Ungefär så, ja...Vimes said:Fast det är väl inget konstigt med åsikten "Jag tycker alla anrättningar med ingrediens B är osmakliga"? Eller för all del "Jag tycker att ingrediens B skär sig mot ingrediens A, som jag annars gillar"? Att folk kritiserar Shadowrun för att de inte förstår att det är en mashup tycker jag inte verkar stämma. De verkar kritisera Shadowrun för att de antingen inte gillar mashups som sådana eller inte gillar just Shadowruns blandning.
En bra sammanfattning. Så är det.Arvidos MC said:Jag tror det som tilltalar mig med mashup:en är att man får bete sig som ett fantasyäventyrarparty, men man har tillgång till vapen, cyberimplantat och hacking.
Lustigt nog är det vad som avskräcker mig, eftersom det här med att bete sig som ett fantasyäventyrarparty är en av anledningarna till att jag undviker fantasygenren i vanliga fall... =)Arvidos MC said:Jag tror det som tilltalar mig med mashup:en är att man får bete sig som ett fantasyäventyrarparty, men man har tillgång till vapen, cyberimplantat och hacking.
Mjo, jag tycker det är lite konstigt. (Alltså, inte så att jag tycker folk borde låta bli att uttrycka åsikter jag tycker är konstiga - jag bara säger emot! )Vimes said:Fast det är väl inget konstigt med åsikten "Jag tycker alla anrättningar med ingrediens B är osmakliga"? Eller för all del "Jag tycker att ingrediens B skär sig mot ingrediens A, som jag annars gillar"? Att folk kritiserar Shadowrun för att de inte förstår att det är en mashup tycker jag inte verkar stämma. De verkar kritisera Shadowrun för att de antingen inte gillar mashups som sådana eller inte gillar just Shadowruns blandning.Simon said:All kritik som då bygger på "jag tycker det är dåligt att de har med ingrediens B" blir i mina ögon helt bisarr. Utan det som kritiseras så hade ju verket varit något helt annat. Något det inte är.
Det är där jag står. Gibson gnäller över att Shadowrun inte är "ren" cyberpunk, om jag förstår honom rätt.Simon said:Men att, som Gibson där han citeras, kritisera en mashup för att det är en mashup tycker jag är fånigt.
Då blev det ju lite tydligare. Det kanske är så att folk förknippar allt cyberpunk med Gibson och utgick från att han godkänt Shadowrun, vilket kan förklara han reaktion lite grann.Eksem said:Nu blir det lite väl mycket halmdockor, om du läser vad God45 citerar här ...
Hmmm... Det här är i och för sig sant. En Runners grupp är väldigt mycket i uppbyggnaden som ett D&D party. Men jag vet inte om man beter sig som ett sådant. Inte som ett stereotypt Loot and kill party i alla fallArvidos MC said:Jag tror det som tilltalar mig med mashup:en är att man får bete sig som ett fantasyäventyrarparty, men man har tillgång till vapen, cyberimplantat och hacking.
Nja.... Nord Amerikanska urbefolkningen porträteras som ett av flera folk förtryckta av kolonialismen som när magin kommer tillbaka använder den för att befria sig själva. Visst, där är ganska mycket fjädrar och skit i bilderna men det är ganska mycket detaljer. Mycket av grejerna som folk klagar på är dessutom från det tidiga 90-talet när det var standard porträtt i media. Nyare böcker från de två senaste editionerna har gjort sig av med nästan allt sådant.Shadowrun suger för att indianerna är rasistiskt porträtterade
Jag skulle här hävda att raserna egentligen inte alls är så stereotypa men att det är rasism i settingen som får dem att verka vara det. När vi ser vad deras roller och stereotyper var i Earthdawn kastas mycket av det där omkull. Med visst, man måste vara väldigt insatt i settingen för att komma åt det där. På ytan ser det bara stereotypt ut.Det suger att alver/orcher/troll/dvärgar är så stereotypa.
Spela inte med dem. Det står i grundboken att de är valfria tillägg. Så ha inte med dem bara, det är inte som om det dyker upp många av dem. Bara säg till dina spelare at inte köra dem, de utgör ju mindre än 1 procent av världens befolkning. Och den där sista 1% delar de med saker som drakes och uppvaknade AI:s.Det suger att de stoppade in en miljard regionala undertyper till metamänniskorna.
Jag förstår inte vad du menar. Jag har aldrig se...Det suger att det är bepansrade män och lättklädda kvinnor på omslagen
Too soon?God45 said:Med det sagt... Ja, Aztekerna är fucking evil. De är captain planet skurkar som utför blodsoffer och är skrattande superskurkar hela högen. Aztechnology är en av de största skurkarna i settingen och ser du en Aztek så spring eller skjut. Är det rasistiskt? Kanske.
Det är fortfarande inte det han gör. Inte ens i det lösryckta citatet.Simon said:Men att, som Gibson där han citeras, kritisera en mashup för att det är en mashup tycker jag är fånigt.
Shadowrun använder sig väl av vissa namn och uttryck som Gibson, Sterling och co myntade? Det leder ju till att han blir förknippad med spelet, något han helst inte vill vara, då han uppenbarligen inte gillar konceptet.Magnus Seter said:EDIT: sen funderar jag på varför Gibson måste poängtera att FASA inte frågade om lov av honom innan de skapade Shadowrun? Äger han rättigheterna till något avgörande i Shadowrun-mytologin? Eller borde alla som skapar cyberpunk-spel fråga Gibson om lov?
Det skulle vara intressant att se något sådant här med Eberron som bas. Det är ju en fantasyvärld där magin har utvecklats till teknologi på 1800- eller tidig 1900-talsnivå.Arfert said:Min enda beef med Shadowrun är att de inte ville göra "ren" fantasy av det; vad händer i en fantasykampanj (till exempel Forgotten Realms eller motsvarande) när tech-leveln når cybertech. Då hade man även sluppit gnället. Kanske.