Jag tänker nu gå igenom de av de här individuella klagomålen som jag tycker behöver gås igenom:
Shadowrun suger för att indianerna är rasistiskt porträtterade
Nja.... Nord Amerikanska urbefolkningen porträteras som ett av flera folk förtryckta av kolonialismen som när magin kommer tillbaka använder den för att befria sig själva. Visst, där är ganska mycket fjädrar och skit i bilderna men det är ganska mycket detaljer. Mycket av grejerna som folk klagar på är dessutom från det tidiga 90-talet när det var standard porträtt i media. Nyare böcker från de två senaste editionerna har gjort sig av med nästan allt sådant.
Med det sagt... Ja, Aztekerna är fucking evil. De är captain planet skurkar som utför blodsoffer och är skrattande superskurkar hela högen. Aztechnology är en av de största skurkarna i settingen och ser du en Aztek så spring eller skjut. Är det rasistiskt? Kanske.
Det suger att alver/orcher/troll/dvärgar är så stereotypa.
Jag skulle här hävda att raserna egentligen inte alls är så stereotypa men att det är rasism i settingen som får dem att verka vara det. När vi ser vad deras roller och stereotyper var i Earthdawn kastas mycket av det där omkull. Med visst, man måste vara väldigt insatt i settingen för att komma åt det där. På ytan ser det bara stereotypt ut.
Det suger att de stoppade in en miljard regionala undertyper till metamänniskorna.
Spela inte med dem. Det står i grundboken att de är valfria tillägg. Så ha inte med dem bara, det är inte som om det dyker upp många av dem. Bara säg till dina spelare at inte köra dem, de utgör ju mindre än 1 procent av världens befolkning. Och den där sista 1% delar de med saker som drakes och uppvaknade AI:s.
Det suger att det är bepansrade män och lättklädda kvinnor på omslagen
Jag förstår inte vad du menar. Jag har aldrig se...
Okej, vissa enstaka bilder till de äldre editionerna var kanske sådana. Men det är inte som om de har bilder av den typen i de nya böcker...
Fuck it, den här kritiken är befogad.