Why Sverige got an RPG industry and Danmark did not

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,442
Location
Kullavik
Första uttryckligt taggade friformsscenariot på Gothcon var Gargarismas ”Isjättar, Illvättar och Urskogskraft” från GothCon 1993. Det kändes inte så tidigt, så kanske Gothcon var sena på bollen här?

EDIT: scenariot var kopplat till Ars Magicas spelvärld.
Med det sagt så är första frforms-taggningen från SydCon 1996 (bortsett något slags lajv som mer känns som att man sköt på varandra). Men 1996 exploderade friform på SydCon. Från noll till 9 scenarier. Hade man hälsat på friformarna på andra sidan Öresund? 😀
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
214
Hur ser den danska rollspelshistorian ut? För det finns väll något där, även om de inte blev stora?
Publication wise there has been a handful of games "in the old days". The years may be one or two off, they are just going off of whats available online or the copyright notice in the book for the ones I have access to.

"På eventyr i vildmarken" (86) was a little booklet that was available through libraries giving basic rules for playing in a sort of iron age society and moving around hex maps. The book notably was meant to have a follow up with magic and monsters but that never happened. I remember getting this from the library but I have never met anyone who has played it.

"Drager og dæmoner" - You know this one. This was the 1987 version + Expert (the latter with some improvements) and a handful of adventures. Was sold in book stores and got reasonably popular. The magazine Saga often had articles for the game.

"Viking" (90) - A nicely illustrated historical RPG. The mechanics were a bit awkward but its a pretty functional game, though it was heavily influenced by both wanting to be educational (I vaguely recall reading it received some government funding but I might be wrong) and the current "folkeskole" look of vikings as being actually just ordinary farmers. 2 adventures.

"Via Prudensia" (94) - A mix of GURPS and Rolemaster with tons of detailed firearms tables and critical hit tables. Popular as a basis for Danish convention games for a while and got coverage in Fønix magazine.

"Fusion" (2000) - Private detective game set in "tomorrows Denmark". Heavy ties to danish crime media and with published scenarios dealing with things like ecoterror.

There has been a few since then, like Ulvevinter, and I am leaving out a couple as well but its fairly slim pickings.

The two big magazines were Saga which published a number of scenarios dual statted for AD&D and DoD and later Fønix which often used a sort of hand waved BRP approach to stats for their scenarios (so a horror scenario might have a character with "Run Away 55%" or whatever).


When I started playing seriously circa 92 or so, the very well stocked gaming store in Viborg was all English language games. White Wolf absolutely demolished everything else when that showed up.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,442
Location
Kullavik
Med det sagt så är första frforms-taggningen från SydCon 1996 (bortsett något slags lajv som mer känns som att man sköt på varandra). Men 1996 exploderade friform på SydCon. Från noll till 9 scenarier. Hade man hälsat på friformarna på andra sidan Öresund? 😀
Tre på BSK senare samma år typ ett halvår senare. Kanske tog man inspiration från SydCon.

sorry, det här kanske kraschat tråden. Det var bara min gamla arkeologihjärna som fick sig ett spel 😀
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,501
Med det sagt så är första frforms-taggningen från SydCon 1996 (bortsett något slags lajv som mer känns som att man sköt på varandra). Men 1996 exploderade friform på SydCon. Från noll till 9 scenarier. Hade man hälsat på friformarna på andra sidan Öresund? 😀
Det var nog faktiskt 1996 som jag spelade friform på SydCon 😄
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
214
Since this is as good a place as any, did Swedish libraries have RPG books?

The library I grew up near by had a huge collection of Dragon magazine, piles of AD&D books and most of the Danish roleplaying games available for loan. I also managed to get the Warhammer 40.000 Rogue Trader rulebook (the original, not the RPG) through interlibrary loan.
Getting a book from the library, then borrowing the school photocopier was a pretty common option :)
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
598
Location
Fruängen
Inte i den staden där jag växte upp. Det är då 80-talet vi pratar om. Sedan började biblioteken ha rollspel, och nuförtiden är det såvitt jag vet inte ovanligt att det finns att låna.
Jag kan inte minnas att biblioteken hade ngt förr alls (ens i Stockholm)..... Det måste vara en relativt ny företeelse att de har, men ja, jag har sett att fler har idag...men detta måsta vara "nytt" som sagt..... *
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,442
Location
Kullavik
Hittar ett arrangemang på LinCon 1992 från Johan Jonsson och Thorbiörn Fritzon (Köxmixer) där scenariot aldrig hade något namn i foldern och själva scenariot lyckades jag aldrig återfinna. Det är iaf vad man kallade "Rollspelet Rollspel" och jag tror det här var någon slags friform.

Backar man tillbaka till WettCon i Gränna 1988 så arrangerades Pirates! som var ett hemmasnickrat och berättelsebaserat rollspel med ytterst få regler. Sen kan man kanske diskutera definitionen av Friform (Wikipedias definition där även just Sverige vs. Danmark nämns).

Tittar jag på Fastaval i Danmark så dök två "systemlösa" scenarion upp 1993 (Animæ Captivæ och HomeBuy), men inget av dessa finns för nedladdning.

Först gången Friform nämns vad jag kan hitta (i en konventsfolder) är Gargarisma (igen) på SydCon 1995 (Saga utan hjältar).

(ok ok, nu släpper jag det här)
 
Top