Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Det verkar som att säsong 2 ÄNTLIGEN fått ett premiärdatum! 1:a september kommer vi att kunna fortsätta ta del av Rand och gängets öden och äventyr. I artikeln nedan finns även lite andra detaljer om nya säsongen samt foton jag tycker ser ball ut 🙂

Ganska vagt ändå, men det är ju inte konstigt, så det brukar vara. Vi får väl se vad det blir. Jag är betydligt mindre intresserad än vad jag var men lär nog titta ändå till slut.

Ganska vagt ändå, men det är ju inte konstigt, så det brukar vara. Vi får väl se vad det blir. Jag är betydligt mindre intresserad än vad jag var men lär nog titta ändå till slut.
Jag tycker ju att detta är den mest angenäma fantasyserien vi fått på väldigt länge. Däremot led första säsongen samtidigt av en del rätt stora problem. Det verkar som att skaparna nu fått alla verktyg de behöver för att lösa problemen. Det bådar otroligt gott tycker jag! Samtidigt är mina förväntningar därmed också rätt höga, så vi får se om det blir så bra som jag hoppas.

Jag tycker ju att detta är den mest angenäma fantasyserien vi fått på väldigt länge.

Jag brukar inte gilla fantasy serier överhuvudtaget, men just denna serie tilltalade mig så jag är väldigt glad att höra att säsong 2 äntligen fått ett premiärdatum. Något att se fram emot igen :gremsmile:

Jag tycker ju att detta är den mest angenäma fantasyserien vi fått på väldigt länge. Däremot led första säsongen samtidigt av en del rätt stora problem. Det verkar som att skaparna nu fått alla verktyg de behöver för att lösa problemen. Det bådar otroligt gott tycker jag! Samtidigt är mina förväntningar därmed också rätt höga, så vi får se om det blir så bra som jag hoppas.
Ja där har vi väl delade meningar. Tycker WoT var strax över medel till slut om än med några riktigt starka punkter.

Om de löst problemen till s2 vet jag inget om. Min skepsis grundas nog mer på 1) lite för lång väntan i kombination med brister i s1, och 2) att jag inte tycker källmaterialet duger/är ofilmbart, så jag är rädd att serien kommer att fallera så fort intrigen börjar bli lite mer komplicerad (vilket kommer redan i bok 2 och inte minst i bok 4, som de ju verkar införliva delar av).

Sen ska det i och för sig rent dramaturgiskt bli kul att se vad de försöker gör av det. Så nu blev jag lite pepp ändå.

Om de löst problemen till s2 vet jag inget om. Min skepsis grundas nog mer på 1) lite för lång väntan i kombination med brister i s1, och 2) att jag inte tycker källmaterialet duger/är ofilmbart, så jag är rädd att serien kommer att fallera så fort intrigen börjar bli lite mer komplicerad (vilket kommer redan i bok 2 och inte minst i bok 4, som de ju verkar införliva delar av).
Jag hoppas ju att den långa väntan är en konsekvens av att de löst problemen från säsong 1. Ett av problemen där var ju dåligt med tid. Men kommer gå närmare in på problemen i säsong 1 senare, när premiärdatumet närmar sig 🙂

Jag tycker ju att bokserien blir riktigt bra först när den blir mer komplicerad. Innan dess är det mest standardfantasy i stil med ”Gå från plats A till plats B. Hämta McGuffin C”. Så jag ser fram emot när det blir mer politiska och teologiska intriger och mindre rännande runt.

Jag tyckte säsong ett var fullständig katastrof, så mina förväntningar är inte höga på 2:an. Men dyker det inte upp mycket annat som konkurrerar så kanske man ger den en chans till. Jag har förstått att storyn borde ta fart om de följer böckerna.

När man ser trailern blir man dock påmind om att det är samma skådespelare. Men Rosamund Pike gjorde åtminstone en bra insats.

Lite blandade tankar om fotona i artikeln:

Senschan ser riktigt coola ut! Gillar de långa naglarna!

Lite förvånad över att se Ishamael med senschan-gänget. Serieskaparna har tidigare sagt att han inte kommer återuppstå en massa gånger som i böckerna så jag trodde han var stendöd efter första säsongens sista avsnitt. Det kan ju i och för sig vara en av de andra Förlorade som klätt ut sig. Hm..

En beslöjad Aviendha! Awesome!!!

Orgiern som finns bland senschan verkar tyda på att folkslaget inte fått den makeover jag hoppades på. Lite synd.

Älskar fotot på en trumpen Egwene som utför sysslor! Gissar på att det är i Vita Tornet och att de kommer stöta på Mat där!

Rand i öknen! Tycker verkligen om i böckerna när de är i öknen så detta ser jag fram emot! Undrar om de kommer avvakta med att han norpar callandor eller om det kommer avhandlas snabbt? Hela hans resa till Tear är ju rätt utdragen och har en väldigt konstig ton i böckerna så där är nog ändringar av godo.

Jag tycker ju att bokserien blir riktigt bra först när den blir mer komplicerad. Innan dess är det mest standardfantasy i stil med ”Gå från plats A till plats B. Hämta McGuffin C”. Så jag ser fram emot när det blir mer politiska och teologiska intriger och mindre rännande runt.
Jo, det tycker väl i grunden jag också, men det var inte vad jag syftade på. Vad jag menar är att böckerna inte i längden orkar bära upp sin egen komplicerade handling, även om den i enskilda delar och tidvis fortfarande är bra utförd och kanske mer intressant än vad de första tre böckerna är. I efterhand syns detta redan från bok 4 (exempelvis utflykten till Tanchico). I takt med att Jordan låter intrigen svälla skriver han också in i en massa beroenden som kommer att bli helt omöjliga för serien att hantera eftersom de sväller över hundratals sidor i romanerna och har grundläggande inverkan på enskilda karaktärer men samtidigt ytlig betydelse för den övergripande dramaturgin. (Och i ärlighetens namn hanterar även romanerna flera av dem mindre bra och ger dem, i mina ögon, ganska otillfredsställande avrundningar.)

(Det låter kanske motsägelsefullt så jag ska försöka exemplifiera. Ta Seanchan, som ju är en stor grej. För mig är de i slutändan helt och hållet ett sidospår. De blir viktiga för att de påverkar viktiga personer i handlingen och därför svåra att skriva ut, som de tydligen inte gjort, men deras närvaro ändrar egentligen inte mycket. När väl finalen kommer är de bara en av flera stridande grupper. Eller för att ta en mindre grej, de norra kungadömenas marsch söderut, som får en hel del utrymme i de senare böckerna, men återigen inte leder till något stort i handlingen. Det känns som det finns flera tiotals sådana exempel att ta. Jag tror helt enkelt det är omöjligt för serien att navigera alla dessa intrigtrådar så att de gör fansen nöjda, får ihop en vettig serie och inte samtidigt skriver in sig själva i ett hörn i brist på överblick.)

Men det känns som vi diskuterat detta förr...?

Jo, det tycker väl i grunden jag också, men det var inte vad jag syftade på. Vad jag menar är att böckerna inte i längden orkar bära upp sin egen komplicerade handling, även om den i enskilda delar och tidvis fortfarande är bra utförd och kanske mer intressant än vad de första tre böckerna är. I efterhand syns detta redan från bok 4 (exempelvis utflykten till Tanchico). I takt med att Jordan låter intrigen svälla skriver han också in i en massa beroenden som kommer att bli helt omöjliga för serien att hantera eftersom de sväller över hundratals sidor i romanerna och har grundläggande inverkan på enskilda karaktärer men samtidigt ytlig betydelse för den övergripande dramaturgin. (Och i ärlighetens namn hanterar även romanerna flera av dem mindre bra och ger dem, i mina ögon, ganska otillfredsställande avrundningar.)

(Det låter kanske motsägelsefullt så jag ska försöka exemplifiera. Ta Seanchan, som ju är en stor grej. För mig är de i slutändan helt och hållet ett sidospår. De blir viktiga för att de påverkar viktiga personer i handlingen och därför svåra att skriva ut, som de tydligen inte gjort, men deras närvaro ändrar egentligen inte mycket. När väl finalen kommer är de bara en av flera stridande grupper. Eller för att ta en mindre grej, de norra kungadömenas marsch söderut, som får en hel del utrymme i de senare böckerna, men återigen inte leder till något stort i handlingen. Det känns som det finns flera tiotals sådana exempel att ta. Jag tror helt enkelt det är omöjligt för serien att navigera alla dessa intrigtrådar så att de gör fansen nöjda, får ihop en vettig serie och inte samtidigt skriver in sig själva i ett hörn i brist på överblick.)

Men det känns som vi diskuterat detta förr...?
Jag håller helt med om att handlingen blev alldeles för invecklad för sitt eget bästa och att Jordan verkligen trasslade till det i sin iver att aldrig avsluta en enda plotline och istället addera tre nya för varje bok. Det gör att böckerna Winter’s heart och Crossroads of twilight rent av är dåliga. Men jag tror att serien har chansen att ”rätta till” detta då de bara har åtta säsonger på sig.

Men jag tror att serien har chansen att ”rätta till” detta då de bara har åtta säsonger på sig.
Ja, alltså gör serien det vore det verkligen en framgång. Men som sagt, jag är pessimistisk.

Det är en kass serie, vad ska man säga? Lägg ner och gör något bättre är min tanke.
Det är ju oftast inte så att en series ”pott” går direkt till en annan serie när den blir nerlagd. Av det jag vet om tv-produktion så är väl det snarare så att budgeten kan gå till lite allt möjligt. Kanske en del skulle gå till en annan serie (dock finns det ju ingen garanti för att den skulle vara ”bättre” eller ens i en genre som skulle tilltala dig) men det finns ju även annat som pengarna skulle kunna gå till. Så jag tycker att en önskan om att serien ska läggas ner i så fall kanske bygger på lite felaktiga föreställningar kring hur det görs tv-serier.

För övrigt är de redan igång och filmar säsong tre och har fått grönt ljus för säsong fyra så tror chanserna att den läggs ner är ganska små.

Det är ju oftast inte så att en series ”pott” går direkt till en annan serie när den blir nerlagd. Av det jag vet om tv-produktion så är väl det snarare så att budgeten kan gå till lite allt möjligt. Kanske en del skulle gå till en annan serie (dock finns det ju ingen garanti för att den skulle vara ”bättre” eller ens i en genre som skulle tilltala dig) men det finns ju även annat som pengarna skulle kunna gå till. Så jag tycker att en önskan om att serien ska läggas ner i så fall kanske bygger på lite felaktiga föreställningar kring hur det görs tv-serier.

För övrigt är de redan igång och filmar säsong tre och har fått grönt ljus för säsong fyra så tror chanserna att den läggs ner är ganska små.

Synd att de spenderar pengar på detta dock. Jag tycker verkligen det är bland det sämsta jag sett.
Lägg pengarna på att producera bra fantasy istälet för urkass fantasy enbart för tt böckerna är populära. Gör om, gör rätt!

Synd att de spenderar pengar på detta dock. Jag tycker verkligen det är bland det sämsta jag sett.
Lägg pengarna på att producera bra fantasy istälet för urkass fantasy enbart för tt böckerna är populära. Gör om, gör rätt!
Man kan naturligtvis tycka olika, inget fel i det. Personligen gillar jag Wheel of Time betydligt mer än de flesta andra fantasyserier som kommit ut de senaste åren (vilka också de flesta är bra, fast på lite andra sätt än Wheel of Time). Men som sagt, man kan tycka olika. Om det kan vara till någon tröst så innebär förmodligen det faktum att det går bra för Wheel of Time att det satsas mer på annan fantasy också, och då kanske det görs någon serie som faller dig bättre i smaken. Jag blev exempel ruskigt besviken på Cyberpunk: Edgerunners och orkade inte de klart den, men då jag älskar cyberpunk och suktar efter fler serier i den genren så hoppas jag att många ser den så att bolagen känner att det är en genre att satsa på.

Jag är rädd att när sponsorer ser att fantasyserier floppar så håller de hårdare i slantarna när någon ber om investeringar till ny fantasy.

Back