Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
RÖSTNINGSLÄGET

MED RESERVATION FÖR FEL

RÖST:

Vicotnik-> Andersson

Andersson 1 (Vicotnik)

---

krank-> Lukas

Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1 (krank)

---

Lukas-> krank

Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1 (krank)
krank 1 (Lukas)

---

Basenanji-> krank

krank 2 (Lukas, Basenanji)
Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1 (krank)

---

Lindenius-> Zebulon

Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1 (krank)
Zebulon 1 (Lindenius)

---

Solvebring-> NilsH

Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1(krank)
Zebulon 1 (Lindenius)
NilsH 1 (Solvebring)

---

Brynolf-> NilsH

NilsH 2 (Solvebring, Brynolf)
Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1 (krank)
Zebulon 1 (Lindenius)

---

Persson-> krank

krank 3 (Lukas, Basenanji, Persson)
Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1 (krank)
Zebulon 1 (Lindenius)

---

Vimes->Solvebring

Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1 (krank)
Zebulon 1 (Lindenius)
Solvebring 1 (Vimes)

---

Craygh-> Vicotnik

Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1 (krank)
Zebulon 1 (Lindenius)
Solvebring 1 (Vimes)
Vicotnik 1 (Craygh)

---

Banarok->Craygh

Andersson 1 (Vicotnik)
Lukas 1 (krank)
Zebulon 1 (Lindenius)
Solvebring 1 (Vimes)
Vicotnik 1 (Craygh)
Craygh 1 (Banarok)

---

Vicotnik-> Zebulon

Zebulon 2 (Lindenius, Vicotnik)
Lukas 1 (krank)
Solvebring 1 (Vimes)
Vicotnik 1 (Craygh)
Craygh 1 (Banarok)

---

Solvebring-> Vicotnik

Zebulon 2 (Lindenius, Vicotnik)
Vicotnik 2 (Craygh, Solvebring)
NilsH 1 (Brynolf)
Lukas 1 (krank)
Solvebring 1 (Vimes)
Craygh 1 (Banarok)

---

Måns-> Zebulon

Zebulon 3 (Lindenius, Vicotnik, Måns)
NilsH 1 (Brynolf)
Lukas 1 (krank)
Solvebring 1 (Vimes)
Craygh 1 (Banarok)

---

krank-> Zebulon

Zebulon 4 (Lindenius, Vicotnik, Måns, krank)
NilsH 1 (Brynolf)
Solvebring 1 (Vimes)
Craygh 1 (Banarok)

---

tripp_trapp-> Zebulon

Zebulon 5 (Lindenius, Vicotnik, Måns, krank, tripp_trapp)
NilsH 1 (Brynolf)
Solvebring 1 (Vimes)
Craygh 1 (Banarok)

---

Vimes-> Zebulon

Zebulon 6 (Lindenius, Vicotnik, Måns, krank, tripp_trapp, Vimes)
NilsH 1 (Brynolf)
Craygh 1 (Banarok)

---

Måns-> Solvebring

Zebulon 5 (Lindenius, Vicotnik, krank, tripp_trapp, Vimes)
NilsH 1 (Brynolf)
Craygh 1 (Banarok)
Solvebring 1 (Måns)

---

Zebulon-> Måns

Zebulon 5 (Lindenius, Vicotnik, krank, tripp_trapp, Vimes)
NilsH 1 (Brynolf)
Craygh 1 (Banarok)
Solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)

---

Vimes-> Dum panda

Zebulon 4 (Lindenius, Vicotnik, krank, tripp_trapp)
NilsH 1 (Brynolf)
Craygh 1 (Banarok)
Solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)
Dum panda 1 (Vimes)

---

Anthraxus-> Poseur

Zebulon 4 (Lindenius, Vicotnik, krank, tripp_trapp)
NilsH 1 (Brynolf)
Craygh 1 (Banarok)
Solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)
Dum panda 1 (Vimes)
Poseur 1 (Anthraxus)

---

Lindenius-> Andersson

Zebulon 3 (Vicotnik, krank, tripp_trapp)
NilsH 1 (Brynolf)
Craygh 1 (Banarok)
Solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)
Dum panda 1 (Vimes)
Poseur 1 (Anthraxus)
Andersson 1 (Lindenius)

---

RÖSTNINGSLÄGET JUST NU:

Solvebring-> Vimes

Zebulon 3 (Vicotnik, krank, tripp_trapp)
Vicotnik 1 (Craygh)
NilsH 1 (Brynolf)
Craygh 1 (Banarok)
Solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)
Dum panda 1 (Vimes)
Poseur 1 (Anthraxus)
Andersson 1 (Lindenius)
Vimes 1 (solvebring)

EJ RÖSTAT: Dum panda, Poseur, NilsH, Andersson

Kommentar: Var är de samlade dreven?

solvebring

Superhero
Re: Röst: Dum panda

Solvebring, jag hoppas att du inte sitter och tar kritik personligt nu. Folk har inte blivit "förargade". Vi spelar ett spel, som vi vill vinna. SOm Måns sa, det här är inget kramkalas, det är ett spel.
well, som jag hoppades då. :gremsmile: Fast Måns lät så himla allvarlig. Men, ja det är ett spel och folk vill vinna. Då borde man ju lika gärna kunna kramas som att inte göra det. Frågan är vad man vinner på. =)

Jag har uppfattat ditt sätt att spela spelet hitnitills som kontraproduktivt för oss bybor. Jag anser dock att det är på tok för tidigt för att dra några växlar på detta.
Dra vilka växlar du vill, så får vi se senare... Kort och gott, jag tycker nog att du snackar för mycket.

Basenanji

Postd20modernist
Korrigerat RÖSTNINGSLÄGE

NilsH-> Zebulon

Zebulon 5 (Vicotnik, krank, tripp_trapp, NilsH)
krank 4 (Lukas, Basenanji, Persson, Brynolf)
Vicotnik 1 (Craygh)
Craygh 1 (Banarok)
Solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)
Dum panda 1 (Vimes)
Poseur 1 (Anthraxus)
Andersson 1 (Lindenius)
Vimes 1 (solvebring)

solvebring

Superhero

Persson said:
Anthraxus said:
solvebring said:
Tja, jag får väl helt enkelt bli mer positiv då. Jag tror mig dock förstå mindre och mindre av spelet ju fler inlägg det blir. Speciellt eftersom det tycks som jag förargar folk utan att ens försökt trycka på några knappar. Jag får väl "positiva" mig lite då istället för att "negga". Hur som helst så kontrar jag med att de lurigaste enligt min bok är Vimes och Måns som gärna analyserar och spinner lite för mycket.
Du är nybörjare - du har rätt att göra fel i början (jag är också nybörjare och får också göra fel).

Jag tror att det största feltänket vi nybörjare gör är att tro att det är ett forumsrollspel bara för att det postas i ett rollspelsforum.
Werewolf är ett psykologiskt spel där det går ut på att analysera sönder sina med- och mot-spelare, inte ett spel där man ska vara "in character". :gremsmile:

Jag tror det ger sig för oss nybörjare om ett par dagar hur man ska spela - se och lär av de mer erfarna, det är vad jag försöker göra.

Ja precis. Solvebring: tänkte du att du skulle rollspela den rollen du blev tilldelad? Alltså tolka karaktären när du skriver osv.
Nej, jag förstod ganska snart att det inte handlade om det. Däremot tycker jag att det är lite smålustigt att ge sken av en karaktär ibland och slänga fram lite nonsens medan folk rider präktighetens konspirationshästar - so to speak. Som sagt, jag menade inte så mycket mer än att lattja lite vad det gällde min gliriga inlägg tidigare. I övrigt får folk tolka mitt spel som de vill, banditer som bybor. Må bäste skurk vinna.

Det kändes lite tveksamt där ett tag, speciellt då Måns predikade för mig. Det kändes så tyngt på nåt sätt. Hur som helst, nu känns det bättre och jag ska göra mitt bästa för att spela vidare på ett mer gynnande sätt. Detta var dock långt mer krångligt än jag trott från början.

Nåväl, tackar alla för hjälpen och stödet. Fast tro inte att jag är naiv för det. :gremwink: I can still see you!

solvebring

Superhero

Anthraxus said:
solvebring said:
Tja, jag får väl helt enkelt bli mer positiv då. Jag tror mig dock förstå mindre och mindre av spelet ju fler inlägg det blir. Speciellt eftersom det tycks som jag förargar folk utan att ens försökt trycka på några knappar. Jag får väl "positiva" mig lite då istället för att "negga". Hur som helst så kontrar jag med att de lurigaste enligt min bok är Vimes och Måns som gärna analyserar och spinner lite för mycket.
Du är nybörjare - du har rätt att göra fel i början (jag är också nybörjare och får också göra fel).

Jag tror att det största feltänket vi nybörjare gör är att tro att det är ett forumsrollspel bara för att det postas i ett rollspelsforum.
Werewolf är ett psykologiskt spel där det går ut på att analysera sönder sina med- och mot-spelare, inte ett spel där man ska vara "in character". :gremsmile:

Jag tror det ger sig för oss nybörjare om ett par dagar hur man ska spela - se och lär av de mer erfarna, det är vad jag försöker göra.
Tackar för stödet. Well, kan inte säga mer än att jag ska försöka detsamma; att iaktta bättre och därmed försöka mer.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Så vad kan vi informera varandra om?

Förmågorna bör vi hålla tyst om, att gå ut och avslöja sina förmågor även fast de är svaga eller passiva ger bara banditerna ett övertag i letandet efter viktiga roller, dessa roller vill vi helst ha dolda så länge som möjligt. Att tänka på när det kommer till förmågor är att är man på väg att åka ut, det vill säga att drevet som går mot en inte kommer hinna ändra riktning så ska man gå ut med den information man har. Tänk dock på att inte citera pm'et man fått av Feuflux, då det är emot reglerna.

När det kommer till yrken så tror jag att det är dumt att gå ut med ifall man är assistent, jag spekulerar för tillfället i om det kan ha med tredje fraktionen eller ifall vissa förmågor kan påverka assistenter eller bara påverka icke assistenter.

Vilken runda vi avslöjas bör vi hålla tyst om anser jag då banditerna kan välja att plocka ut dem som ska outas här näst och på så sätt strypa vårat informations intag.

Yrke tror jag kan vara det första vi kan avslöja men inte utan att ha ett drev mot sig och då först i slutskedet av varje runda, kanske sista 8-10 timmarna innan rundan avslutas för att folk ska ha tid att styra om sina röster.

I tidigare spel så har även banditerna (varulvarna) haft förmågor, detta har jag för mig att feu har lagt in för att ta bort möjligheten att sitta och kolla på inloggningssidan och se vilka som skickar pm.

~Vicotnik som försvinner för ikväll då han ska ut och dricka öl.

Dum Panda

Warrior

Jag glider mellan att hoppa på ett drev eller rösta på Måns, tycker han rider på väldigt höga hästar, speciellt mot Solvebring... Hmm, det får bli drev.
Röst: Zebulon

Brynolf

Dum fan

Yrke torde ju vara ganska viktigt om det försetts med mekanismer som "outning runda X". Man undrar ju varför. Förmodligen kan man på yrken avläsa vilken sida man står på, alternativt vilken förmåga man har. Någon annan teori om varför det kan vara viktigt?

tripp_trap

Veteran

Vicotnik said:
Förmågorna bör vi hålla tyst om, att gå ut och avslöja sina förmågor även fast de är svaga eller passiva ger bara banditerna ett övertag i letandet efter viktiga roller, dessa roller vill vi helst ha dolda så länge som möjligt. Att tänka på när det kommer till förmågor är att är man på väg att åka ut, det vill säga att drevet som går mot en inte kommer hinna ändra riktning så ska man gå ut med den information man har. Tänk dock på att inte citera pm'et man fått av Feuflux, då det är emot reglerna.
Medhåll, det hjälper inte oss ifall vi vet vad de andra har för förmågor, dessutom kan banditerna bara ljuga genom att säga att de inte har någon eller någon trivial passiv förmåga, typ: "min förmåga är att jag vet att det finns x antal varulvar"

Vicotnik said:
När det kommer till yrken så tror jag att det är dumt att gå ut med ifall man är assistent, jag spekulerar för tillfället i om det kan ha med tredje fraktionen eller ifall vissa förmågor kan påverka assistenter eller bara påverka icke assistenter.
Kan stämma, tills vi vet mer håller jag med.

Vicotnik said:
Vilken runda vi avslöjas bör vi hålla tyst om anser jag då banditerna kan välja att plocka ut dem som ska outas här näst och på så sätt strypa vårat informations intag.
Här håller jag inte riktigt med. Jag tror att flera kan komma att avslöjas samma runda, vi får väl se snart nog, men OM det är så så kan de ju ändå inte döda alla samtidigt. Dessutom, om en person säger "Jag avslöjas nästa/nästnästa runda" så kan vi med viss säkerhet (så långt det nu går i ett sådant här spel) veta att denne talar sanning eftersom om han visar sig vara något annat/inte avslöjas har han en obehaglig lögn att förklara. Vidare är det här nästan den enda information vi kan delge utan att den behöver vara särskilt komprometterande om din roll, och vi behöver NÅGON form av information att diskutera.
Men ja, du har såklart en poäng även här.

Vicotnik said:
Yrke tror jag kan vara det första vi kan avslöja men inte utan att ha ett drev mot sig och då först i slutskedet av varje runda, kanske sista 8-10 timmarna innan rundan avslutas för att folk ska ha tid att styra om sina röster.
Mja. Om en bandit får ett svårskakat drev mot sig, och inser att det är så gott som kört kan han ju påstå något helt befängt ("Nej! Ni kan inte hänga mig, för jag är siaren!") som troligen bara en ensam person kan veta är falskt för att på så sätt kunna rädda sig ett par rundor till. Men ja, det är din samhälleliga plikt att avslöja allt innan du hängs. Men att göra det i tid för att ändra opinionen är inte nödvändigt. :gremtongue:

Vicotnik said:
I tidigare spel så har även banditerna (varulvarna) haft förmågor, detta har jag för mig att feu har lagt in för att ta bort möjligheten att sitta och kolla på inloggningssidan och se vilka som skickar pm.
Har jag aldrig varit med om, men om ni nu har spelat så många gånger förut så är det väl möjligt att Feuflux lagt in något sådant.

Basenanji

Postd20modernist

Medhåll, det hjälper inte oss ifall vi vet vad de andra har för förmågor, dessutom kan banditerna bara ljuga genom att säga att de inte har någon eller någon trivial passiv förmåga, typ: "min förmåga är att jag vet att det finns x antal varulvar"
Min erfarenhet säger mig att det är bra för byn när varulvarna måste ljuga. Att någon börjar komma med utsagor kring hur många varulvar det finns tror jag är champagne-dax. Sådana lögner brukar uppdagas rätt fort och då kan man backtracka personens röstningsmönster, och övrig trådaktivitet...

Mina spekulationer kring assistent-roller är att de innehåller mycket viktig information för byn. Dessutom avfärdar jag för närvarande att assistent-status per automatik är kopplad till DTF. Däremot kan självklart några av assistenterna vara DTF/varulvar.

Sedan väntar jag ivrigt på att Poseur och Andersson ska skriva/rösta.

Hallå?

Basenanji

Postd20modernist

Feu brukar oftast ge förmågor till ALLA deltagare, just för att dölja varisarna (det blir svårare att hitta dem om alla kan rapportera förmågor) och ibland ge alla en anledning att skicka PM som en följd av detta.
Så, trots att det kanske är ovanligt i andra varulvsspel, så är det nog troligt att varulvarna i det här spelet har fått förmågor - även om majoriteten av spelarna (både varulvar och bybor) har fått passiva/flufförmågor.

Observera också att vissa roller verkar gå utöver det vanliga den här gången, ni vet Feu skrev längst ned om någon som får info, eller vad det var...

Brynolf

Dum fan

Basenanji said:
Mina spekulationer kring assistent-roller är att de innehåller mycket viktig information för byn. Dessutom avfärdar jag för närvarande att assistent-status per automatik är kopplad till DTF. Däremot kan självklart några av assistenterna vara DTF/varulvar.
Fluffmässigt känns det mer som att assistenter snarare borde vara "sämre" än oss vanliga, rediga cowbojs. Varför skulle en kofösarlärling veta mer om något (alls)än Clintan? Men spelmekaniskt finns det ju förstås NÅGON funktion med "assistent"-termen så det är klart de skiljer ut sig på nåt vis.

En teori kan vara att de hänger ihop med en "mästare" inom ett yrke. Outas/dör den ene, så outas/dör den andre också...?

tull

Hero

Brynolf said:
Yrke torde ju vara ganska viktigt om det försetts med mekanismer som "outning runda X". Man undrar ju varför. Förmodligen kan man på yrken avläsa vilken sida man står på, alternativt vilken förmåga man har. Någon annan teori om varför det kan vara viktigt?
Någon har en förmåga som gör att denne kan läsa av vilket yrke personen har.

Brynolf

Dum fan

Persson said:
Brynolf said:
Troligen, men det säger ju inget om VARFÖR yrke är viktigt. Men det är så klart ett sätt att sia runt lite och hitta eventuella samband.

Lindenius

Swashbuckler

Min erfarenhet säger mig att det är bra för byn när varulvarna måste ljuga. Att någon börjar komma med utsagor kring hur många varulvar det finns tror jag är champagne-dax. Sådana lögner brukar uppdagas rätt fort och då kan man backtracka personens röstningsmönster, och övrig trådaktivitet...
Jag är inte säker på att jag exakt förstår vad du avser här. Kan du förtydliga champagne-dax-delen? För vem är det dax och varför?

Sedan väntar jag ivrigt på att Poseur och Andersson ska skriva/rösta.
Eftersom jag är bekant med Andersson vet jag att han har en spelhelg med kompisar från förr. Finns en viss risk att han inte hör av sig förrän på söndag kväll eller måndag. Min röst står således kvar på honom tills han blir aktiv.

//erik. Trodde faktiskt fler skulle rösta på icke-aktiva. Var det inte det som var planen? Gruvar lite över att jag missuppfattat något.

tull

Hero

Brynolf said:
Persson said:
Brynolf said:
Troligen, men det säger ju inget om VARFÖR yrke är viktigt. Men det är så klart ett sätt att sia runt lite och hitta eventuella samband.
Det handlar om att fånga upp lögnare.

Nässe

Myrmidon

//erik. Trodde faktiskt fler skulle rösta på icke-aktiva. Var det inte det som var planen? Gruvar lite över att jag missuppfattat något.
Så här tänker jag:

Det är i sig mycket bättre att rösta på de som inte skriver för de försvinner ändå, och om vi inte har något alls att gå på så är det lika bra att inte riskera att rösta bort en bybo,

MEN

det är helt meningslöst att starta ett drev mot någon som inte ens läser här. De blir ju inte stressade, och det verkar som om de som spelat tidigare tycker att det är bra att starta drev mot olika personer och skapa lite action, så därför kastade jag in min röst lite slumpmässigt för att se vad som händer. Om de personerna som inte skrivit något fortfarande inte gjort det innan rundan ska ta slut så kan jag tänka mig att ändra till någon av dem, men jag vill först höra lite vad Zebulon har att säga till sitt försvar :gremsmile:

Poseur

Swashbuckler
117 nya inlägg i tråden nu när jag hinner titta som hastigast.

Jag har haft problem med internettillgång nu, har haft fullt upp med plugg och flickvän som mått kasst så tyvärr har jag inte hunnit logga in. (tyvärr gör det väl mig också aningen misstänkt)

Jag kan bara säga att jag inte har tid att läsa igenom några inlägg just nu heller.
(anledningen att jag svarade just på detta inlägg var att jag tog, 'visa alla' och ctrl+f "poseur" och fick detta inlägg)

/Poseur

Basenanji

Postd20modernist

Lindenius said:
Jag är inte säker på att jag exakt förstår vad du avser här. Kan du förtydliga champagne-dax-delen? För vem är det dax och varför?
För byn. När en varulv börjar ljuga så där uppenbart, då är det dags för byborna att fira.

Vi vet inte exakt antal varulvar - eller rättare sagt: varulvarna vet det. Om en varulv ska uttala sig tex kring antalet varulvar måste han/hon välja mellan att:

- ljuga (vilket kan uppdagas varpå byn kommer ställa fler frågor/alt. gå tillbaka och kolla på hur den som ljög röstade, skrev, osv)

- berätta sanningen (varpå vi kan dra fördel av att veta hur det ligger till med fördelningen varulvar-bybor-DTF)

Bägge fallen för med sig dåliga konsekvenser för varulvarna.