Och hur var det här då?
Hallå!
Grymt kul att vi är igång igen. Min föresats den här omgången är att vara mer skicklig i skrivandet och försöka vara så hjälpsam som möjligt. Jag har ju en tendens att bli lite väl entusiastisk...
Mina tankar så här långt:
Angående min röst på krank:
Nej, jag har inte mycket att gå på, verkligen inte, men jag tror på att få igång 2 (ev. 3) drev och när jag ville rösta fanns det redan röster på krank, så jag hoppade på det drevet.
krank är dessutom i mina ögon den absolut skickligaste varulven i de spel jag har varit med i. Hans immersionist-skills är
inte att leka med.
Angående outning:
Ta det lugnt tycker jag. Outa verkligen ingenting förrän det börjar brännas. Runda två-tre däremot, är i min värld, kritiska rundor för att avslöja saker. Min erfarenhet från tidigare spel är nämligen att viktiga roller lätt försvinner (hängts/mördats) utan att ha hunnit ge information om sin roll, vilket gjort analysarbetet mycket svårare senare.
Om vi har en Siare (en som kan ta reda på om någon annan är varulv/bybo) så är den rollen jätteviktig. Ändå viktigare är rollen som Väktare. Optimalt för byn är att Väktaren fattar vem som är Siare och skyddar denne, runda efter runda utan att någon fattar vem som är Väktare...
(Då ska det också tilläggas att vi inte vet om Feu har med de rollerna, eller om han har med traditionella roller – fast modifierade...)
Angående min erfarenhet:
Jag har mycket erfarenhet. Men jag är å andra sidan en rätt kass varulvsspels-spelare och har därför försmädligt fått leva länge i alla spel jag har spelat. Jag tyckte iofs att jag var rätt vass i StarWars-spelet. Senast sög jag apröv, kort och gott.
Jag har bara varit varulv vid ett tillfälle – i Batmanspelet – och det jag minns från det spelet är att man som varulv har svårt att ljuga. Inte ens små skitsaker känns speciellt lätta att få att framstå som trovärdiga. Jag ska återkomma till detta längre fram.
Angående den här omgången:
En sak som jag tänker mycket på när jag läser vad folk har skrivit är att många av oss känner varandra. Vi vet liksom hur man har spelat förut, vilket är både bra och dåligt. Därför tror jag att vi ska vara på vår vakt mot både gamla strategier såväl som nya.
Dessutom tror jag att Feu har lagt ner extra mycket energi på en tredje fraktion och/eller spelets metaprinciper. Jag har tidigare ofta blivit frustrerad över hur svårt det har varit att "läsa spelet i spelet", men nu börjat gilla det mer och mer.
Därför tycker jag att vi ska se på tex rollerna med fräscha ögon – utan att vi för den sakens skull glömmer bort hur Feu har arrangerat varulvsspel tidigare.
En tredje sak som jag tänker vara uppmärksam på är brus. Alltså, brus är när en omgång drar iväg bort mot 7, 8, 9 sidor i platt visning, bara för att vi har paranoida spelare som gör jobbet åt varulvarna, varpå varulvarna kan gå in och "stoppa in en vedklabbe i brasan" lite då och då. Nu tänker jag mest på mig själv, för om det är någon som lätt skapar brus, så är det jag.
En fjärde sak, jag gillar flera olika strategier samtidigt. En av mina favvo-strategier är att kolla på frekvensen hos inläggen. Jag kan tänka mig att varulvarna den första tiden har fullt upp med att kontakta varandra och komma överens om någon gemensam strategi. Det KAN betyda att de har svårt att skriva speciellt mycket just nu.
Min sista sak: jag håller verkligen med Måns om vikten av att vi samarbetar. Att byn hänger en bybo de två första omgångarna är vanligt och inte dåligt egentligen. Oddsen för att hitta en varulv är små. Som Rising brukade säga: det viktigaste för byn de två första omgångarna är att få fram information.
Det jag saknade förra omgången var viljan hos byborna att mellan raderna, signalera sin "bybo"-status till varandra. I stället var folk onödigt mycket på sin vakt, varpå vi stod oss slätt när vi försökte göra en analys av rollernas relation till bybo/varulvsstatus. Därför tycker jag att vi ska göra just detta. Det betyder inte att vi ska outa något, men att vi kan ge små ledtrådar till vår bybo-status. Det är dessutom ett giftigt vapen mot varulvarna – som måste ljuga för att passa in, vilket är svårt och ger byn massvis med information.
Nåja, nu ska jag sluta. Var jag begriplig? Hoppas det!
Så, nu har det blivit dags att leta upp det där pillret som jag tappade alldeles nyss.