg). Dessutom finns det ett siande som går emot teorins andra tes (röd färg).

Reccas har alltså en halv-dåligt underbyggd teori och dessutom gjort en miss. Nåja, det är rätt mycket krångel att hålla reda på. Kanske ett scum tell, men mest är det ett försök av mig att förstå nuvarande situation.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Möller said:
Men, hur många tror att både jag och Konrad är ulvar? Jag får inte riktigt ihop det. Antingen är jag för involverad som en part i målet eller så är jag bara för trög.
Ja, i varje fall jag håller det för högst sannolikt. Och jag tror egentligen inte att det spelar någon roll vem av er vi tar i den här rundan, och vem vi tar i nästa, även om en av er faktiskt skulle vara bybo.
Optimalt vill jag se KK röstas ut i slutet av denna runda eftersom om han mot all förmodan skulle vara bybo (nåt jag finner sjukt osannolikt) så är hans roll så unikt formulerad att jag måste anta att han är den enda fungerande siaren, vilket garanterar att Möller är varulv! Om KK visar sig vara ulv så gissar jag dock att Möller fortfarande troligtvis är ulv. Över huvudtaget ser jag Möller som den mindre troliga ulven av de två, dock.

Sen är jag nyfiken på vilka som inte är siare, och vad ni har för roller istället. Är ni vanilla eller? Det är ju iofs bara safe att outa om ni verkligen är vanilla också men jag antar att ulvarna ändå kommer börja plocka av de som inte kommit ut som siare än eftersom de kanske har ännu grisigare förmågor. x.x
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,326
Location
Göteborg
Möller said:
Men, hur många tror att både jag och Konrad är ulvar? Jag får inte riktigt ihop det. Antingen är jag för involverad som en part i målet eller så är jag bara för trög.
Alla hoppas jag. Att du nu försöker sälja in att KK är grön är ju mest roligt. Det är rätt uppenbart för alla oss som inte är ulvar att ni är ulvar båda två.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Björn den gode said:
Alla hoppas jag. Att du nu försöker sälja in att KK är grön är ju mest roligt. Det är rätt uppenbart för alla oss som inte är ulvar att ni är ulvar båda två.
Försöker jag sälja in Konrad som grön? Hur får du till den sjuka tanken!?

Nej, Konrad Konvalj är röd. Varefter min röst också vilar där.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,326
Location
Göteborg
Möller said:
Björn den gode said:
Alla hoppas jag. Att du nu försöker sälja in att KK är grön är ju mest roligt. Det är rätt uppenbart för alla oss som inte är ulvar att ni är ulvar båda två.
Försöker jag sälja in Konrad som grön? Hur får du till den sjuka tanken!?

Nej, Konrad Konvalj är röd. Varefter min röst också vilar där.
Tja det du säger är ju att när det visar sig att du är grön så måste KK vara ulv. Det du hoppas på är förstås att när det visar sig att du är ulv så kommer folk blanda ihop det och tro att det betyder att KK är grön. Men visst, jag ska ärligt säga att jag inte läser dina inlägg så noga just nu, om du verkligen vill hjälpa till så skulle jag vilja se analyser av folk. Analyser som jag antagligen inte kommer läsa inann du är död men som ändå kommer kunna vara väldigt värdefulla i den händelse att du är grön.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,326
Location
Göteborg
Recca said:
Vimes said:
Möller said:
Men, hur många tror att både jag och Konrad är ulvar? Jag får inte riktigt ihop det. Antingen är jag för involverad som en part i målet eller så är jag bara för trög.
Ja, i varje fall jag håller det för högst sannolikt. Och jag tror egentligen inte att det spelar någon roll vem av er vi tar i den här rundan, och vem vi tar i nästa, även om en av er faktiskt skulle vara bybo.
Optimalt vill jag se KK röstas ut i slutet av denna runda eftersom om han mot all förmodan skulle vara bybo (nåt jag finner sjukt osannolikt) så är hans roll så unikt formulerad att jag måste anta att han är den enda fungerande siaren, vilket garanterar att Möller är varulv! Om KK visar sig vara ulv så gissar jag dock att Möller fortfarande troligtvis är ulv. Över huvudtaget ser jag Möller som den mindre troliga ulven av de två, dock.
Ok det låter vettigt, jag tror inte ordningen spelar stor roll men känns som att det här ändå är ett rimligt skäl till att det är lite bättre att ta KK först. Röst: Konrad Konvalj
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
3 timmar utan ett inlägg. Varulvsspelet har stannat upp.

Kom igen nu! Vem är den sista ulven, om det nu är så att både jag och Konrad är röda? Om, hemska tanke, jag inte är ulv, vem är det då?

Jag har presenterat ett litet hål i Reccas teorier. Ingen som har några kommentarer på det? Sparka mig! Stånga mig! Gör nånting!
 
Top