Christoffer
It's all pig.
Jag tror detta grundar sig på rätt olika läsning av begreppet. Det finns inget "vanligt" story now för mig. Om vi spelar och välkomnar en berättelse som ett resultat av vår interaktion kring spelbordet, så kan den interaktionen se otroligt olika ut. Ex. jag preppade en situation och kort historik i ett pass i norra Prax och spelledde med Runequest 2. Då med noll avstamp i karaktärer och 100% avstamp i situation. Nu Marvel Superheroes, kanske mer 50/50 men helt klart ett avstamp som kommer ur karaktärerna men som jag tar och bygger vidare på. Noll plot, jag spelar SLPs och det är vad jag gör. Det är ju samma sak som sker i Shock eller Remember Tomorrow, vi spelar de karaktärerna vi (för tillfället i vissa spel) har kontroll över, säger det vi får säga och svarar på de frågor bara vi kan svara på (jag öppnar dörren, vad finns bakom den? Jag ber henne om den här tjänsten, hur svarar hon? Osv). Liksom, vanligt rollspelande.Ok, jag pratat System Matters. Eftersom det är rätt tydligt att Western IV inte har superbra stöd för Story Now trodde jag snarare att du ville se vad just Western IV hade att erbjuda som var unikt. Alltså någon form av OSR-approach. Undersöka spelet som sådant och vad det kan leverera, utan att ta med sig förutfattade meningar in.
Om det är vanlig Story Now så kan jag inte för mitt liv förstå vad Western IV skulle kunna erbjuda. Visst kan du rulla fram en intressant karaktär med drömmar och driv och allt sånt men sedan ska du ju ha några fler spelare en SL och sedan ska allt detta knådas genom reglerna, som är rätt spretiga. Du kan säkert, med stor vilja och en aktivt storybejakande spelgrupp, få till bra spel för detta men det är isf TROTS systemet, inte p.g.a det. Spelet riskerar tvärtom att motverka det på flera plan. Men det kan man såklart ducka. Det blir ju dock en extra aktivitet man får lägga på.
Så anta att en SL presenterat den lilla staden Rotridge (tack western town name generator) ber oss skapa karaktärer som bor i eller runt den, vi skapar dem, de får sina relationer som kanske knyter ihop våra RPS kanske inte och situationen byggs upp pga detta, järnvägsbolaget vill in, vi har uppenbarligen någon form av hatgrupp här pga lynchningen av min man, osv osv. Säg du spelar smågangster som äger en saloon, någon annan präst, osv. Det skapar ju situationen i staden. Sen behövs det ju inget mer än att spela? Vi kan använda westerns Obt20+fv/egenskap mot 20+ för resolution och låta hedern gå upp och ner beroende på hur vi agerar. Vi kan singla en slant och får vi klave lyckas vi, är något svårare singlar vi två och måste ha två klavar, eller lätt singla två och behöva en klave? Vill vi ha regler för heder, det är binärt i relation till karaktärer och grupper, har du heder i en interaktion är saker lätta, saknar du det är det svårt. Klart. Att spela Western inspirerar mig mer än mitt påhittade myntspel pga hotet om våld, reglerna för heder och uppsättning med färdigheter, det klickar i med mig och gör det hela lite mer intressant. Det finns inget där som motverkar någon slags berättelse att ta form. Om inte en spelledare kommer dragandes med ploträlsen utan istället spelar sina SLPs precis som jag spelar min RP så kommer den interaktionen leda till förändringar, komplikationer, lösningar, utfall som inte går att återta och till slut kommer det landa på ett eller annat sätt. Det är ju inte svårt, det är ju bara att spela liksom? Kanske finns det saker som motverkar hur du önskar att interaktionen kring spelbordet borde se ut för att inspirera dig för samma sak men det betyder ju inte att det motverkar att en berättelse tar form öht.