Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*
"mjo... men det ändrar ju inte det faktum att man är en superhjälte som intrigerar och slåss mot andra superhjältar... eller att "förlora till besten" innebär att man blir mäktigare, kan intrigera hårdare och slåss mer..."
Mjej, inte riktigt. Att förlora till Besten (degenerera till Humanity 0), innebär att rollpersonen oåterkalleligt tas över och förvandlas till en vildsint best utan någon som helst kontroll över sig själv. Han befinner sig i en ständig Frenzy och bryr sig inte ens om sin egen överlevnad. Sådana vampyrer dör oftast efter en natt, då de inte bryr sig om att gömma sig för solen i sina jakter på blod. Exakt hur är en sådan vampyr "mäktigare"?
"Det tråkiga IMHO är att den mörka komponenten, i bästa fall, finns i spelarens huvud, inte i spelvärlden i stort."
Jag tror att du menar att den finns i rollpersonens huvud? Jag skulle inte vilja ha några spelare med Besten i skallen. Den finns iallafall i rollpersonens huvud och i huvudet på alla andra vampyrer runt honom, vilket driver dem och honom till mörka dåd.
"Dessutom fungerar det bara för en liten delmängd av alla karaktärer. Vampyrer som trivs med det eller inte bryr sig får inga problem eller "personal horror", vad jag märkt..."
Jag har hört talas om folk som inte bryr sig så mycket om den personliga skräcken i sina spel, ja, men det är spelledarens ansvar att framföra vad som faktiskt är Vampires centrala konflikt - striden mot Besten, och det finns det många sätt att göra.
"De jagar och äter människor! Det är rätt exakt vad "högre i näringskedjan innebär... Med ditt resonemang kan man undra huruvida lejonen är högre i näringskedjan än bufflarna (eller vad de nu äter)... Bufflarna är ju så många fler och skulle om de samarbetade lätt kunna besegra lejonen..."
Det HÄNDER att bufflar skadar eller dödar lejonen... med den liknelsen kan du se människorna i Vampire som bufflar med ännu större horn, en vilja att samarbeta och ambitionen att ta striden till vampyrerna (om de kände till dem, dvs). Vampyrerna jagar och äter människor - människor jagar och skjuter/pålar/halshugger vampyrer. Vampyrer överlever genom att vara den blodsugande moskiten på buffelns rygg, inte genom att vara lejonet som störtar fram ur buskarna mot buffelns horn.
"Ah, men en mygga är en lätt mosbar parasit... det minsta barn kan döda den utan ansträngning... Detta rimmar illa med vampyrernas mängder av superkrafter."
Ok, jag kanske formulerade mig dåligt. Människan i den liknelsen är inte bara en människa, utan hela människosläktet. Myggorna runt den är individuella vampyrer.
"I cthulhu är det mer "detta är er grupp... ÅH NEJ! Där borta är skurkarna! FLY!"..."
Haha, så sant... men i alla Call of Cthulu-äventyr jag har spelat så anstränger man sig iallafall för att göra någonting åt skurkarna.
"Det är precis lika viktigt i Werewolf som i andra rollspel att ta reda på vilken form motståndet (ex. Wyrmen, Weavern, vampyrer, andra varulvar, etc.) tar och hur man ska gå till väga för att bekämpa den.
Nja... ofta funkar råstyrka rätt bra..."
Ofta behövs det mäktiga talismaner... ofta behövs det ett gäng riter... och ännu oftare behövs det vidare undersökningar för att se efter exakt hur råstyrkan ska tillämpas för att få önskad effekt. Det beror på.