adrian_of_arcane_lore
Swordsman
Jag själv ogillar starkt termen "DDR-Sverige", som i princip lanserades av dåtidens radikala ungmoderater och Palmehatande extremister och sedan anammades av den generation som växte upp och blev Timbro-skribenter och Bulletin-läsare. Det finns i min mening en avgörande artskillnad mellan "fritt demokratiskt land med tråkig TV-underhållning" och "diktatur som bedriver Kafka-processer mot sin egen befolkning då de sagt något olämpligt vid köksbordet".I den mån det funnits ett brutaltråkigt DDR-sverige så måste det ha varit före min tid, helt klart.
Med det sagt, så befann sig i princip hela västvärlden, men kanske framförallt Sverige, under slutet av 1970-talet och början av 1980-talet i en intressant kulturell brytpunkt där vi hade välfärd, god ekonomi, reglerad arbetstid, hög trygghet och (historiskt sett) väldigt mycket fritid, men där vi ännu inte hade utvecklat marknaderna och redskapen att fylla den med. Att många i Sverige bodde i väldigt små orter med långa avstånd, att vintrarna är långa, mörka och kalla mm, tror jag för många ökade efterfrågan på inomhusaktiviteter. Vi hade för första gången i historien på samhällsnivå lyxen att vara riktigt uttråkade.
När det är 8 timmar från att man kommer hem från skolan tills man går och lägger sig, det är 20 minusgrader ute och mörkt 7 av dessa timmar, tror jag inte det spelar så stor roll om de kanske 30 minuter TV-tid man får tillgång till är helt ok, behovet av någonting att göra är fortfarande enormt. Där tror jag rollspelen dök upp i precis rätt tid. Kabel-TVn fick inte något riktigt genomslag före 1986, samma år som NES lanserades. Då hade rollspelen redan haft några år på sig att bygga upp närvaro på marknaden. I slutet av 80-talet såg ju landskapet för underhållning i hemmen helt annorlunda ut än i decenniets början, så jag tror att timing verkligen är helt avgörande för att det tog fart. Hade Äventyrsspel lanserat Drakar och Demoner typ 1987 tror jag inte vi hade haft alls samma läge.
Last edited: