Måns;n274839 said:
Jag tänker mer på det klassiska banditgänget som i ex Godless. Där är varje enskild medlem uppenbart jäkligt farlig, även om bossen är värst av alla. Du nämner även 3:10 to Yuma, och där är det samma sak. Det jag menar är att de som "lives by the gun" oftast är ruggiga typer, och de behöver bara typ 5 pers för att en hel stad ska gömma sig.
Nu har jag inte sett Godless. Men min uppfattning om 3:10 to Yuma var att det mer handlade om personer som är villiga att använda våld, inte att de är så värst vältränade eller duktiga på eldstrid. Fem pers som har lärt sig använda sin revolver, dvs skjutit kanske ett femtiotal skott totalt, kan mycket väl terrorisera en mindre stad. Då de använder vapnet är det troligtvis också på 2-4 meters håll, så det är viktigare att inte tveka (dvs åter igen villigheten att använda våld) och vara först, än faktiskt bra. Det är mer "i de blindas rike är den enögde kung".
Det är också mycket "söndra och härska". Om invånarna i staden går ihop så skulle de oftast göra saken kort med de fem våldsverkarna. Men de tar itu med potentiella hot innan de börjar organisera sig, så det är inte fem mot en stad, utan fem mot en eller två, men flera gånger.
Med lågmäld menade jag mer så som livet i den amerikanska västern faktiskt var. Finns väl ganska få filmer som behandlar det, alltså där vi inte har med the lone gunslinger, korrupta sheriffer, banditgäng som håller stan i skräck o.s.v.
Men där kommer vi också in på förväntan-hantering och att komma överens om vad man faktiskt skall spela. Om spelarna förväntar sig Slice-of-life för random stadsbo, och spelledaren planerar en konflikt med Clantons och hantlangare, så blir det lätt snett.
Personer som Seth Bullock, Bat Masterson, Wild Bill Hickok, Wyatt Earp, och Bass Reeves ingår i hur den amerikanska västern faktiskt var även om de inte är typiska.