Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Oh det hade jag helt glömt!!!Willow i november och The Witcher: Blood Origin i december!
Oh det hade jag helt glömt!!!Willow i november och The Witcher: Blood Origin i december!
Jag tycker ju att detta Àr den mest angenÀma fantasyserien vi fÄtt pÄ vÀldigt lÀnge. DÀremot led första sÀsongen samtidigt av en del rÀtt stora problem. Det verkar som att skaparna nu fÄtt alla verktyg de behöver för att lösa problemen. Det bÄdar otroligt gott tycker jag! Samtidigt Àr mina förvÀntningar dÀrmed ocksÄ rÀtt höga, sÄ vi fÄr se om det blir sÄ bra som jag hoppas.Ganska vagt ÀndÄ, men det Àr ju inte konstigt, sÄ det brukar vara. Vi fÄr vÀl se vad det blir. Jag Àr betydligt mindre intresserad Àn vad jag var men lÀr nog titta ÀndÄ till slut.
Jag brukar inte gilla fantasy serier överhuvudtaget, men just denna serie tilltalade mig sÄ jag Àr vÀldigt glad att höra att sÀsong 2 Àntligen fÄtt ett premiÀrdatum. NÄgot att se fram emot igenJag tycker ju att detta Àr den mest angenÀma fantasyserien vi fÄtt pÄ vÀldigt lÀnge.
Ja dÀr har vi vÀl delade meningar. Tycker WoT var strax över medel till slut om Àn med nÄgra riktigt starka punkter.Jag tycker ju att detta Àr den mest angenÀma fantasyserien vi fÄtt pÄ vÀldigt lÀnge. DÀremot led första sÀsongen samtidigt av en del rÀtt stora problem. Det verkar som att skaparna nu fÄtt alla verktyg de behöver för att lösa problemen. Det bÄdar otroligt gott tycker jag! Samtidigt Àr mina förvÀntningar dÀrmed ocksÄ rÀtt höga, sÄ vi fÄr se om det blir sÄ bra som jag hoppas.
Jag hoppas ju att den lÄnga vÀntan Àr en konsekvens av att de löst problemen frÄn sÀsong 1. Ett av problemen dÀr var ju dÄligt med tid. Men kommer gÄ nÀrmare in pÄ problemen i sÀsong 1 senare, nÀr premiÀrdatumet nÀrmar sigOm de löst problemen till s2 vet jag inget om. Min skepsis grundas nog mer pÄ 1) lite för lÄng vÀntan i kombination med brister i s1, och 2) att jag inte tycker kÀllmaterialet duger/Àr ofilmbart, sÄ jag Àr rÀdd att serien kommer att fallera sÄ fort intrigen börjar bli lite mer komplicerad (vilket kommer redan i bok 2 och inte minst i bok 4, som de ju verkar införliva delar av).
Jo, det tycker vĂ€l i grunden jag ocksĂ„, men det var inte vad jag syftade pĂ„. Vad jag menar Ă€r att böckerna inte i lĂ€ngden orkar bĂ€ra upp sin egen komplicerade handling, Ă€ven om den i enskilda delar och tidvis fortfarande Ă€r bra utförd och kanske mer intressant Ă€n vad de första tre böckerna Ă€r. I efterhand syns detta redan frĂ„n bok 4 (exempelvis utflykten till Tanchico). I takt med att Jordan lĂ„ter intrigen svĂ€lla skriver han ocksĂ„ in i en massa beroenden som kommer att bli helt omöjliga för serien att hantera eftersom de svĂ€ller över hundratals sidor i romanerna och har grundlĂ€ggande inverkan pĂ„ enskilda karaktĂ€rer men samtidigt ytlig betydelse för den övergripande dramaturgin. (Och i Ă€rlighetens namn hanterar Ă€ven romanerna flera av dem mindre bra och ger dem, i mina ögon, ganska otillfredsstĂ€llande avrundningar.)Jag tycker ju att bokserien blir riktigt bra först nĂ€r den blir mer komplicerad. Innan dess Ă€r det mest standardfantasy i stil med âGĂ„ frĂ„n plats A till plats B. HĂ€mta McGuffin Câ. SĂ„ jag ser fram emot nĂ€r det blir mer politiska och teologiska intriger och mindre rĂ€nnande runt.
Jag hĂ„ller helt med om att handlingen blev alldeles för invecklad för sitt eget bĂ€sta och att Jordan verkligen trasslade till det i sin iver att aldrig avsluta en enda plotline och istĂ€llet addera tre nya för varje bok. Det gör att böckerna Winterâs heart och Crossroads of twilight rent av Ă€r dĂ„liga. Men jag tror att serien har chansen att ârĂ€tta tillâ detta dĂ„ de bara har Ă„tta sĂ€songer pĂ„ sig.Jo, det tycker vĂ€l i grunden jag ocksĂ„, men det var inte vad jag syftade pĂ„. Vad jag menar Ă€r att böckerna inte i lĂ€ngden orkar bĂ€ra upp sin egen komplicerade handling, Ă€ven om den i enskilda delar och tidvis fortfarande Ă€r bra utförd och kanske mer intressant Ă€n vad de första tre böckerna Ă€r. I efterhand syns detta redan frĂ„n bok 4 (exempelvis utflykten till Tanchico). I takt med att Jordan lĂ„ter intrigen svĂ€lla skriver han ocksĂ„ in i en massa beroenden som kommer att bli helt omöjliga för serien att hantera eftersom de svĂ€ller över hundratals sidor i romanerna och har grundlĂ€ggande inverkan pĂ„ enskilda karaktĂ€rer men samtidigt ytlig betydelse för den övergripande dramaturgin. (Och i Ă€rlighetens namn hanterar Ă€ven romanerna flera av dem mindre bra och ger dem, i mina ögon, ganska otillfredsstĂ€llande avrundningar.)
(Det lÄter kanske motsÀgelsefullt sÄ jag ska försöka exemplifiera. Ta Seanchan, som ju Àr en stor grej. För mig Àr de i slutÀndan helt och hÄllet ett sidospÄr. De blir viktiga för att de pÄverkar viktiga personer i handlingen och dÀrför svÄra att skriva ut, som de tydligen inte gjort, men deras nÀrvaro Àndrar egentligen inte mycket. NÀr vÀl finalen kommer Àr de bara en av flera stridande grupper. Eller för att ta en mindre grej, de norra kungadömenas marsch söderut, som fÄr en hel del utrymme i de senare böckerna, men Äterigen inte leder till nÄgot stort i handlingen. Det kÀnns som det finns flera tiotals sÄdana exempel att ta. Jag tror helt enkelt det Àr omöjligt för serien att navigera alla dessa intrigtrÄdar sÄ att de gör fansen nöjda, fÄr ihop en vettig serie och inte samtidigt skriver in sig sjÀlva i ett hörn i brist pÄ överblick.)
Men det kÀnns som vi diskuterat detta förr...?
Ja, alltsĂ„ gör serien det vore det verkligen en framgĂ„ng. Men som sagt, jag Ă€r pessimistisk.Men jag tror att serien har chansen att ârĂ€tta tillâ detta dĂ„ de bara har Ă„tta sĂ€songer pĂ„ sig.
Jag förstÄr inte folks önskan att nÄgot ska lÀggas ner bara för att man sjÀlv inte tycker det Àr bra? Det Àr ju den enklaste saken i vÀrlden att helt enkelt inte titta om man inte vill kÀnnas vid nÄgot?Jag hoppas skiten lÀggs ner, Àrligt talat. Bland det sÀmsta jag sett pÄ TV......internet!
Det Ă€r ju oftast inte sĂ„ att en series âpottâ gĂ„r direkt till en annan serie nĂ€r den blir nerlagd. Av det jag vet om tv-produktion sĂ„ Ă€r vĂ€l det snarare sĂ„ att budgeten kan gĂ„ till lite allt möjligt. Kanske en del skulle gĂ„ till en annan serie (dock finns det ju ingen garanti för att den skulle vara âbĂ€ttreâ eller ens i en genre som skulle tilltala dig) men det finns ju Ă€ven annat som pengarna skulle kunna gĂ„ till. SĂ„ jag tycker att en önskan om att serien ska lĂ€ggas ner i sĂ„ fall kanske bygger pĂ„ lite felaktiga förestĂ€llningar kring hur det görs tv-serier.Det Ă€r en kass serie, vad ska man sĂ€ga? LĂ€gg ner och gör nĂ„got bĂ€ttre Ă€r min tanke.
Synd att de spenderar pengar pĂ„ detta dock. Jag tycker verkligen det Ă€r bland det sĂ€msta jag sett.Det Ă€r ju oftast inte sĂ„ att en series âpottâ gĂ„r direkt till en annan serie nĂ€r den blir nerlagd. Av det jag vet om tv-produktion sĂ„ Ă€r vĂ€l det snarare sĂ„ att budgeten kan gĂ„ till lite allt möjligt. Kanske en del skulle gĂ„ till en annan serie (dock finns det ju ingen garanti för att den skulle vara âbĂ€ttreâ eller ens i en genre som skulle tilltala dig) men det finns ju Ă€ven annat som pengarna skulle kunna gĂ„ till. SĂ„ jag tycker att en önskan om att serien ska lĂ€ggas ner i sĂ„ fall kanske bygger pĂ„ lite felaktiga förestĂ€llningar kring hur det görs tv-serier.
För övrigt Àr de redan igÄng och filmar sÀsong tre och har fÄtt grönt ljus för sÀsong fyra sÄ tror chanserna att den lÀggs ner Àr ganska smÄ.
Man kan naturligtvis tycka olika, inget fel i det. Personligen gillar jag Wheel of Time betydligt mer Àn de flesta andra fantasyserier som kommit ut de senaste Ären (vilka ocksÄ de flesta Àr bra, fast pÄ lite andra sÀtt Àn Wheel of Time). Men som sagt, man kan tycka olika. Om det kan vara till nÄgon tröst sÄ innebÀr förmodligen det faktum att det gÄr bra för Wheel of Time att det satsas mer pÄ annan fantasy ocksÄ, och dÄ kanske det görs nÄgon serie som faller dig bÀttre i smaken. Jag blev exempel ruskigt besviken pÄ Cyberpunk: Edgerunners och orkade inte de klart den, men dÄ jag Àlskar cyberpunk och suktar efter fler serier i den genren sÄ hoppas jag att mÄnga ser den sÄ att bolagen kÀnner att det Àr en genre att satsa pÄ.Synd att de spenderar pengar pÄ detta dock. Jag tycker verkligen det Àr bland det sÀmsta jag sett.
LÀgg pengarna pÄ att producera bra fantasy istÀlet för urkass fantasy enbart för tt böckerna Àr populÀra. Gör om, gör rÀtt!
HÀrligt att höra! Det hjÀlper till att dÀmpa sorgen över att Willow fix yxan nÄgot.För övrigt Àr de redan igÄng och filmar sÀsong tre och har fÄtt grönt ljus för sÀsong fyra