Det är en bra scen. Men också en scen som tekniskt sett inte skulle kunna ske i Western regelsystem. För där hade den unga flickan varit så inkompetent med ett skjutvapen att hon inte hade träffat.
Det är väl det svåra med sannolikheter och de där dramatiska slagen som vi gärna vill ska infalla precis när vi tycker men inte alltid sker så tillförlitligt. Precis som i SRR/MERP, att få in det där hugget med 5% sannolikhet (är väl samma i Western) som gör att vi får slå igen och lägga till, är oerhört tillfredställande just för att det inte är så regelbundet. Jag tänker att man måste vara öppen för att sådant inte sker, att vi inte lyckas med saker och att när vi väl gör det är det helt unikt när vi spelar sådana spel.
Men tar vi true grit-exemplet ovan, ex. är det inte så att försvar endast får nyttjas i strid där en karaktär är medveten om att han är utsatt för fara? Jag skulle ju säga direkt att mannen inte upplevs som det, snarare tvärt om. Går rätt mot henne, låter henne om än skakigt sikta och höga vapnet och han fortsätter leende traska rakt mot henne. Jag skulle som SL för spelet inte ens säga att detta skedde inom ramen för stridsrundorna. Och även om hon skulle behöva slå 20 först och kanske 5 eller mer på nästa slag för att placera skottet nära axeln, så är det ju fullt möjligt för det skottet att ske? (nu har jag inte koll på ev minus för att man saknar träning vilket kanske finns?) Hon skjuter, träffar, men blir ändå överrumplad sen.
Men är ju helt med på vad
@Mogger säger, det är ju ett sjukt underläge, skulle vi tillåta försvar innebär det ju antagligen att flickans spelare måste slå 20 två gånger ialf för att ha en chans alls. Vi kanske behöver ha en tjugo trettio sådana scener minst för att ens se ett sådant tillfälle inträffa. Men, frågan är ju om western som genre kräver att alla karaktärer ska vara kapabla till att bruka våld på ett sätt som löser något? Jag tycker ju inte det och tycker det finns rätt många i diverse berättelser som stryker under det faktumet. Men är avstampet att man alltid måste spela personen med mest fv i träffsäkerhet för revolver så, då kanske det inte är så.