Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

Feuflux

omjonasson.se
Blandade kommentarer

Hej. Lite blandade kommentarer.

* Missade förstås att få med någon stämningstext till varför ni vet vem som är bankir... men ni ser att det sticker ut en massa vikta sedelbuntar och värdepapper ur Anthraxus fickor. Ok? :gremsmile:

* Jättebra att ni som blir osäkra på mina PM frågar mig. Jag läser ju mina texter 500 gånger och känner mig så säker på att det är lättläst, och glömmer helt att en del av er är nybörjare och inte alls vana vid det hela (samt att det bara är jag som läser 20 roller och får perspektiv).

* Förtydligande: Röster och förmågor fungerar likadant, dvs du får posta/pm'a 500 gånger om du så vill, det är bara det senaste innan en runda avslutas som räknas. Faktum är att det kan vara bra att skicka in förmågor tidigt så att det inte glöms bort.

Mogger

Hipsteranka
NilsH said:
:gremwink: så vi ska inte starta ett drev för att vara schyssta, då du är frånvarande och inte skriver.... talar lite mot dina tidigare poster :gremsmile:
Ånej, det är två olika saker. Vi ska starta drev som ger oss något, att dreva mot mig kommer inte att ge så mycket. Vill ni ska ni göra det ändå, men det är bättre för staden att dreva mot någon som kan svara under helgen. Vi röstar inte på folk för att vara taskiga utan för att få ut information. Däremot kan vi säga "du spelar uselt, gör du det med flit?" för att det inte är ett kramkalas, utan ett spel. Men inte heller då är vi tasktiga.

Jag noterar din smiley, men svarar helt utan att ta hänsyn till om du är ironisk eller bara skojar. Game on!

NilsH said:
Men nej, jag tänker att du är en sådan person som det är värt att ha kvar om man ändå inte har några specifika misstankar att gå på- eftersom det verkar som att du är en potentiellt jävligt bra bybo att ha kvar.
Nja, jag var bra varulv en gång, och hyfsad bybo en annan gång. Det är allt. Jag vill inte bli grön i någons bok på gamla meriter.

Angående många drev, säkert har någon redan svarat, men orsaken är att vi som bybor vill ha initiativet när det gäller dreven. Skulle vi dra igång ett drev mot en varulv kommer de andra varulvarna att bli lite skakis, eller inte, men det kommer på ett eller annat sätt att ge oss ett större övertag och mer informaration när de börjar fundera på hur de ska rösta, på vem, sa de flytta rösterna eller inte o.s.v. Tänk också på att det lär vara en viss fördröjning när varulvarna snackar ihop sig. Snabba drev kan ställa varulvarna helt. Eller inte. :gremsmile:

Det finns många lager i det här spelet, det finns bara ett som är säkert. Text = information. Så fort någon skriver något så kan det, bör det, analyseras. Det är bara 5 (typ) av oss som ljuger om allt...

Mogger

Hipsteranka
Re: Så vad kan vi informera varandra om?

Lindenius said:
Eftersom jag är bekant med Andersson vet jag att han har en spelhelg med kompisar från förr. Finns en viss risk att han inte hör av sig förrän på söndag kväll eller måndag. Min röst står således kvar på honom tills han blir aktiv
Vänta här, du vet att Andersson inte kommer att vara aktiv men väljer ändå att rösta på honom? Varför?

tull

Hero

Måns said:
Lindenius said:
Eftersom jag är bekant med Andersson vet jag att han har en spelhelg med kompisar från förr. Finns en viss risk att han inte hör av sig förrän på söndag kväll eller måndag. Min röst står således kvar på honom tills han blir aktiv
Vänta här, du vet att Andersson inte kommer att vara aktiv men väljer ändå att rösta på honom? Varför?
Jag tycker också att det resonemanget inte håller.

Mogger

Hipsteranka
Re: Röst: Dum panda

solvebring said:
well, som jag hoppades då. :gremsmile: Fast Måns lät så himla allvarlig. Men, ja det är ett spel och folk vill vinna. Då borde man ju lika gärna kunna kramas som att inte göra det. Frågan är vad man vinner på. =)
Ja, kan du krama oss till seger, så för all del, kör på! :gremsmile:

Jag provocerade dig avsiktligt för att se hur du skulle reagera. Du reagerar som en bybo.

Hellzon

Långsamma Vargen
Heh och tankar

Hej. Nu har jag internets igen.

Tankar:

Fiskar krank efter rollen Bartender eller liknande här? Det får han gärna förklara.

Mjo, jag förstod vad Persson menade när han sa att solvebring Vildkattade sig.

Det där med assistent vet jag inget om. (Så jag antar att jag inte är en sådan.) Det var lite intressant att Vicotnik tog upp det och verkade förutsätta att folk visste vad han talade om. Jag tycker av diverse skäl att vi inte ska peta i det där för mycket, min första reflex är att det kan avslöja viktiga roller.
(Klarspråk: Jag misstänker att "assistent" kan innebära att man tar över om en viss powerroll dör. Även om jag har fel känns det inte som att vi vill outa assister till höger och vänster. Än.)

CV: Batmanspelet (som bybo, men Miller - siare som ser alla som onda), forumsspelet (varulv, självaste Caligula), CoC-spelet (som god), StarWarulvsspelet (god, måstade lämna spelet tidigt pga nytt jobb) och ett liveparti som ond (överlevde till slutet, då två frimurare röstade ut mig). Detta med reservation för dåligt minne.

Jag finner det intressant att jag verkat falla ur folks medvetande mot slutet. :gremgrin:

Ska vi peta på nån? Jag tycker faktiskt jag vill ha ett svar på om krank fiskar roller. Tills dess: Röst: krank

Dum panda -> Zebulon
Hellzon -> krank

Zebulon 5 (Vicotnik, krank, tripp_trapp, NilsH, Dum panda)
krank 5 (Lukas, Basenanji, Persson, Brynolf, Hellzon)
Vicotnik 1 (Craygh)
Craygh 1 (Banarok)
Solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)
Dum panda 1 (Vimes)
Poseur 1 (Anthraxus)
Andersson 1 (Lindenius)
Vimes 1 (solvebring)

Not till nybörjarna: Det är kutym att lägga till nya röster i slutet på raden så vi får nån slags kronologi. Inte menat som någon kritik mot någon, har någon på annat sätt har jag inte märkt det, men ingen nämnde kronologin heller.

Brynolf

Dum fan

Persson said:
Brynolf said:
Persson said:
Brynolf said:
Yrke torde ju vara ganska viktigt om det försetts med mekanismer som "outning runda X". Man undrar ju varför. Förmodligen kan man på yrken avläsa vilken sida man står på, alternativt vilken förmåga man har. Någon annan teori om varför det kan vara viktigt?
Någon har en förmåga som gör att denne kan läsa av vilket yrke personen har.
Troligen, men det säger ju inget om VARFÖR yrke är viktigt. Men det är så klart ett sätt att sia runt lite och hitta eventuella samband.
Det handlar om att fånga upp lögnare.
Ser ingen anledning till att ljuga om något som inte spelar någon roll. Fast det vet ju bovarna förstås inte om det gör eller ej, lika lite som vi. Jag tror snarare Feuflux har fixat ihop nåt fluffigt samband mellan yrke/assistent och ond/god och förmåga. När yrkena outas får vi fler ledtrådar till vem som är vad. Det får mig att tro att det kanske kan vara smart att outa yrken relativt tidigt, innan bovarna blir får många.

Sorry om jag fyllevimsar. Försöker bara få lite fnul på hur själva spelreglerna funkar. Just nu är det ju som att spela Drakborgen för första gången utan regelbok (vilket för all del går och är fett kul).

Brynolf

Dum fan
Re: Heh och tankar

Hellzon said:
Not till nybörjarna: Det är kutym att lägga till nya röster i slutet på raden så vi får nån slags kronologi. Inte menat som någon kritik mot någon, har någon på annat sätt har jag inte märkt det, men ingen nämnde kronologin heller.
I slutet på vilken rad?

Hellzon

Långsamma Vargen

Brynolf said:
Hellzon said:
I slutet på vilken rad?
Raden med de som röstar. Som:

Notera att jag står i slutet. Inte i bokstavsordning eller så.

Brynolf

Dum fan

Hellzon said:
Brynolf said:
Hellzon said:
I slutet på vilken rad?
Raden med de som röstar. Som:

Notera att jag står i slutet. Inte i bokstavsordning eller så.
Comprendissimo!

Craygh

Swordsman
Craygh's meriter, och funderingar.

Kort om mig: Som några, åtminstone, av er vet så har jag vart med på Call of Chthulhu-varulvsspelet förut, och då var jag först bybo och sedan varulv.

Och jag har för mig att jag minns något om att jag var med i Star Wars-varulvsspelet också, men det orkar jag inte kolla upp :gremtongue:

Vänta, nu när jag tänker efter så minns jag något om skvadroner med färgkoder, typ röd, grön, blå och så vidare, så nog fanken var jag väl med på starwars-varulvsspelet. Undrar om jag inte var C-3PO där.

Jag har haft som vana att skriva lite väl lite enligt många, däribland mig själv. En av anledningarna är att mycket av det som skrivs är "analyser" av andra spelares inlägg, vilka jag oftast finner... vad ska man säga, vansinnigt svagt grundade?

låt mig förklara, så gott jag kan.

En av svårigheterna med varulvsspel för mig är att inte känna de jag spelar med, så jag vet inte hur många steg de kan tänkas tänka i, och hur de oftast luras, ljuger eller förställer information. Därför känner jag heller itne att jag kan analysera deras texter ordentligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Hellzon said:
Tankar:

Fiskar krank efter rollen Bartender eller liknande här?
Nej, det gör jag inte. Det är bara fluff, för att ha något att skriva i den absoluta början. Möjligt att jag valde att låta mitt språk vara en aningen smula in-character, men i övrigt finns ingenting att hämta här. Jag vet inte ens om det finns nån bartender (även om, givet att det är western trots allt, inte känns helt tematiskt orimligt), eller vad man isåfall skulle med en sådan filur till.

Craygh

Swordsman

krank said:
Hellzon said:
Tankar:

Nej, det gör jag inte. Det är bara fluff, för att ha något att skriva i den absoluta början. Möjligt att jag valde att låta mitt språk vara en aningen smula in-character, men i övrigt finns ingenting att hämta här. Jag vet inte ens om det finns nån bartender (även om, givet att det är <span style="font-style: italic;">western</span> trots allt, inte känns helt tematiskt orimligt), eller vad man isåfall skulle med en sådan filur till.
Lite vid sidan av spel här så kan man ju filosofera om att en bartender rimligtvis skulle sitta på någon sorts information eller kanske tillochmed vara siare, med tanke på deras klassiska roll inom fiktion som informationskällor och "killen med örat mot marken".

Lukas

Mannen i Gult

jag tycker fortfarande att Krank och Vicotnik är misstänkta. som jag skrev förut när krank hade mest röster så var det många (där ibland Vicotnik) som började rösta på Zebulon som för att säkra att krank skulle vara kvar.

plus att hela tiden när jag skriver misstankar mot Vicotnik så kommer han alltid med flummiga och svaga argument till förvar.

det känns som han har något att dölja.

ska rekommenderar alla att lägga sin röst på krank och så får vi se om fler börjar rösta på Zebulon för att hålla kvar Krank.

tull

Hero

Lukas said:
jag tycker fortfarande att Krank och Vicotnik är misstänkta. som jag skrev förut när krank hade mest röster så var det många (där ibland Vicotnik) som började rösta på Zebulon som för att säkra att krank skulle vara kvar.

plus att hela tiden när jag skriver misstankar mot Vicotnik så kommer han alltid med flummiga och svaga argument till förvar.

det känns som han har något att dölja.

ska rekommenderar alla att lägga sin röst på krank och så får vi se om fler börjar rösta på Zebulon för att hålla kvar Krank.
Fast det finns drev (flertalet röstande på en och samma person) mot Krank och Zeb eftersom vi vill få dem att snacka inte för att vi tror att de är varulvar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Lukas said:
Erh... what?

Så jag är misstänkt eftersom folk gjorde precis det man SKA göra i såna här spel, dvs fokusera på fler än ett drev? Sorry, jag tycker inte att det håller.

Det verkar som att du tror att vi kommer att kunna avslöja nån som varulv den här rundan. Så funkar det inte. Ju fler rundor in i spelet vi kommer, desto mer konkret har vi att gå på (och, intressant nog, ju färre inlägg blir det...). I första rundan har vi ingenting, och kommer inte att få någonting. I andra rundan kan vi analysera hur folk röstade i den första; att försöka sig på det redan nu känns... minst sagt knepigt. Framför allt eftersom röster är gratis, liksom. man förlorar inget på att lägga den, man vinner inget på att hålla den inne. Det är ganska länge tills röstningen "blir klar". Hela helgen plus nästan hela måndagen. Att dra stora växlar på första drevet redan under första dygnet spelet pågår... Nä.

Lindenius

Swashbuckler

Måns said:
Lindenius said:
För att jag

1. kom på det efter jag redan lagt min röst på honom
2. vidhåller att lägga min röst på någon som inte gjort något inlägg.
3. dessutom sa att det "finns en viss risk", inte att han "inte kommer att vara aktiv".

//erik. inget sprängstoff direkt :gremfrown: , men jag har tyvärr inte sett någon bättre idé än så länge.

Hellzon

Långsamma Vargen

krank said:
Hellzon said:
Tankar:

Nej, det gör jag inte. Det är bara fluff, för att ha något att skriva i den absoluta början. Möjligt att jag valde att låta mitt språk vara en aningen smula in-character, men i övrigt finns ingenting att hämta här. Jag vet inte ens om det finns nån bartender (även om, givet att det är <span style="font-style: italic;">western</span> trots allt, inte känns helt tematiskt orimligt), eller vad man isåfall skulle med en sådan filur till.
Javafan, det duger. Dags att väcka Zebulon. Röst: Zebulon.

anth

Vetefan
Ändrar till Andersson

Jag avslutar med ett inlägg innan jag går och lägger mig.
Sedan jag skrev sist har både Poseur och Hellzon skrivit, vilket betyder att jag ändrar till den ende som inte har skrivit:

Röst: Andersson

(jag ha noterat Lindenius kommentar om varför Andersson inte skrivit, men det är inte mitt problem, utan Anderssons :gremsmile: )

Vem som fått flest röster:
Zebulon 5 (Vicotnik, krank, tripp_trapp, NilsH, Dum Panda)
Andersson 1 (Lindenius, Anthraxus)
Vicotnik 1 (Craygh)
Craygh 1 (Banarok)
solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)
Dum panda 1 (Vimes)
Vimes 1 (solvebring)

Hur folk röstat/ändrat sig:
Lukas > Krank
Basenanji > krank
Persson > krank
Craygh > Vicotnik
Banarok > Craygh
Brynolf > NilsH, krank
Vicotnik > Andersson, Zebulon
krank > Lukas, Zebulon
tripp_trap > Zebulon
Måns > Zebulon, solvebring
Zebulon > Måns
Vimes > solvebring, Zebulon, Dum Panda
Lindenius > Zebulon, Andersson
solvebring > NilsH, Vicotnik, Vimes
NilsH > Zebulon
Dum Panda > Zebulon
Hellzon > krank
Anthraxus > Zebulon, Poseur, Andersson

Andersson och Poseur är de enda som inte röstat ännu.

anth

Vetefan

Ja, men va f*n!
Här anstränger man sig för att uppdatera ställningen för fredag kväll, så hinner Hellzon ÄNDRA sin röst medan ja skriver.