Why Sverige got an RPG industry and Danmark did not

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
482
Location
Stockholm
En anledning till tror jag var att SF och fantasy överlag fick ett uppsving strax innan. Det började med Star Wars, sedan hängde en massa på. Intresset smittade av sig på rollspelen.
Exakt, och första Conan-filmen som kom 1982, samma år som första utgåvan av Drakar och Demoner.

Förklarar dock återigen inte frågan om "varför Sverige men inte Danmark".
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,799
Location
Stockholm
Hur menar du nu? Det var ju väldigt uppenbart att Jacob Dahlin var gay och bjöd in åtminstone en del homosexuella gäster (jag minns särskilt hans flirtiga intervju med Boy George). Jag tror snarare att de flesta fattade men tyckte att det var helt okej. Vad jag minns var det inga större tittarstormar kring Jacobs stege (trots flera ryska gäster, som jag tror kan ha retat en del). Jämför med de starka reaktioner som följde när det blev tillfälligt avbrott i samband med Ingemar Stenmarks skidåkning…
Kanske fattade folk. Jag vet inte. Min bild är dock folk i gemen öht inte hade någon gaydar .
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,799
Location
Stockholm
Exakt, och första Conan-filmen som kom 1982, samma år som första utgåvan av Drakar och Demoner.

Förklarar dock återigen inte frågan om "varför Sverige men inte Danmark".
Grejen är väl att det inte finns något svar? Slump och chans och tillfälligheter känns otillfredställande, men det är väl det det kokar ner til..
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,620
Location
En mälarö
Kanske fattade folk. Jag vet inte. Min bild är dock folk i gemen öht inte hade någon gaydar .
Min minnesbild från det hela är att ingen när det begav sig tvivlade på att Jacob Dahlin var gay. Det var ingen hemlighet. Att programmet var proppfullt med gay-kultur däremot tror jag nog passerade över huvudet på många. Många trodde nog att det bara var att Jacob själv gillade champagne och glitter och inte att han jackade in i en helt subkultur.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,448
Location
Göteborg, Lindome
Grejen är väl att det inte finns något svar? Slump och chans och tillfälligheter känns otillfredställande, men det är väl det det kokar ner til..
Varför är det otillfredsställande? Danmark hade ingen Fredrik Malmberg i början av 80-talet. Och hade de haft det, kanske han inte hade förvärvat en liten butik som hade tenngjutformar från Prince August i sortimentet. Och därmed inte fått besök av en säljare som grubblade över hur han skulle få avsättning för dessa nya konstiga gjutformar som föreställde alver, dvärgar och orcher. Och därmed inte fått en landsomfattande distribution av sitt spel.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
391
Förklarar dock återigen inte frågan om "varför Sverige men inte Danmark".
Fast, det har ju förklarats vid flera tillfällen i tråden redan.
Liknande omständigheter betyder inte samma utveckling, utan det relevanta är ju vad som görs med de omständigheterna.
Det är mycket möjligt att det hade kunnat hända samma sak i Danmark, men ingen fångade stunden och hade lika mycket både kompetens och tur som de svenska aktörerna som gjorde det. Därför skedde det inte.

Jag tror att geografi, klimat och samhällsbygge också var en delförklaring, som gjorde förutsättningarna i Sverige bättre för rollspel än i Danmark. Men ingen enskild orsak är hela orsaken, vi kan bara betrakta utvecklingen i efterhand och först då konstatera att den unika kombinationen av förutsättningar, slump och medvetet agerande ledde till att just den situationen uppstod just då.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,609
Location
Nirvana
Kanske fattade folk. Jag vet inte. Min bild är dock folk i gemen öht inte hade någon gaydar .
Var inte Jacob Dahlin öppet gay? Eller damfrisör, som min mormor kallade homosexuella män.

(För tydlighetens skull: jag förstår att inte alla manliga damfrisörer är homosexuella. Har inte heller något emot någondera.)
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,609
Location
Nirvana
Jo, jag minns programmet väl och om hur mina föräldrar pratade om det. De var ju öppna och liberala och hade inget emot homusexuella på något sätt, men 80-talet var en annan tid.
I efterhand framstår han som en person som råkade vara verksam vid en brytpunkt. Det fanns fortfarande mycket homofobi i samhället, men samtidigt kunde en karismatisk person som Dahlin uppenbarligen leda bred underhållning i tv. Jag minns honom som en nyskapande, kosmopolitisk och ovanligt kul programledare. Sådana var det inte gott om i SVT:s programutbud på 80-talet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,442
Location
Kullavik
Utifrån allt jag läst om Äventyrsspel så skulle jag gissat ungefär samma som @Mekanurg (även om han sitter på facit). En slump att Malmberg var rätt person vid rätt tillfälle som lyckades mota D&D till förmån för DoD (och alla andra av Äventyrspels produkter. Det jag tycker är mer oklart är hur Danmark fann sin friforms-stil. Det har diskuterats tidigare säkert både här och på Alexandrias Facebookgrupp och åsikterna spretade en del, för samtidigt som många hävdar att Danmark var väldigt tidiga med friform (bl.a i Kristoffer Apollos avhandling om dansk friform) så finns det många tidiga konventsarrangemang i Sverige som också tillämpade friform på olika sätt.
Jag tänker att det mycket väl kan handla om en korsbefruktning där danska och sydsvenska konventsbesökare utvecklade spelstilen genom att besöka varandras konvent (SydCon, HelCon och BayCon var väl tex alla lokaliserade i västra Skåne).
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,442
Location
Kullavik
Första uttryckligt taggade friformsscenariot på Gothcon var Gargarismas ”Isjättar, Illvättar och Urskogskraft” från GothCon 1993. Det kändes inte så tidigt, så kanske Gothcon var sena på bollen här?

EDIT: scenariot var kopplat till Ars Magicas spelvärld.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,700
Location
Stockholm
Hur ser den danska rollspelshistorian ut? För det finns väll något där, även om de inte blev stora?
Skulla gärna få veta mer om den danska, norska och finska rollspelshobbyn. Idag har jag närapå 01 % i RPG Mythos-skillen. Det är väl egentligen först då som jag känner att jag kan börja jämföra, och se om det finns faktorer i de andra länderna som kan ha inverkat menligt på rollspelens utveckling. Norska berg som håller spelare från varandra och danska ölhak som tidigare lockar ungdomar till synd kanske spelar in i det hela?
 
Top