Jag håller helt med, jag hade inte läst en enda bok eller något om A Song of Ice and Fire innan jag började se Game of Thrones. Jag förstod ändock allt väl, sen läste jag alla böcker som var tillgängliga i hyperhastighet för böckerna var självklart ännu bättre än serien.
Tyvärr lider Wheel of Time av alla saker du nämner, jag som inte läst en enda av böckerna känner mig inte välkommen av seriens sätt att presentera sig själv på. Det känns som om serien inte är för mig, serien är för de som redan läst böckerna. Jag kan självklart vara relativt unik att uppfatta det så men jag tror inte det. Hade jag inte haft ett gäng med vänner, bekanta och andra forumsnördar som jag verkligen uppskattar, så hade jag nog givit upp på serien. Nu klarar jag mig dels för att jag läser allt som nämns här och att jag vet att Franz finns tillgänglig att utveckla om jag skulle uppfatta något som extremt underligt.
Så se inte detta som att jag än en gång är för negativ till serien, det är många filmer och serier som fungerar på detta sätt och ibland lär jag inte ens uppfatta det då jag redan från början är en del av just de nördar som serien/filmen är skapad för. Men i detta fall så blir min okunskap om Wheel of Time så Extremt uppenbar att det sticker lite i ögonen, men jag har inte givit upp och kommer fortsätta att se och lära mig mer.